Táňa Lišková (Nutspread.cz)
Zdraví  |  11.05.2021 11:37:14

Těhotenská cukrovka? Ořechové máslo bez omezení, zato na rýži zapomeňte!

„Nežer ty sladkosti, budeš mít cukrovku!“ – něco podobného jsme si od rodičů kdysi vyslechli asi všichni :) Dnes sice víme, že věci jsou o dost složitější, ale přesto: Jak se stane, že mladá, zdravá a štíhlá dáma jako Vy, najednou „dostane“ těhotenskou cukrovku“? Přičítáte to nadbytku zákusků, zmrzlin a čokoládek zkonzumovaných během života :)?

Nejvíc to dávám za vinu genetice. A ačkoli je těžké si to připustit, tak i dalšímu důležitému faktoru, nadváze. Nyní jsem dosáhla své optimální váhy, paradoxně díky těhotenské cukrovce, ovšem před otěhotněním jsem vážila o 20 kilo více a to je už velký rozdíl.

Jako všechna onemocnění, i cukrovka je částečně dědičná. Měla tuto nemoc i Vaše maminka, případně někdo jiný? Dá se jí v tomto případě předejít?

Tohle je taky zajímavé. U mě to byla nějaká výhra v genetické loterii, jelikož nikdo v blízkém okolí netrpí cukrovkou ani prvního, ani druhého typu (často označována jako „stařecká“).

Klasická cukrovka může být léta naprosto nepozorovaná – jak je to ale s tou těhotenskou? Měla jste nějaké příznaky a potíže nebo se na ni přišlo při rutinní kontrole?

Nikdy jsem žádné příznaky neměla, na preventivních kontrolách byly hodnoty cukru vždy v normě. Poruchu odhalil až zátěžový OGTT test kolem 26tt. Vlastně nikdy jsem lačnou na odběrech neměla vyšší (ani s těhotenskou cukrovkou), problém mám dvě hodiny po vypití roztoku.

„Mám cukrovku = konec s veškerým dobrým jídlům, odteď už jen přísná dieta a žádná radost!“ Předpokládám, že takové jsou první myšlenky každého, kdo se o diagnóze dozví. Jak to bylo u Vás, jak jste to psychicky snášela? Byl s nějakým jídlem od té doby naprostý konec?

Tohle možná někoho překvapí, jelikož může vypadat, jak dietu zvládám bravurně již od samotného zjištění cukrovky, ale opak je pravdou. Pamatuji si, jak jsem seděla po úvodní konzultaci v DIA poradně a brečela jsem, že už nemůžu cukr a vlastně to vypadalo, že nemůžu jíst téměř nic. Bylo to o to horší, že jsem do té doby neřešila žádné diety, natož zabývání se makroživinami.

A bylo konec jídlům s rýží, ta mi neprocházela měřením, a celkově hodně sacharidovým jídlům, které se mi špatně počítaly a vlastně by mě ani nezasytily, například zapečené těstoviny.

Mohla byste stručně popsat, jak jídelníček s těhotenskou cukrovkou vypadá? Co smíte neomezeně, co vůbec, co opatrně? Musíte si vážit a hlídat každý gram sacharidů?

Ano, hlídání sacharidů je při dietě to nejdůležitější. Denní limit je 200 g sacharidů, nicméně málokterá maminka ho dosáhne. Mnohem častější je nižší příjem, takový, aby zůstaly pořád pěkné hodnoty na glukometru, což je ale velmi individuální. A samozřejmě vůbec se nesmí konzumovat jednoduché cukry skryté pod nejrůznějšími názvy.

Můj příjem se pohybuje v rozmezí 100-150 gramů sacharidů za den. Omezený příjem sacharidů nahrazují tuky, samozřejmě ty kvalitní. Ty se mohou téměř neomezeně. Opatrně musí člověk jídla kombinovat, třeba k chlebu už si nedávám tolik rajčat, která jsou více sacharidová než třeba salátová okurka.

Vyhovuje mi jídelníček takový, že ráno snídám domácí kváskový chléb s máslem, šunkou, sýrem a zeleninou. Na zpestření volím někdy vajíčka ve všemožných úpravách. Pak následuje dopolední svačina, nejvhodnější je nějaký neochucený mléčný výrobek, k tomu ovoce (omezené množství na 150g na den) a buď oříšky nebo oříškové máslo.

Oběd bývá klasický, jak jsme všichni zvyklí, jen s drobnými úpravami.

Odpolední svačina bývá občas oříšek, ale může být nasladko (třeba jogurt a oříškové máslo) nebo naslano (hummus a zelenina). U večeře opět nemusím nijak experimentovat. A pak následuje druhá večeře, ale není nutná, opět záleží na každé mamince a na její lačné hodnotě.

Důležité je taky zachovat časový rozestup mezi jídly, přibližně 3 h, a každý den jíst v podobných časech. Já už podle hladu poznám, kolik je hodin. 😊

Co by se stalo, kdybyste svůj režim nějak výrazně a trvale porušovala? Jaký vliv by to mělo na těhotenství, porod, případně miminko?

U neléčené či nedostatečně kompenzované cukrovky se nejčastěji uvádí vysoká porodní hmotnost miminka, tzv. makrosomie (orgány ale mohou zastávat). Je to z důvodu toho, že dítě musí produkovat vlastní inzulin na snížení hladiny cukru v krvi. Kvůli velké hmotnosti může dojít při porodu k poranění ramínek (dystokie) a u maminky k většímu porodnímu poranění. Taktéž může u novorozence dojít k hypoglykémii. A nejhorší scénář, který může nastat, je úmrtí plodu, nicméně troufám si říct, že díky celoplošnému absolvování OGTT testu a následnému podchycení těhotenské cukrovky a nasazení diety je toto riziko minimální.

Je dobré si taky uvědomit, že tato diagnóza (nebavíme se o dobře kompenzované cukrovce) nese určité komplikace pro děti i do budoucna. Nejčastěji jsou zmiňované mozkové dysfunkce, hyperaktivita či obezita a cukrovka 2. typu v dospělosti.

Předpokládám, že během GDM (gestační diabetes melitus) si musíte měřit cukr v krvi. Je nějaké jídlo, které Vás v tomto směru překvapilo – třeba tím, jak po něm rychle cukr stoupne nebo naopak? Máte sama nějakou „vychytávku“, která hladinu cukru třeba po nevhodné kombinaci sníží a „umravní“? Asi je pro Vás důležitý i glykemický index jídla?

U mě takovým nemilým překvapením byly papriky všech barev. A s léty se mi ověřilo, že nejen u mě, ale i u ostatních maminek. Tak jsem se s nimi musela rozloučit. A podobně to bylo s rýží.

Mým trikem bylo domácí kysané zelí a šťáva z něho. Když jsem si ho dala k nějakému jídlu, byla hodnota vždy o trochu nižší. Samozřejmě svou roli hraje i pohyb a dostatečný pitný režim. A pravidelnost.

Ano, glykemický index hraje svou roli. Například brambory. Nejvhodnější jsou vařené ve slupce, nejhůře jsou na tom ty pečené v troubě. Ačkoli bude brambor stejné množství (tedy stejný počet sacharidů), hodnoty při měření budou absolutně rozdílné.

„Másla od Vás = spása pro nás!“ v podobném duchu nám píší maminky, které s těhotenskou cukrovkou bojují jako Vy – hodně vychvalují nulový obsah cukru v našich máslech a jejich vynikající chuť. Jak jste nás objevila Vy :-)?

Ten slogan se mi líbí a řekla bych, že je opravdu trefný. Na ořechová másla jsem narazila díky e-shopu Grizly.cz. Nejdříve jsem začala Vanilkovým rohlíčkem a máslem Mandle a perník, a pak se z toho už stala závislost a začala jsem postupně doplňovat sbírku. Mým favoritem je Mák&kokos, který bych si sama od sebe nevybrala, ale doporučila mi ho jedna maminka na instagramu. Mám také ráda Někdo to rád slané a Káva&kešu. Všechna tato másla jsou vhodná při GDM (neobsahují cukr ani sladidla a splňují 5/100, což je pravidlo při dietě, kdy „z toho cukry“ nesmí být víc než 5g).

Jsou ořechová másla při GDM nějak omezená, musíte hlídat jejich množství, které sníte třeba v rámci jednoho jídla nebo dne? Podělíte se o nějaký hezký recept?

Jak jsem psala výše, je nutné hlídat složení a pravidlo 5/100. Množství omezené není, ale všeobecně platí, že nic se nemá přehánět.

A jelikož mám ráda jednoduché a rychlé recepty, a vlastně se synem to ani často jinak nejde, nejčastěji si vychutnáváme másla v jogurtu, buď s ovocem, nebo i bez. Skvěle totiž uspokojí chutě na sladké.

Těhotenství, porod – a co dál? Je po porodu s cukrovkou konec – a tím pádem i konec se zdravým režimem :D? Sama máte už dvouletého synka. Jak se stravujete nyní a jak to plánujete dál?

Tohle je zapeklité. Uvádí se, že těhotenská cukrovka končí porodem, tedy odloučením placenty. Dieta by se měla dodržovat alespoň během šestinedělí, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že zrovna toto období pro mě bylo „cukrovým rodeem“. Celý tři měsíce jsem žila s vidinou toho, že si po porodu něco dobrého dám. K dietě jsem se vrátila až po dvou měsících od porodu, kdy jsem na sobě začala pozorovat negativní vliv cukru. Nyní se stravuji racionálně s ohledem na své zdraví, již ne tak striktně jako v těhotenství, ale stále se snažím jíst co nejvíce podle diety.

Těhotenská cukrovka je varovným signálem výskytu cukrovky 2. typu v budoucnu, navíc mi byl po porodu na kontrolním OGTT diagnostikován prediabetes, proto je pro mě strava nástrojem, jak si co nejdéle udržet zdraví v dobré kondici. Navíc se snažím formovat dobré návyky právě u syna.

Na závěr – chtěla byste maminkám s těhotenskou cukrovkou něco vzkázat, nějak je psychicky podpořit nebo třeba pozvat k čerpání inspirace na Váš Instagram :)?

Určitě bych jim ráda vzdala hold, jelikož sama vím, jak je občas zapeklité a náročné dietu dodržovat. Maminkám se snažím pomáhat právě skrz Instagram, kam vkládám nejrůznější recepty, inspirace a poznatky.

Naštěstí si každá maminka nosí svoji největší motivaci, proč být v dietě stoprocentní, pod srdcem.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a zdraví :)

Nutspread.cz

Český výrobce 100% ořechových másel. Bez přidaného cukru, lepku nebo palmového oleje, pečlivě vybráno jenom z těch nejlepších ingrediencí. Široký sortiment, vynikající chuť i konzistence. S nízkým obsahem sacharidů a nízkým glykemickým indexem zasytí na dlouhou dobu a nerozkolísají hladinu krevního cukru. Zato obsahují velké množství hořčíku, zinku i železa, minerály a zdravé tuky.

Přesvědčte se sami, že i zdravé věci mohou skvěle chutnat.

Více informaci na: www.nutspread.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Zdraví:

26.05.2021  Nepodceňujte akutní bolesti na hrudi a dušnost! Jana Brožková (Bydlet.cz)
18.05.2021  5 fitness hlášek, které jsou úplně mimo Táňa Lišková (Nutspread.cz)
18.05.2021  Krkonošský národní park slaví 55. narozeniny Královéhradecký (kr-kralovehradecky.cz)

Přečtěte si také:

18.01.20214 věci, které Vám vadí na ořechovém másle – a co s nimi Táňa Lišková (Nutspread.cz)
15.10.20206 způsobů, jak posílit imunitu ořechovým máslem Táňa Lišková (Nutspread.cz)
24.01.2020Bez ženy na akciový trh zapomeňte Patria (Patria Finance)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.