Export (export.cz)
Akcie ve světě  |  19.08.2021 10:41:22

Pandemie opět brzdí čínské přístavy

Výskyt mutace delta koronaviru v Číně má negativní dopad na námořní nákladní dopravu a tím i celosvětový obchod. V blízkosti nejvíce zasažené provincie Jiangsu se nacházejí čtyři z první desítky celosvětově největších kontejnerových námořních přístavů.

Ilustrace: Shutterstock

Východočínská pobřežní provincie Jiangsu, odkud se v polovině července začala šířit varianta delta koronaviru do dalších čínských provincií s dosud přibližně dvanácti sty prokázaných pozitivních případů, sousedí s nejdůležitějšími námořními přístavy ve městech Šanghaj a Ningbo. Podle počtu odbavených kontejnerů vévodí celosvětovým statistikám prvně uvedený přístav. Ningbo – Zhoushan, čtvrtý nejvýznamnější přístav, leží jižně a od Šanghaje jej odděluje pouze záliv Hangzhou. Čínská média uvádějí, že současná vlna šířícího se onemocnění je způsobena importem viru na palubě mezinárodního letu.

Pozitivně testován na covid-19 byl 11. srpna zaměstnanec přístavu v Ningbo. Média následně uvedla, že z tohoto důvodu byl uzavřen terminál určený pro odbavení kontejnerových lodí na trasách směřujících do Severní Ameriky a Evropy, které budou přesměrovány na ostatní terminály přístavu. Očekává se růst čekací doby k odbavení lodí na sedm až devět dní ze současných dvou až tří dnů.

DRAŽŠÍ A POMALEJŠÍ DOPRAVA

Scénář bude tedy podobný květnové a červnové situaci v jihočínském přístavu Shenzhen-Yantian, jenž je celosvětově třetím nejvýznamnějším kontejnerovým přístavem, s velmi negativními ekonomickými dopady vzhledem k nárůstu přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy.

Média citují informaci od společnosti Project44 poskytující služby logistickým společnostem, jež uvedla, že v červnu 2021 bylo střední (medián) zpoždění na námořní trase Šanghaj – Hamburg 8,44 dne a na trase Shenzhen – Hamburg 7,86 dne. Pro námořní trasu Tianjin – Antverpy zpoždění dosahovalo 11,42 dne.

Přístavní město Tainjin, které de facto sousedí s Pekingem, je ve výše zmíněné statistice na desátém místě. Na východočínském pobřeží, přibližně v polovině cesty z Tainjinu do Šanghaje, se nachází další přístavní město Qingdao s osmým celosvětově největším přístavem dle počtu odbavených kontejnerů. Leží v provincii Shandong sousedící s provincií Jiangsu, jež aktuálně registruje nejvíce nakažených osob nemocí covid-19 v Čínské lidové republice. Z těchto údajů je patrné, že případné další omezování provozu ve výše uvedených námořních přístavech by mělo, vhledem k pozici Číny jako největšího exportéra, značný dopad na celosvětový obchod.

NULOVÁ TOLERANCE

Čína razí politiku nulové tolerance vůči covidu-19, což se projevuje uplatňováním dlouhodobě striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují. Dochází k omezování vnitrostátních dopravních spojení a rovněž ke snižování počtu již velmi zredukovaných mezinárodních letů, což vede k astronomickým cenám letenek. Nedá se předpokládat, že již více jak rok vyžadovaná třítýdenní karanténa po vstupu na území Číny bude zmírňována i vzhledem k blížícím se zimním olympijským a paralympijským hrám, jež Čína hostí v únoru a březnu příštího roku. To je samozřejmě velmi problematické pro realizaci obchodních cest do Číny.

Nulová tolerance viru má negativní dopad na čínskou ekonomiku. Omezování cestování i možností trávení volného času vedou ke snižování spotřeby. Analytikové redukují odhady meziročního růstu hrubého domácího produktu ČLR v roce 2021 na úroveň 7,8 % – 8,5 %. Další přehodnocení směrem k nižším hodnotám však může následovat a vzhledem k významu čínského hospodářství by to znamenalo i negativní dopad na vývoj celosvětové ekonomiky. Vše bude záviset na epidemické situaci v Číně a rozsahu uplatňovaných opatření vedoucích k eliminaci výskytu infekce.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688