20 miliard eur na digitalizaci Španělska
20 miliard eur na digitalizaci Španělska
23.08.2021 / 13:00 | Aktualizováno: 23.08.2021 / 13:06
Celosvětová pandemie Covid-19 přispěla k hledání nového modelu fungování společnosti a upozornila na potřebu větší digitalizace.
Uzávěry, sociální distancování, karantény a omezení pohybu, to vše poukazuje na potřebu přesunu větší části fungování společnosti do kyberprostoru. Plnohodnotné digitální fungování se tak stalo prioritou španělské vlády a jedním z pilířů Plánu obnovy Next Generation.
Španělsko před pandemií Covid-19
Jednotlivé španělské vlády přijaly v minulých desetiletích řadu programů pro digitální pokrok – v souladu s požadavky EU. Tyto programy pak sloužily jako rámec podpory procesu zavádění infrastruktury a rozvoje technologií v oblastech klíčových pro ekonomickou produktivitu země, územní rozvoj a sociální pokrok. Díky nim mělo Španělsko již před vypuknutím pandemie relativně dobrou pozici v digitalizaci správy země. Pokulhávala však digitalizace průmyslu a podnikání – zejména u malých a středních podniků – v oblasti výzkumu, vývoje a inovací a digitálního vzdělávání populace.
Na míru digitalizace ve Španělsku v době před pandemií se lze dívat z několika úhlů pohledu. Studie Evropské komise vytvořila „index digitální ekonomiky a společnosti“ (DESI). V něm obsadilo Španělsko celkově desáté místo, s digitalizačním skóre 57,5% (pro představu Finsko zaujímá první pozici se 72,3% a Bulharsko poslední s 36,4%). Index zohledňuje pět indikátorů: digitální veřejné služby, konektivita, lidský kapitál, integrace digitálních technologií a používání internetových služeb. Španělsko dosáhlo dobrých výsledků v oblasti digitalizace veřejných služeb, podobně jako v oblasti konektivity díky rozšíření vysokorychlostních sítí – 80% domácností má pokrytí optickými vlákny, což je výrazně nad průměrem EU.
Co se internetových služeb týče, se jejich využití sice zvýšilo, a to nad je evropský průměr. Bohužel se však stále využívají spíše k- rekreačním činnostem (konzumace multimediálního obsahu).
Hlavní oblasti digitalizace
Hned v první vlně pandemie Španělsko ukázalo svou digitální připravenost rychlým přechodem k práci z domova. Před vypuknutím pandemie tvořily firmy umožňující práci z domova jen něco přes 8%. S příchodem covidové krize vyskočilo toto číslo koncem roku 2020 již na 50%. Oblastí, která také zaznamenala obrovský rozmach, je online obchod – e-commerce. Nákupy online v roce 2020 vzrostly meziročně o 23% a začaly jich využívat zcela nové cílové skupiny.
Zajímavou sférou jsou také digitální marketing a sociální sítě. Dle analytiků však přes 90% španělských malých společností a OSVČ nepoužívá běžné online marketingové nástroje. Závěr je jasný: digitální marketing a sociální sítě mají ještě ve Španělsku před sebou kus cesty.
Nejde však jen o technickou stránku vývoje, ochrana informací na internetu je prioritou a povinností společností vůči zákazníkům, dodavatelům a vůbec celé společnosti. Téma kybernetické bezpečnosti bude taktéž v nadcházejících letech zásadním.
Espana Digital 2025
Rozšíření sítě optických vláken a sítě 5G je součástí nového plánu digitální transformace Španělska Espana Digital 2025, který aspiruje na to udělat ze Španělska digitální velmoc. Vláda plánuje investovat do něj v letech 2021–2023 celkem 16,25 miliard eur z evropských fondů.
Plán navrhuje soubor opatření, které mají za cíl významně přispět k odstranění digitálních rozdílů a bariér. Tyto slabiny jsou výsledkem socioekonomických, generačních a územních aspektů a plán směřuje k jejich přinejmenším oslabení.
Dalším úkolem, který si Španělsko v plánu stanovilo, je zvýšení nízkého podílu technologických společností na ekonomice jako celku a míře podnikatelských aktivit v technologiích.
Espana Digital 2025 chce urychlit digitální transformaci malých a středních podniků a posílit soukromý kapitálový sektor a „start-upy“. Jedním z cílů je přilákat odborníky ze zbytku světa s tím, že budou pracovat z domova prostřednictvím vzdáleného přístupu. Připravovaný zákon o „start-upech“ má vytvořit regulační rámec, který usnadní vytváření nových podniků, podpoří jejich růst a učiní ze Španělska místo vyhledávané evropskými investory a podniky. Měl by tak nasměrovat Španělsko k podpoře digitálního podnikání s vysokým podílem inovací. To vše by pak mělo v budoucnu přispět mj. i ke stabilní a kvalitní zaměstnanosti.
Dalšími projekty pro podporu digitalizace ve Španělsku jsou Plán na podporu digitalizace malých a středních podniků na období 2021–2025, Národní plán pro digitální kompetence a Digitální plán pro veřejné správy na období 2021–2025. Tyto tři dokumenty vytvoří rámec pro všechny subjekty, které mají zájem o získání prostředků na financování projektů souvisejících s digitalizací.
Příležitost pro české firmy?
Situace způsobená pandemií podtrhla význam digitalizace pro budoucnost společnosti. Během roku 2020 musely jednotlivé podniky v rekordním čase adaptovat své procesy tak, aby dokázaly čelit zavedeným restrikcím a udržet své aktivity. „Home office“, „e-commerce“, digitální marketing a především webové stránky jsou nyní nejdůležitějšími klíči k udržení fungování jakéhokoli podniku. Je jasné, že kvalitní digitalizace je již jedním z nejdůležitějších aspektů každé firmy, která se chce v moderním světě prosadit.
Na základě předložených průzkumů, statistik i vládních plánů je jasné, že se Španělsko bude i nadále digitálně rozvíjet, a to poměrně rychle. Pro české firmy, uvažující o vstupu na španělský trh v této oblasti je nyní ten správný čas. Kromě videoherního průmyslu či elektromobility je velkou příležitostí také vývoj platforem usnadňujících dálkovou komunikaci, „e-commerce“, sítě 5G či umělá inteligence.
Vypracovala:
Daniela Čapková, ekonomická diplomatka Velvyslanectví ČR v Madridu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz