Vlada.cz (Vláda)
Doprava  |  07.06.2021 13:59:54

Premiér Babiš a vícepremiér Havlíček zahájili PPP projekt stavby úseku D4 v Letech u Písku.

V pondělí 7. června 2021 slavnostně zahájili předseda vlády Andrej Babiš a místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček stavbu PPP projektu první české soukromé dálnice v Letech u Písku. Francouzské konsorcium ViaSalis (dříve DIVia) začalo s dostavbou 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a s modernizací dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.
D4 Příbram Písek

„Jsem velice rád, že plníme další závazek programového prohlášení vlády. Tento PPP projekt je tam doslova uveden. Od vzniku České republiky se o PPP projektech hovoří, ale žádný se v minulosti neuskutečnil, byť byly pokusy. Ale ty projekty byly zrušeny. Já bych tady chtěl všem poděkovat a také panu ministru Havlíčkovi, protože on se zasadil svou urputností a tento projekt dotáhl do konce. Je skvělé, že poprvé v České republice postaví dálnici privátní firma, která ji bude provozovat. Je důležité, že tu konečně takový projekt máme,“ řekl premiér Andrej Babiš.

Počínaje rokem 2025 bude konsorcium ViaSalis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.

Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v devadesátých letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D35, která je alternativou brněnské D1,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Stavebně se na dostavbě bude podílet společnost EUROVIA CS, za hladký průběh stavby i následný provoz ale zodpovídá koncesionář - ViaSalis, společný podnik společností Meridiam a Vinci.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.