Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  17.04.2021 19:46:54

Daimler představil elektromobil EQS, Tesla může být ještě chvíli v klidu

 

Německá skupina Daimler ve čtvrtek představila avizovaný plně elektrický vůz Mercedes EQS, tedy vůbec první založený na automobilkou vyvinuté modulární „elektro“ platformě pro její luxusní vozidla. Elektromobil EQS je vlastně příbuzným jejich vozů třídy S. Již v minulých týdnech automobilkou postupně zveřejňované fotografie prakticky představily většinu interiéru, kterému jak jsme již popisovali vévodí především 77“ obrazovka tvořící prakticky celou palubní desku. Nyní došlo na odtajnění exteriéru a dalších parametrů. A Daimler si pro prezentaci dokonce najal světovou hvězdu – song No One krátce zazpívala a u automobilu zapózovala zpěvačka Alicia Keys.

Vůz EQS jistě z hlediska interiéru působí futuristicky a luxusně. U zevnějšku u Mercedesu asi netradičně bude působit i možné dvoubarevné provedení karosérie. Netradiční je jistě i provedení karosérie, resp. díl kapoty prodlužující vlastně přední blatníky. Stejně jako u vozů Tesla jsou zřetelné zajíždějící kliky dveří, když řidič může za sebou zavřít také gestem, či z pohodlnosti sešlápnutím brzdového pedálu. Oko pozorovatele jistě zaujme na straně řidiče také další „klika“. Co se týká údržby vozu, Mercedes majiteli vlastně tímto jediným místem umožní postarat se o něj – dolít směs do ostřikovačů… Právě přední kapotu si řidič neotevře, slouží pouze pro servis. Dle Daimleru zde údajně nezbývá dostatek místa, aby zde bylo efektivní vytvořit druhý zavazadlový prostor, jakým jinak disponují některé jiné konkurenční elektromobily.

Přitom v předu je umístěna pohonná jednotka pouze u vyšší verze – čtyřkolky s označením EQS 580 4Matic, když v základu je vůz vybaven pouze jedním elektromotorem a tedy pohonem zadních kol. Základní model EQS 450+ konkrétně disponuje výkonem až 245 kW s maximálním točivým momentem 568 Nm, zatímco vyšší verze 385 kW (524 koní), resp. 855 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h u výkonnější verze i tak, oproti konkurenčnímu Modelu S, dosahuje „jen“ 4,3 vteřiny (6,2 vteřiny u slabší). Jakoby se navíc již německý výrobce poohlížel po zamýšlených regulacích zatím neomezené rychlosti na domácích dálnicích, když EQS má maximální rychlost na 210 km/h. Dojít by nicméně v budoucnu mělo na nejvýkonnější 560 kW jinak blíže nespecifikovanou verzi Performance. Možno zmínit i volitelné až 10º natáčení zadních kol, které tak může napomoci snížit poloměr otáčení.

K již dříve prezentované velké téměř 108 kW baterii vozu možno zmínit nyní zveřejněné parametry jejího „domácího“ nabíjení střídavým proudem za 5 hodin při 22 kW, resp. 10 hodin při 11 kW. Jinak 400 V nabíjení stejnosměrným proudem nejméně 500 A u rychlodobíjecích stanic má zabrat 31 minut (na 80 % nabití), resp. 15 minut pro 300 km jízdy. Jak už jsme dříve psali vůz má díky i bezkonkurenční aerodynamice totiž nabídnout dojezd až 770 km (dle normy WLTP). A Daimler nyní životnost baterie i po ujetí 250 tis. km, či po 10 letech, garantuje na alespoň 70 % kapacity.

Doplnit lze také udávanou spotřebu například pro kombinovanou jízdu v rozsahu 21,8-17,4 kWh/100km, resp. u slabší verze 15,7-20,4 kW. Majitele první rok náklady na jízdu teoreticky nemusejí zajímat, když bude moci v síti IONITY „tankovat“ zdarma.

 

Elektronika na každém kroku

Intuitivní ovládání má umožňovat právě head-up displej s rozšířenou realitou s označením MBUX, resp. i stejnojmenným „asistentem“. Řadu funkcí lze zkrátka ovládat hlasovými povely a to ve 27 jazycích včetně češtiny. Vůz je evidentně jeden velký počítač, když je vybaven 8jádrovým procesorem a 24GB RAM pamětí. Pro Německo má vůz v příštím roce nabídnout i omezené autonomní řízení na dálnici.

 

Cena neznámá

Daimler nicméně nezveřejnil cenu novinky. Dle odhadů některých amerických expertů v dolarovém vyjádření zřejmě ale hravě překročí hranici 100 tis. USD, když právě vozy třídy S automobilky se cenově pohybují v rozmezí 94-160 tis. USD. Pro srovnání letos modernizovaný Model S od Tesly začíná na necelých 80 tis. USD, resp. připravovaná nejvýkonnější verze Plaid+ na 123 tis. USD. Díky příplatkovým volbám může Plaid+ klidně i o třetinu dražší. I přes zpoždění zahájení dodávek modernizovaných vozů Model S a X může být Tesla zatím relativně v klidu, když není zcela jasné, kdy se první zákazníci novinky od Mercedesu dočkají. U některých volitelných vybavení Daimler udává dostupnost koncem letošního roku, u jiných až v příštím roce. Nicméně Daimler se v segmentu elektromobilismu vydává do útoku. V neděli na autosalónu v Šanghaji představí další novinku – kompaktní až 7místné SUV z označením EQB. A to se má v Číně začít dostávat k zákazníkům již velmi brzy. V závislosti i na ceně tak Model Y zde může dostat další konkurenci.

Díky produktovému níže uvedenému videu automobilky se vozem EQS můžete svést již nyní.

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688