army.cz (MO ČR)
Armáda  |  23.04.2021 00:00:00

Dvojice historických letounů se po desítkách let představí veřejnosti

„Dá se říci, že nyní splácíme dluh, který vůči muzeu máme. Tato dvojice letounů byla v depozitu desítky let, Avia dokonce již od šedesátých let. Nyní, po této náročné renovaci, se zařadí do významných muzejních sbírek a představí se veřejnosti v plné, zrenovované kráse,“ uvedl brigádní generál Aleš Knížek, ředitel Vojenského historického ústavu Praha. Letouny odhalil veřejnosti společně s ředitelem Leteckých opraven Malešice, Jiřím Protivou. „Nesmírně si vážím dlouholeté spolupráce s VHÚ a doufám, že se bude i nadále prohlubovat. Poděkování patří i všem zaměstnancům leteckých opraven, díky kterým byl znovu vdechnut život těmto mimořádným exponátům. Renovace byla dlouhá a náročná, ale výsledek stojí za to a já doufám, že budeme i nadále pro VHÚ a jeho muzejní sbírky opravovat techniku, která pro mnohé byla možná již dávno zapomenuta, ale tvoří historii,“ uvedl Jiří Protiva.

Letoun Avia CB-33 ev. č. 5271 byl vyroben v pražské Avii, a to pravděpodobně koncem roku 1954. Jedná se o cvičnou variantu bojového letounu Avia B-33, který byl v padesátých letech vyráběn na základě licence originálního typu Iljušin IL-10. Cvičná verze se od bitevní odlišuje instalací plnohodnotného pilotního vybavení v původním prostoru střelce, kde je nyní umístěn pilot-instruktor. Rozhodnutí o renovaci tohoto velmi cenného letounu, který se ve světě v této variantě patrně nedochoval jinde než v leteckém muzeu VHÚ v Praze–Kbelích, padlo přibližně v polovině roku 2018.

Oproti tomu L-29 Delfín výrobního čísla 29 0108 byl vyroben jako osmý kus první série tohoto legendárního cvičného letounu vlastní, Československé konstrukce. Zalétán byl v červenci 1962 a po převzetí vojenskou správou byl předán k VÚ 6989 v Prešově a později převeden k VÚ 9957 v Košicích. Právě od tohoto útvaru byl předán k Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 v Praze-Kbelích. Zde byl v únoru 1975 opatřen nátěrem speciálními syntetickými barvami „LERAN“, které měly schopnost pohlcovat tepelné vyzařování letounu a tím eliminovat jeho zachycení zbraněmi s infračerveným naváděním. Tyto barvy měly být použity především pro bojové letouny a vrtulníky, tento stroj byl určen k ověření jejich vlastností a stal se tak jediným kamuflovaným delfínem ve službách československého letectva. V tomto experimentálním zbarvení tento stroj k 15. 3. 1977 u VZS 031 dolétal a posléze byl předán do sbírek Leteckého muzea ve Kbelích. Přibližně v polovině roku 2018 bylo rozhodnuto o provedení expoziční přípravy a také konzervace tohoto letounu v podniku LOM PRAHA s. p. pro budoucí vystavení v expozici cvičných proudových letadel. Oba letouny se představí veřejnosti v leteckém muzeu Praha-Kbely ihned, jak to pandemická situace dovolí.

]]>
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.