Pandemie opět brzdí čínské přístavy
Ilustrace: Shutterstock
Východočínská pobřežní provincie Jiangsu, odkud se v polovině července začala šířit varianta delta koronaviru do dalších čínských provincií s dosud přibližně dvanácti sty prokázaných pozitivních případů, sousedí s nejdůležitějšími námořními přístavy ve městech Šanghaj a Ningbo. Podle počtu odbavených kontejnerů vévodí celosvětovým statistikám prvně uvedený přístav. Ningbo – Zhoushan, čtvrtý nejvýznamnější přístav, leží jižně a od Šanghaje jej odděluje pouze záliv Hangzhou. Čínská média uvádějí, že současná vlna šířícího se onemocnění je způsobena importem viru na palubě mezinárodního letu.
Pozitivně testován na covid-19 byl 11. srpna zaměstnanec přístavu v Ningbo. Média následně uvedla, že z tohoto důvodu byl uzavřen terminál určený pro odbavení kontejnerových lodí na trasách směřujících do Severní Ameriky a Evropy, které budou přesměrovány na ostatní terminály přístavu. Očekává se růst čekací doby k odbavení lodí na sedm až devět dní ze současných dvou až tří dnů.
DRAŽŠÍ A POMALEJŠÍ DOPRAVA
Scénář bude tedy podobný květnové a červnové situaci v jihočínském přístavu Shenzhen-Yantian, jenž je celosvětově třetím nejvýznamnějším kontejnerovým přístavem, s velmi negativními ekonomickými dopady vzhledem k nárůstu přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy.
Média citují informaci od společnosti Project44 poskytující služby logistickým společnostem, jež uvedla, že v červnu 2021 bylo střední (medián) zpoždění na námořní trase Šanghaj – Hamburg 8,44 dne a na trase Shenzhen – Hamburg 7,86 dne. Pro námořní trasu Tianjin – Antverpy zpoždění dosahovalo 11,42 dne.
Přístavní město Tainjin, které de facto sousedí s Pekingem, je ve výše zmíněné statistice na desátém místě. Na východočínském pobřeží, přibližně v polovině cesty z Tainjinu do Šanghaje, se nachází další přístavní město Qingdao s osmým celosvětově největším přístavem dle počtu odbavených kontejnerů. Leží v provincii Shandong sousedící s provincií Jiangsu, jež aktuálně registruje nejvíce nakažených osob nemocí covid-19 v Čínské lidové republice. Z těchto údajů je patrné, že případné další omezování provozu ve výše uvedených námořních přístavech by mělo, vhledem k pozici Číny jako největšího exportéra, značný dopad na celosvětový obchod.
NULOVÁ TOLERANCE
Čína razí politiku nulové tolerance vůči covidu-19, což se projevuje uplatňováním dlouhodobě striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují. Dochází k omezování vnitrostátních dopravních spojení a rovněž ke snižování počtu již velmi zredukovaných mezinárodních letů, což vede k astronomickým cenám letenek. Nedá se předpokládat, že již více jak rok vyžadovaná třítýdenní karanténa po vstupu na území Číny bude zmírňována i vzhledem k blížícím se zimním olympijským a paralympijským hrám, jež Čína hostí v únoru a březnu příštího roku. To je samozřejmě velmi problematické pro realizaci obchodních cest do Číny.
Nulová tolerance viru má negativní dopad na čínskou ekonomiku. Omezování cestování i možností trávení volného času vedou ke snižování spotřeby. Analytikové redukují odhady meziročního růstu hrubého domácího produktu ČLR v roce 2021 na úroveň 7,8 % – 8,5 %. Další přehodnocení směrem k nižším hodnotám však může následovat a vzhledem k významu čínského hospodářství by to znamenalo i negativní dopad na vývoj celosvětové ekonomiky. Vše bude záviset na epidemické situaci v Číně a rozsahu uplatňovaných opatření vedoucích k eliminaci výskytu infekce.
Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz