120 let za volantem závodních legend
Ve videu nechybí LAURIN & KLEMENT FC, jeden z prvních závodních vozů z Mladé Boleslavi z roku 1908, nebo úžasný roadster ŠKODA SPORT, kterému smolně unikl úžasný výsledek ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1950. Minout nemůžeme rallyovou legendu ŠKODA 130 LR. I za její volant při natáčení usedl Jan Kopecký.
Legendy 120 let ŠKODA Motorsport: 1. LAURIN & KLEMENT Slavia typ B (1901), 2. ŠKODA 1100 OHC (1959), 3. ŠKODA Spider (1972), 4. ŠKODA 1000 MB Rallye (1967), 5. ŠKODA 130 RS (1976), 6. ŠKODA F3 (1965), 7. LAURIN & KLEMENT BSC (1908), 8. ŠKODA FABIA WRC (2003), 9. ŠKODA 440 Rally (1957), 10. ŠKODA FELICIA KitCar 1500 (1996), 11. ŠKODA OCTAVIA WRC (2003)
„Poprvé v životě jsem řídil vůz ŠKODA 130 LR a naprosto mě nadchl. To auto úžasně zatáčí, je to tak návykové, že jsem začal přemýšlet, že se po nějakém poohlédnu,“ vyzdvihuje Kopecký jeden ze zážitků z natáčení. „A třeba svezení se závodním speciálem LAURIN & KLEMENT, kterému je 113 let, to byla naprosto skvělá a výjimečná záležitost,“ připomíná Kopecký historii závodních vozů. „Na tom autě je vidět, že už tehdy na něm pracovali opravdoví profesionálové, z dnešního pohledu je až neuvěřitelné, jak je auto funkční,“ dodává.
1. LAURIN & KLEMENT FC (1908), 2. ŠKODA SPORT (1949, vůz, který se v roce 1950 zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans), 3. ŠKODA 130 LR (1986), 4. ŠKODA FAVORIT 136 L/A (1994), 5. ŠKODA FABIA Rally2 evo (2019)
Sám momentálně v této tradici přípravy špičkové závodní techniky pokračuje. Coby testovací jezdec ŠKODA Motorsport pracuje na dalších vylepšeních speciálu FABIA Rally2 evo a hledí do budoucnosti s optimismem. „Motorsport ke značce ŠKODA patří, i vzhledem k tradici zvyšuje její atraktivitu. A věřím, že to tak bude dál fungovat minimálně příštích 120 let,“ říká Kopecký.
Když se chceš něco naučit, dívej se na ty nejlepší
Jaká auta značky ŠKODA jste sledoval ještě předtím, než jste odstartoval svou závodní kariéru?
Vždy jsem obdivoval model 130 RS a jeho vítězství v Rallye Monte Carlo, nicméně většinou jsem se samozřejmě zajímal o auta, která právě závodila. Moc rád jsem se díval na model FELICIA KitCar, který měl nádherný čistý zvuk a to, co s ním předváděli Emil Triner a Pavel Sibera, bylo úžasné. Pak nastala éra WRC a OCTAVIA WRC, s níž se Armin Schwarz ve věhlasné africké Safari Rally Keňa dostal na stupně vítězů, to byl neuvěřitelný výsledek. No a pak už to byla auta, se kterými jsem měl tu čest jezdit i já: FABIA WRC, FABIA S 2000, FABIA Rally2 a teď FABIA Rally2 evo.
Na které jezdce z historie ŠKODA Motorsportu nejvíc vzpomínáte?
Můj táta, závodník, se kterým jsem jako fanoušek jezdil prakticky po všech závodech, mi vždy říkal, že pokud se chci něco naučit, mám se dívat na ty nejlepší. Takže jsem sledoval třeba Emila Trinera, který uměl úžasné věci už s vozy FAVORIT nebo FELICIA, s níž exceloval i Pavel Sibera, sledoval jsem Romana Krestu, který skvěle ovládal model OCTAVIA WRC. Ti prostě patřili k nejlepším.
Jak se vyvíjela vaše kariéra? Dnes jste znám jako rallye jezdec, ale nebylo tomu tak vždy...
Když jsem byl dítě, bavily mě všechny sporty a táta mě do toho motoristického nijak netlačil. Nakonec mě to k motorsportu přitáhlo až v jedenácti letech, začínal jsem s motokárami a následně se věnoval okruhovému závodění. Postupně mě to i díky kamarádům přitáhlo k rallye, což táta nesl trochu nelibě, protože považuje tuto disciplínu za velmi nebezpečnou. Přesto mě vždy velmi podporoval. S automobilkou ŠKODA jsem přišel do styku už na okruzích, pak jsem stavěl rallyový vůz OCTAVIA a od roku 2008 do loňska jsem byl továrním jezdcem a teď se věnuji testování a především vývoji rallyových speciálů ŠKODA.
Jak se takový speciál vyvíjí?
Konkurence nikdy nespí a je třeba auto pořád tlačit kupředu. Zlepšuje se postupně všechno, motor, podvozek, brzdy, je spousta věcí, na kterých se dá pracovat, i když to vypadá, že je auto už dokonalé. Vždy se objeví třeba nové materiály, nová technická řešení, která nám umožní se posunout zase o kousek dál. To vše je ale potřeba pořádně vyzkoušet, takže práce je opravdu hodně.
A jak vidíte budoucnost ŠKODA Motorsport?
Věřím, že v motorsportu vedle nastupující elektromobility zůstanou relevantní i spalovací motory, třeba i díky vývoji alternativních paliv. A ať už bude podoba motorsportu jako takového jakákoli, věřím, že v něm nadále bude ŠKODA hrát významnou roli a že její auta budou pořád fungovat stejně skvěle jako dosud a budou bavit jezdce i fanoušky.
The post 120 let za volantem závodních legend appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?