Export (export.cz)
Export  |  25.06.2021 13:19:10

Japonské šperkařství představuje nové šance i pro české firmy

Japonský trh se šperky a bižuterií patří mezi největší a nejvýnosnější na světě. Velkou oblibu na něm mají šperkařské komponenty. Jejich významný rakouský výrobce Swarovski trh opouští, když se rozhodl změnit svoji obchodní strategii. Tímto krokem také otevřel zajímavou příležitost pro české firmy více se v Japonsku prosadit.

Ilustrační foto: Shutterstock

Obrat japonského šperkařského trhu, třetího největšího na světě, se odhaduje na 7 mld. euro a přibližně z třetiny se na něm podílí zahraniční společnosti. Zároveň se svojí kupní silou a zájmem Japonců o módu a design představuje mimořádně atraktivní, ale také konkurenční prostředí. A ačkoliv poptávka po luxusním klenotnickém zboží zaznamenává sestupnou tendenci kvůli klesajícímu obyvatelstvu i domácí spotřebě, roste poptávka po ručně vyráběných a originálních doplňcích.

Swarowski odchází

Významnou pozici v Japonsku dosud zastávala známá společnost Swarovski, výrobce broušeného křišťálu, perel, skleněných přívěsků a komponentů. Když na konci minulého roku firma oznámila, že ukončí prodej jejích samostatných korálků, krystalů a komponentů, vzbudilo to rozruch. Jelikož firma patří co do šíře nabídky, tak i distribuční sítě mezi největší na světě, někteří znalci tohoto odvětví si začali pokládat otázku, kdo na zdejším trhu sortiment Swarovski nahradí. Jeho šperky a bižuterie jsou totiž v Japonsku velice populární. V průzkumu z roku 2016 se zařadil mezi TOP 25 šperkařských značek mezi nákupčími (21. místo) i zákazníky (14. příčka).

Velký podíl na této popularitě měly šperkařské komponenty. Lze navíc očekávat, že pandemie pravděpodobně ještě posílila zájem o tyto produkty, protože lidé mohli využívat více volného času stráveného doma k vytváření vlastních šperků a dekorací z těchto výrobků, přičemž tento koníček jim může vydržet i při návratu do normálního života. V Japonsku se navíc komponenty často používají na zdobení nehtů, a tak i manikéři hledají alternativy ke Swarovski.

Česká bižuterie již na trhu je

Mezi milovníky ručně vyrobených módních doplňků jako náušnice, náramky nebo náhrdelníky, jsou české šperky, bižuterie známé a mají i místní pozitivní ohlasy. Není proto překvapivé, že na některých japonských diskuzních platformách již byla v souvislosti s odchodem Swarovski jako alternativa uváděna Preciosa, český výrobce křišťálového skla z Jablonce nad Nisou.

Například Masae Yamaoka, prezidentka Japan Gluedeco Association, sdružení, věnující se ručně vyráběným dekorativním doplňkům, nedávno uvedla, že členové asociace budou po rozhodnutí Swarovski používat šperky právě od Preciosy. Česko má ale v tomto odvětví dlouhou tradici a více firem, které mohou o uvolněné pozice na japonském trhu soutěžit. A některé z nich jsou zde již i přítomné, například Odvarka Bijoux, Šenýr nebo Misamo – AAC. Potvrzují to i statistiky mezinárodního obchodu. Co se například skleněných šperků týče, již dnes jsou s výjimkou Číny do Japonska dováženy především z Rakouska, následovaného s odstupem Českou republikou.

Roste prodej přes e-shopy

Úspěchu českých značek by mohl napomoci také posun k online nakupování, který se v Japonsku nevyhnul ani šperkům a bižuterii. Analýza jednoho prodejce diamantových šperků ukázala, že již 70 % jeho prodeje v Japonsku se uskutečňuje online a že více než 40 % zákazníků získává informace o designu, kvalitě a značce šperku na internetu ještě před tím, než jej koupí. Podobně roste vliv influencerů a marketingu na sociálních sítích. Vlivem těchto změn odpadá potřeba mít prostředníky, kteří na japonském trhu zajistí propagaci a prodej výrobku, ačkoliv platí známá pravda, že pro budování značky je vhodné mít oficiálního distributora a nabídnout komplexní sortiment nad rámec pouhých komponentů.

V neposlední řadě je Japonsko navíc u šperků bráno jako vstupní brána na další asijské trhy. Pokud firma uspěje v Japonsku, především v Tokiu, které v normálních časech navštěvují statisíce turistů zvláště z Číny a Jižní Koreje, má velkou šanci, že o její značku bude zájem i v dalších rostoucích asijských ekonomikách.

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688