Letošní sezonu hodně turistických atrakcí nepřežije. Provozovatelé zaspali start a neumí o sobě dát vědět
Zavřená muzea strašidel, živořící dětské herny, půjčovny turistických koloběžek, které skončí provoz se začátkem sezony. Přestože letošní domácí turistická sezona bude pravděpodobně nejsilnější v novodobé historii, provozovatelé atrakcí, kteří by na ní měli vydělávat, toho často nedokážou využít. Covid totiž obměnil typ hostů v českých hotelích a penzionech, změnil způsob, jakým vybírají dovolenou a jaké mají požadavky na volnočasové aktivity. Skončí kvůli tomu možná další pětina provozovatelů.
Ještě v roce 2019 podle dat ČSÚ vygenerovaly atrakce v rámci domácího turistického ruchu zhruba 20 miliard na vstupném nebo půjčovném, přičemž hlavní sezona se podílela asi 7 miliardami. Letos se tato částka podle nejčernějších scénářů může propadnout o celé dvě třetiny. Za propad může především předpokládané výrazné omezení incomingového ruchu – podle analýzy vyhledávače Explorio kvůli němu již nyní zanikla asi pětina atrakcí.
Nicméně celkový počet atrakcí, které přes sezonu neotevřou nebo přeruší svůj provoz, bude zhruba dvojnásobný. Důvodem je nejen nedostatek pracovních sil, ale také paradoxní neschopnost provozovatelů přilákat zájemce. Celá řada provozovatelů totiž dlouhodobě sázela na trvalý automatický přísun návštěvníků a cílila výhradně na ty, kteří už byli v lokalitě. Jenže doba se proměnila, a s ní i typy a návyky hostů. Příslovečné letáčky na hotelu najednou nestačí.
“Je třeba si uvědomit, že průměrní čeští provozovatelé atrakcí jsou velice konzervativní a málo agilní. Většina z nich nemá vlastní online prezentaci, nedokáží efektivně cílit na jiné zákazníky než ty, kteří už se v lokalitě nacházejí. Neumí dát vědět, jestli jejich atrakce vůbec funguje či jaká v ní platí omezení,” zmiňuje František Peterka, CEO vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz. “Přitom stále více hostů – především rodin – bude svou dovolenou plánovat i na základě povědomí o volnočasových aktivitách v lokalitě. Jen se o nich nemá jak dozvědět. Nikdo nechce přijet do města, kde za deště můžete s dětmi leda korzovat s deštníkem po parku.”
Za klíčové tedy Peterka považuje propojení provozovatelů atrakcí přímo s hoteliéry pomocí online platforem, jako jsou například vyhledávače. Díky nim si mohou hosté najít v lokalitě nejen ubytování, ale rovnou si naplánovat i trávení volného času. Jen Explorio takto eviduje skoro 1700 aktivit a zážitků, které jsou otevřené a v provozu. Zároveň je hodlá výrazným způsobem podpořit.
“Provozovatele aktivit a atrakcí dokážeme efektivně spojit s ubytováním v dané lokalitě. A tím na ně okamžitě upozorníme stovky tisíc rodičů, sdružených v komunitách na sociálních sítích. Celé řadě z nich nahradíme jejich online prezentaci, kterou sami nemají. Dokážou tak dát vědět, že fungují, vysvětlit svá protikovidová opatření, ve kterých mají hosté zmatek, a připomenout, že jsou i přes zhoršenou situaci bezpeční,” zmiňuje Peterka.
Peterka ostatně zmiňuje, že
právě letošní sezona přístup provozovatelů jednoznačně promění a posune blíže k
západním standardům. Nedostatek pracovních sil povede například k vydávání
elektronických vstupenek, které nahradí pracovníky na kase, a atrakce se samy
naučí lákat svoje hosty odkudkoli z republiky.
“Že se trh atrakcí pročistí, není nutně špatně,” zmiňuje Peterka. “Mnohem
radši budu za menší množství kvalitních atrakcí, díky kterým jsou hosté do dané
lokality ochotni přijet.”
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.