Armádní flotila se rozšířila o další letoun CASA C-295MW
„V řádu několika dní bude následovat nutná administrace nového letounu a pak již půjde letadlo plně do provozu. Samozřejmě se musí se strojem sžít posádka a takzvaně si letadlo osahat, stejně jako to bylo v případě stroje s trupovým číslem 0481. První letoun CASA C-295MW má za své krátké působení v armádě nalétáno bezmála osm desítek hodin a již navštívil destinace jako je Krakow, Ljublana, Pristina, Poznaň nebo Sofie,“ vyjmenovává plukovník Libor Tomolya, zástupce velitele 24. základny dopravního letectva.
Delší dolet, vyšší nosnost
CASA C-295MW má na koncích křídel malé zahnuté aerodynamické plochy (winglety). Winglety a vylepšené turbovrtulové motory Pratt and Whitney Canada PW 127G zvyšují nosnost letounu o 900 až 1000kg, což stroj využije zejména v horkém nebo vysokohorském prostředí. Zvýšenou nosnost lze využít pro přepravu nákladu nebo většího množství paliva. Díky nižšímu aerodynamickému odporu křídel rovněž poklesla spotřeba paliva o tři až čtyři procenta.
Další výhodou je lepší výškový dostup. Letoun CASA C-295MW s jedním motorem nastoupá o 460 metrů výše, se dvěma motory až o 1400 metrů výše. Pokud letoun využije zvýšenou nosnost pro nesení více paliva a zároveň zohlední nižší spotřebu, dolet letounu se tak prodlužuje o 10 až 15 procent.
První čtveřice se bude postupně modernizovat na úroveň dvou nových
Modernější oproti stávajícímu letounu jsou také komunikační, navigační a avionické systémy. Letoun disponuje modernějším systémem plánování letu, satelitní komunikací a systémem datové komunikace. „Elektronické a aviatické modernizace se ovšem dočká také čtveřice současných letounů CASA C-295M. Budou vylepšeny jako nové C-295MW, ale bez úprav křídel. Modernizace jednoho ze čtyř letounů už probíhá ve výrobním závodu v Seville, a jakmile bude dokončena, hned bude následovat další stroj,“ uzavírá plukovník Tomolya.
Spolu s letounem získalo letectvo také doplňkovou výbavu umožňující použít ji k různým typům letů. V interiéru je možné kromě přepravy nákladu umístit také podélné lavice až pro 69 vojáků, sedadla až pro 46 cestujících případně i lehátka pro lehce raněné nebo dvě jednotky intenzivní péče PTU (Patient Transport Unit) pro těžce raněné nebo nemocné pacienty.
Taktické létání i přeprava raněných a nemocných
Z hlediska potřeb ozbrojených sil mají letouny C-295M zásadní přínos. Umožnují mimo jiné takzvané taktické létání, tedy výcvik zaměřený na působení v reálných ozbrojených konfliktech či jiných rizikových podmínkách. Klíčové se stalo zapojení českých letounů C-295M v misi na Sinajském poloostrově. Organizace MFO (Multinational Force and Observers) působí mimo rámec OSN (Organizace spojených národů). Český letoun C-295M spolu s 13 příslušníky letového a pozemního personálu poprvé odlétl z Kbel na Sinajský poloostrov na začátku listopadu 2013.
Poměrně často jsou letouny CASA využívané také pro mise MEDEVAC. V neposlední řadě ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví zabezpečoval letoun CASA také přepravu zdravotnického materiálu do syrského Damašku nebo ve spolupráci s IKEM orgány v rámci transplantačního programu.
]]>Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz