Trať z Hlavního nádraží do Koterova prochází modernizací, město Plzeň staví lávku přes železnici
Trať z Hlavního nádraží do Koterova prochází modernizací, město staví lávku přes železnici
Rozsáhlá modernizace plzeňského železničního uzlu pokročila do další fáze. Díky investici vyšší než dvě miliardy korun se zrychlí a zkapacitní téměř čtyřkilometrový úsek mezi lobezskou částí Hlavního nádraží a stanicí v Koterově. Stavba je předposlední akcí ze šesti staveb modernizace železničního uzlu Plzeň. Modernizace ovšem přinese od 2. července přes měsíc trvající výluku. Unikátní na této stavbě je také koordinace celé akce s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky (ŘSD), které bude mít pod tratí připravené stěny pro tunel pro křížení trati a budoucí silnice I/20 v Sušické ulici, kde je v činnosti unikátní vrtná souprava a budují se jedny z nejmohutnějších milánských stěn v České republice. Náklady jsou 870 milionů korun. Město Plzeň zároveň buduje více než dvousetmetrovou ocelovou lávku v Koterově pro chodce a cyklisty, která překlene jak železnici, tak čtyřproudou silnici U Seřadiště. Vše má být hotové na začátku roku 2023.
Modernizace u Koterova (foto: A. Jarošová)
Modernizace Lobzy – Koterov
Modernizace úseku z Hlavního nádraží do Koterova, která navazuje na již dokončenou rekonstrukci kolejiště ve stanici Plzeň Hlavní nádraží, po dokončení umožní zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 na 120 km/h. Přestavbou projde nejen navazující úsek směrem na České Budějovice, ale také stanice Plzeň-Koterov. Vybuduje se nová železniční zastávka Plzeň-Slovany, která nabídne lepší návaznost na linky městské hromadné dopravy a regionální autobusy. Vzniknou zde dvě nástupiště s délkou 120 metrů. Přístup k vlakům bude bezbariérový z Lobezské a Sušické ulice.
V Koterově dojde k odstranění tří stávajících nástupišť a následné změně konfigurace kolejiště, které budou tvořit dvě hlavní a dvě předjízdné koleje, u průmyslové zóny se zrekonstruují dopravní koleje a provede se příprava na budoucí dvoukolejné pokračování trati směrem na Starý Plzenec. Stanice Plzeň-Koterov se bude nově dálkově řídit z plzeňského Hlavního nádraží.
Výluka na železnici od 2. července 2021
V úseku Lobzy – Koterov je již nyní veden jednokolejný provoz. V pátek 2. července se železniční doprava zcela zastaví a začne výluka, která potrvá do 5. srpna. Náhradní autobusová doprava bude jezdit mezi plzeňským Hlavním nádražím a Starým Plzencem.
Stavba lávky v Koterově (foto: A. Jarošová)
Nová lávka v Koterově
V ose ulice K Dráze město Plzeň buduje novou lávku pro pěší a cyklisty, která nahradí stávající čtyřkolejný přechod do ulice Na Lipce a bude dále pokračovat přes čtyřproudou silniční komunikaci U seřadiště. „Nosná konstrukce lávky je tvořena dvěma konstrukčními částmi. V první části se jedná o dvoupolovou zavěšenou lávku. V druhé je tvořena spojitou trámovou konstrukcí o sedmi polích. V obou částech je navržena mostovková část jako ocelová konstrukce komorového průřezu. Pylon u zavěšené lávky je navržen z ocelového uzavřeného průřezu, závěsy jsou ocelové tyče. V místě pylonu je navrženo přístupové schodiště na lávku z ulice U Seřadiště, které má nosnou konstrukci navrženou jako ocelovou komorovou,“ vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Šindelář, do jehož gesce patří magistrátní odbor investic, který stavbu lávky zajišťuje, a doplnil, že lávka by měla být dokončena do konce září 2021.
Budování lávky v následujících týdnech přinese výrazné omezení silničního provozu. Kvůli montáži dílců lávky bude v místě od 20. července od večera do rána 23. července kompletně uzavřena silnice I/20 a stanoveny objízdné trasy pro městskou hromadnou dopravu. Další den tam budou stavbaři díly upevňovat a v noci z 24. a 25. července pak montovat a upínat lana, což si vyžádá další dvě krátké uzávěry. Další úplné uzávěry pro automobily budou nutné kvůli demolici železničního mostu z Bručné do Koterova. Od 15. do 19. července a 29. července nebude průjezdná silnice do Koterova.
Příprava tunelu budoucí silnice I/20
Součástí modernizace úseku je ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky příprava zárodku tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20 tak, aby při vlastní silniční stavbě nebylo nutné zasahovat do konstrukce dráhy a nemusel být přerušen železniční provoz. Vrtná souprava již od března buduje piloty. Svislé stěny tunelu jsou realizovány technologií podzemních, tzv. milánských, stěn z monolitického železobetonu až do hloubky 21 metrů. Tunel pod tratí má být dlouhý zhruba 300 metrů. Práce budou probíhat nepřetržitě od pondělí do neděle od 7 do 22 hodin.
Zhotovitelem prací je Společnost MTS + CHT – Uzel Plzeň, 5. stavba, kterou tvoří firmy Metrostav a Chládek a Tintěra. Smluvní cena je 2,199 miliardy korun, z toho investice Správy železnic dosahuje 1,28 miliardy korun, město Plzeň se podílí částkou 50,6 milionu korun a ŘSD 869,28 milionu korun.
Modernizace železničního uzlu Plzeň už od roku 2011 stála zhruba osm miliard korun. „Zbývá ještě poslední stavba, která řeší prostor seřazovacího nádraží v Doubravce. Zpracovává se dokumentace pro územní rozhodnutí," uvedl Martin Kraus ze Správy železnic.
Text: Adriana Jarošová
Fotogalerie
Zveřejněno: 25. 6. 2021, Martin Pecuch
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz