(Kurzy.cz)
Daimler představil elektromobil EQS, Tesla může být ještě chvíli v klidu
Německá skupina Daimler ve čtvrtek představila avizovaný plně elektrický vůz Mercedes EQS, tedy vůbec první založený na automobilkou vyvinuté modulární „elektro“ platformě pro její luxusní vozidla. Elektromobil EQS je vlastně příbuzným jejich vozů třídy S. Již v minulých týdnech automobilkou postupně zveřejňované fotografie prakticky představily většinu interiéru, kterému jak jsme již popisovali vévodí především 77“ obrazovka tvořící prakticky celou palubní desku. Nyní došlo na odtajnění exteriéru a dalších parametrů. A Daimler si pro prezentaci dokonce najal světovou hvězdu – song No One krátce zazpívala a u automobilu zapózovala zpěvačka Alicia Keys.
Vůz EQS jistě z hlediska interiéru působí futuristicky a luxusně. U zevnějšku u Mercedesu asi netradičně bude působit i možné dvoubarevné provedení karosérie. Netradiční je jistě i provedení karosérie, resp. díl kapoty prodlužující vlastně přední blatníky. Stejně jako u vozů Tesla jsou zřetelné zajíždějící kliky dveří, když řidič může za sebou zavřít také gestem, či z pohodlnosti sešlápnutím brzdového pedálu. Oko pozorovatele jistě zaujme na straně řidiče také další „klika“. Co se týká údržby vozu, Mercedes majiteli vlastně tímto jediným místem umožní postarat se o něj – dolít směs do ostřikovačů… Právě přední kapotu si řidič neotevře, slouží pouze pro servis. Dle Daimleru zde údajně nezbývá dostatek místa, aby zde bylo efektivní vytvořit druhý zavazadlový prostor, jakým jinak disponují některé jiné konkurenční elektromobily.
Přitom v předu je umístěna pohonná jednotka pouze u vyšší verze – čtyřkolky s označením EQS 580 4Matic, když v základu je vůz vybaven pouze jedním elektromotorem a tedy pohonem zadních kol. Základní model EQS 450+ konkrétně disponuje výkonem až 245 kW s maximálním točivým momentem 568 Nm, zatímco vyšší verze 385 kW (524 koní), resp. 855 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h u výkonnější verze i tak, oproti konkurenčnímu Modelu S, dosahuje „jen“ 4,3 vteřiny (6,2 vteřiny u slabší). Jakoby se navíc již německý výrobce poohlížel po zamýšlených regulacích zatím neomezené rychlosti na domácích dálnicích, když EQS má maximální rychlost na 210 km/h. Dojít by nicméně v budoucnu mělo na nejvýkonnější 560 kW jinak blíže nespecifikovanou verzi Performance. Možno zmínit i volitelné až 10º natáčení zadních kol, které tak může napomoci snížit poloměr otáčení.
K již dříve prezentované velké téměř 108 kW baterii vozu možno zmínit nyní zveřejněné parametry jejího „domácího“ nabíjení střídavým proudem za 5 hodin při 22 kW, resp. 10 hodin při 11 kW. Jinak 400 V nabíjení stejnosměrným proudem nejméně 500 A u rychlodobíjecích stanic má zabrat 31 minut (na 80 % nabití), resp. 15 minut pro 300 km jízdy. Jak už jsme dříve psali vůz má díky i bezkonkurenční aerodynamice totiž nabídnout dojezd až 770 km (dle normy WLTP). A Daimler nyní životnost baterie i po ujetí 250 tis. km, či po 10 letech, garantuje na alespoň 70 % kapacity.
Doplnit lze také udávanou spotřebu například pro kombinovanou jízdu v rozsahu 21,8-17,4 kWh/100km, resp. u slabší verze 15,7-20,4 kW. Majitele první rok náklady na jízdu teoreticky nemusejí zajímat, když bude moci v síti IONITY „tankovat“ zdarma.
Elektronika na každém kroku
Intuitivní ovládání má umožňovat právě head-up displej s rozšířenou realitou s označením MBUX, resp. i stejnojmenným „asistentem“. Řadu funkcí lze zkrátka ovládat hlasovými povely a to ve 27 jazycích včetně češtiny. Vůz je evidentně jeden velký počítač, když je vybaven 8jádrovým procesorem a 24GB RAM pamětí. Pro Německo má vůz v příštím roce nabídnout i omezené autonomní řízení na dálnici.
Cena neznámá
Daimler nicméně nezveřejnil cenu novinky. Dle odhadů některých amerických expertů v dolarovém vyjádření zřejmě ale hravě překročí hranici 100 tis. USD, když právě vozy třídy S automobilky se cenově pohybují v rozmezí 94-160 tis. USD. Pro srovnání letos modernizovaný Model S od Tesly začíná na necelých 80 tis. USD, resp. připravovaná nejvýkonnější verze Plaid+ na 123 tis. USD. Díky příplatkovým volbám může Plaid+ klidně i o třetinu dražší. I přes zpoždění zahájení dodávek modernizovaných vozů Model S a X může být Tesla zatím relativně v klidu, když není zcela jasné, kdy se první zákazníci novinky od Mercedesu dočkají. U některých volitelných vybavení Daimler udává dostupnost koncem letošního roku, u jiných až v příštím roce. Nicméně Daimler se v segmentu elektromobilismu vydává do útoku. V neděli na autosalónu v Šanghaji představí další novinku – kompaktní až 7místné SUV z označením EQB. A to se má v Číně začít dostávat k zákazníkům již velmi brzy. V závislosti i na ceně tak Model Y zde může dostat další konkurenci.
Díky produktovému níže uvedenému videu automobilky se vozem EQS můžete svést již nyní.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře