Módní značky přešly na vlnu digitalizace. Soustředí se na online prodej
Právě Inditex nedávno ohlásil stažení všech svých prodejen z Venezuely, kterou již několik let zmítá hluboká ekonomická recese.Tento krok však neznamená konec podnikání společnosti na tamním trhu. Právě naopak. Jak uvedla Phoenix World Trade pro agenturu Reuters, jde o přizpůsobení se novému modelu integrace a přechodu na digitální prodej, který již dříve oznámil Inditex. Ve Venezuele tak brzy zmizí kamenné prodejny značek Zara, Bershka a Pull & Bear.
Inditex zavře více než 700 obchodů v Evropě, přibližně 100 v Americe a dalších 400 v jiných zemích světa. Po oznámení informace o zrušení provozů se akcie společnosti mírně oslabily. Za poslední týden si odepsaly 0,8 procenta. Z dlouhodobého hlediska se však pandemie korony na hodnotě společnosti nepodepsala. Právě naopak. Za poslední rok vzrostla cena na burze o 29 procent. Při pohledu na posledních 5 let dosáhly akcie celkovou výkonnost 5 procent. * Nejvýraznějšího zhodnocení tak mohli dosáhnout investoři, kteří akcie nakoupili po propadu v úvodu propuknutí pandemie v březnu 2020.
Graf: Vývoj hodnoty společnosti Inditex na burze za posledních 5 let. (Zdroj: GoogleFinance)
Na rozdíl od hodnoty akcií na burze se protipandemická opatření a zavření prodejen výrazně podepsala na hospodářských výsledcích. Zisk španělského módního prodejce se loni propadl o 70 procent na 1,5 miliardy eur před zdaněním a úroky, jelikož zavřená byla přibližně třetina z 6800 prodejen.
Kromě výše zmíněných vlastní Inditex značky jako
Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti nebo Uterqüe.
Pandemie výrazně poznamenala i populární britské značky
Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, jejichž majitel, společnost Arcadia, se
dostal do platební neschopnosti. Šlo o největší bankrot na britském trhu
způsobený následky pandemie. Všechny zmiňované značky však dostaly druhou šanci
díky online prodejci Asos, který je odkoupil za 256 milionů liber a zařadil do
své nabídky na oficiálních webových stránkách. Britský online prodejce totiž na
rozdíl od kamenných provozoven těžil z pandemie a přesunu spotřebitelů do
online prostoru.
Podle informací zveřejněných v dubnu 2021 zvýšil Asos v
první polovině svého finančního roku tržby o 24 procent po navýšení výdajů na
digitální marketing s cílem zvýšit povědomí o značce. Celkově tržby dosáhly
více než 1,9 miliardy liber a hrubý zisk se pohyboval kolem 890 milionů liber.
Jelikož opatření spojená s pandemií se postupně uvolňují,
uvidíme, jak se bude dařit kamenným obchodům a jejich „digitálním protějškům” v
dalších měsících.
Olívia Lacenová, hlavní analytička TopForex
Olívia Lacenová
Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.
TopForex
TopForex je brokerská společnost umožňující obchodování pro globální klientelu. Nabízí obchodní prostředí platforem xStation a MT4 se zaměřením na obchodování měnových párů a řady instrumentů CFD. TopForex působí na 18 zahraničních trzích.
TopForex je registrovaná obchodní značka Goldenburg Group Limited, což je kyperská investiční firma (CIF) dohlížená a regulována Kyperskou komisí pro burzy a cenné papíry (CySEC) s CIF Licenci číslo 242/14.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz