Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2021. V kraji se k 1. 1. 2021 nacházelo celkem 3 484 km silnic a dálnic.
V Moravskoslezském kraji se k 1. 1. 2021 nacházelo celkem 3 484 km silnic a dálnic. Hustota silniční sítě (při přepočtu na rozlohu kraje) se řadí ve srovnání s dalšími kraji spíše k menším. Na silnicích a dálnicích se nacházelo 1 859 mostů o průměrné délce 35,2 m, dále 5 tunelů, 452 podjezdů a 141 železničních přejezdů.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR bylo na území Moravskoslezského kraje k 1. 1. 2021 celkem 3 484 km silnic a dálnic, což bylo o 53 km více než na začátku roku 2011. Jednalo se tak o pátou nejkratší silniční síť mezi všemi kraji, a podíl na celkové délce silnic a dálnic v republice činil 6,2 %. Nejdelší síť (9 647 km, tj. podíl 17,3 %) měl Středočeský kraj, naopak nejkratší Praha (84 km; 0,2 %). Je na místě připomenout, že mezi tyto komunikace nespadají komunikace místní, které jsou ve správě krajů, měst a obcí.
V porovnání na 1 000 obyvatel středního stavu byl silnicemi a dálnicemi nejvíce zasíťovaný kraj Vysočina (10,0 km), nejméně pak Praha (0,1 km) a hned po ní Moravskoslezský kraj (2,9 km). Stejnou pozici zaujímal kraj i s 6,2 km pozemních komunikací na 1 000 osobních automobilů, přičemž celorepublikový průměr činil 9,4 km. Na vyšších příčkách, přesto stále pod republikovým průměrem (707,4 km), se nacházel Moravskoslezský kraj při srovnání délky komunikací k rozloze území, když na 1 000 km2 rozlohy kraje připadalo 641,6 km silnic a dálnic.
V celé republice bylo na silnicích a dálnicích celkem 17 654 mostů o celkové délce 415 547 m. Průměrný silniční most v České republice byl tedy 23,5 m dlouhý. Na území Moravskoslezského kraje se nacházelo 1 859 mostů (10,5 % z ČR celkem) o celkové délce 65 357 m. Průměrná délka mostu tak činila 35,2 m. V mezikrajském srovnání se jednalo o nadprůměrný údaj, delší mosty se nacházely v Praze (121,6 m), Ústeckém kraji (35,7 m).
V celé České republice bylo 1 776 dálničních mostů, přičemž průměrná délka dálničního mostu činila 75,9 m. V Moravskoslezském kraji se nacházelo 207 dálničních mostů, což byla třetí nejvyšší hodnota v republice. Most na dálnici na území Moravskoslezského kraji měřil průměrně 96,3 m. Přes sto metrů v průměru dosahovaly dálniční mosty v Ústeckém kraji (165,6 m), Karlovarském kraji (143,5 m) a Praze (127,0 m). Raritou byl Liberecký kraj s jediným dálničním mostem o délce 4 m.
V rámci Moravskoslezského kraje se nejvíce silničních mostů nacházelo v okrese Frýdek-Místek (480 mostů), převážně však šlo o mosty kratší (v průměru 32,2 m). Nejdelší mosty s průměrnou délkou 72,6 m najdeme v okrese Ostrava-město (329 mostů). Nejméně mostů bylo v okrese Karviná (174 mostů), nejkratší mosty s průměrnou délkou 8,3 m nalezneme v okrese Bruntál.
Jistou zvláštností Moravskoslezského kraje je vyšší počet dlouhých silničních mostů, která vynikne zvláště ve srovnání s průměrem České republiky. V kraji bylo 16,8 % mostů delších než 50 m, zatímco v celé republice činil jejich podíl 10,7 %. Z ostatních krajů se podobnými počty dlouhých mostů vyznačoval pouze Středočeský kraj, obdobného podílu (16,5 %) pak dosahoval Karlovarský kraj.
Na území Moravskoslezského kraje byly k 1. 1. 2021 v nejlepší kondici mosty v okresech Karviná, kde 92,5 % mostů bylo vyhodnoceno ve stavu bezvadný až uspokojivý. Těsně za ním skončily okresy Opava s 89,6 % a Ostrava-město s 89,4 %. Naopak v okresech Bruntál a Frýdek-Místek byl jeden z pěti mostů špatný nebo velmi špatný. V havarijním stavu byl v kraji jediný most (v okrese Frýdek-Místek) a v případě dalších 50 nebyl znám stav.
Porovnáme-li stav mostů (podle stavu nosné konstrukce či spodní stavby) v kraji s mosty v celé České republice, je vidět, že v Moravskoslezském kraji bylo 61,8 % mostů ve stavu bezvadný až dobrý, což bylo o 8,6 p. b. více než v České republice. Ve špatném až havarijním stavu se nacházelo asi 15 % krajských mostů oproti 19 % v celé republice.
Pozn.: Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, vč. pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnost. Dělí se na:
Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly a budovaná bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a se směrově oddělenými jízdními pásy. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují na dálnice I. třídy a II. třídy.
Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují do těchto tříd:
a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezinárodní dopravu
b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy
c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace.
Dále pak rozeznáváme ještě místní komunikace, což jsou veřejně přístupné pozemní komunikace, které slouží převážně místní dopravě na území obce, a účelové komunikace sloužící ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz