České obráběcí a tvářecí stroje bodují v Číně
Ilustrační foto Shutterstock
Čínský trh je v této strojírenské branži celosvětově největší ve všech parametrech – vlastní produkci, dovozech i poptávce. S třináctiprocentním podílem, což obnáší 1,33 mld. Kč tržeb, patří Čína k druhému nejvýznamnějšímu odběrateli české produkce obráběcích a tvářecích strojů. Nejžádanějšími jsou české, číslicově řízené vyvrtávací frézkové stroje, jejichž prodej v roce 2020 dosáhl hodnoty 462 mil. Kč (oproti 185 mil. Kč v roce předchozím). Z lepších meziročních prodejních výsledků se podle údajů Českého statistického úřadu těšili i čeští výrobci soustružnických obráběcích center či horizontálních obráběcích center.
Při hlubším zamyšlení je logické, že Čína, jejíž nabídková část ekonomiky se velmi rychle po koronakrizi zotavila, se opravdu projevila jako továrna světa, jak se tato země označuje. Její produkce posílila svůj podíl na mnoha trzích, výrobní linky jely a stále v mnoha sektorech jedou na plný výkon. A bez základních technologických procesů, jakými jsou obrábění a tváření, to není možné.
Národní expozice na veletrhu
Zvýšenou poptávku po své produkci potvrdili zástupcům Velvyslanectví ČR v Číně i představitelé renomovaných českých výrobců obráběcích a tvářecích strojů. Ti se účastnili letošního prestižního veletrhu China International Machine Tool Show, který se konal v dubnu v Pekingu. Jejich výstavní exponáty byly součástí české národní expozice. Jak se budou prodeje našich výrobců na čínském trhu vyvíjet v letos či v dalších letech, je však nejisté.
Hrozbou může být překotný technologický rozvoj čínského průmyslu. Naplňování hlavních trendů světového strojírenství, tedy pokračující rozšiřování robotizace, automatizace, digitalizace a konektivity, vyžaduje nové technologie a přístupy. Investice do výzkumu a vývoje v Číně dlouhodobě rostou a jsou nyní na úrovni 2,4 % hrubého domácího produktu (HDP). Poradenská společnost PWC ve své studii Global Inovation 1000 uvádí, že v roce 2018 bylo mezi tisícovkou firem s největšími investicemi do výzkumu a vývoje 145 čínských společností, oproti 125 v roce 2017. Čína jde za svým cílem produkce vyšší přidané hodnoty a současně zvyšuje svoji odolnost na externím prostředí posilováním svého domácího trhu. Stručně řečeno Čína úspěšně usiluje o růst kvality domácí produkce, která má uspokojit i potřeby čínského průmyslu na úkor produkce importní.
Poptávku po obráběcích a tvářecích strojích zvedá potřeba nových výrobních linek. Foto Shutterstock
Nárůst elektromobility může být hrozbou
Nemalý vliv na další směřování oboru obráběcích a tvářecích strojů budou mít strukturální změny v automobilovém průmyslu. Čína má ambiciózní plány transformace své ekonomiky vzhledem ke svým klimatickým závazkům. Již nyní tvoří prodeje elektromobilů přibližně pět procent prodejů nových aut. Elektromobily jsou však úplně jinak konstruovány než konvenční spalovací motory obsahující řadu kompononentů vyrobených právě obráběním či tvářením. V roce 2025 má podle rozhodnutí čínské vlády činit podíl takzvaných „new energy vehicles“, tedy elektromobilů, či vozů s hybridním pohonem, dvacet procent objemu výroby každé automobilky v zemi. To je oproti současným necelým sedmi procentům zásadní nárůst, který může znamenat pokles poptávky po komponentech vyráběných i s pomocí obráběcích a tvářecích strojů.
Na druhé straně jsou tu příležitosti, které budou generovány poptávkou po čínské průmyslové produkci. Ta by měla nadále růst. Možné výpadky v poptávce po obráběcích a tvářecích strojích, které mohou nastat v souvislosti se strukturální změnou automobilového průmyslu, může více jak vynahradit poptávka čínských producentů z oblastí, jako je výroba letadel, lodí, stavební techniky či telekomunikační techniky.
V roce 2022 v Šanghaji uskuteční jedenáctý ročník veletrhu China CNC Machine Tool, který bude po letošním pekingském veletrhu další dobrou příležitostí pro české výrobce obráběcích a tvářecích strojů, jak se na čínském trhu představit.
Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.