Automobilový průmysl je i nadále pod tlakem. - Ranní glosa: Oživení na evropském automobilovém trhu
Automobilový průmysl je i nadále pod tlakem, a to nejenom kvůli nedostatku komponent, který srazil například tuzemskou výrobu už v prvních dvou měsících o téměř 14 %. Dalším důvodem omezujícím prostor pro zvýšení produkce byla doposud slabá poptávka, respektive prodej omezený různými restrikcemi napříč evropským trhem.
Jak už to vypadá z posledních statistik, to nejhorší má trh s osobními automobily za sebou. Podle březnových čísel zveřejněných dnes ráno se počet nově registrovaných aut v EU konečně přehoupnul přes hranici 1 milionů kusů, a tak se situace na trhu začíná vracet k normálu.
Meziroční nárůst vypadá impozantně (+87,3 %), avšak nelze si nevšimnout extrémně nízkého srovnávacího základu z loňska, kdy evropské země poprvé začaly uplatňovat lockdown. V každém případě samotné březnové číslo překlopilo čtvrtletní výsledek automobilového trhu do plusu, a tak za první tři měsíce se celý trh zvedl o 3,2 % a prodalo se tak více než 2,5 mil. vozů.
Nicméně i v tomto případě sehrálo nemalou roli „kouzlo“ nízkého základu, neboť loni touto dobou trh padal o čtvrtinu. A zvlášť zajímavý pak bude z tohoto pohledu dubnový nárůst, který se bude počítat z minim loňského dubna, kdy trh propadl o téměř 80 %. Proto spíše než tempa prodejů, bude lepší dál sledovat samotné počty aut, neboť navzdory dvouciferným nárůstům, které nás čekají i v dalších minimálně třech měsících, je cesta ode dna přece jen ještě dlouhá.
S dalším uvolněním restrikcí lze očekávat vyšší zájem o nová auta, který bude odrážet odloženou poptávku i nastupující konjunkturu ekonomiky. Přichází sice později, než se čekalo, avšak automobilový průmysl bude stejně muset v první řadě vyřešit problém s chybějícími čipy, aby poptávku dokázal uspokojit. Proto by ani v dalších měsících neměl překvapovat kontrast mezi vysokými zakázkami a slabší výrobou, která bude důsledkem tohoto nesouladu. A jak spekulují některá zahraniční média, zřejmě nepůjde o problém krátkodobý a je vůbec otázkou, zda se jej podaří vyřešit ještě v letošním roce.
Limitovaná výroba spolu se zvyšujícími se požadavky na zavádění dalších bezpečnostních prvků plus „zelené“ pokuty budou vytvářet tlak na zvyšování cen nových vozů. A jak už naznačil komentář statistického úřadu, jen v ČR byly ceny aut o 9,3 % výše než loni.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz