(Kurzy.cz)
Průzkum: Jak přežili drobní podnikatelé lockdown a co si nově myslí o rizicích podnikání?
V Česku nedělní půlnocí skončil nouzový stav, který trval nejdelší dobu v naší novodobé historii. Nejvíce postihl zejména malé podnikatele a živnostníky, kteří museli svůj provoz významně omezit nebo úplně přerušit. Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje právě živnostníky, proto během března sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání. Nejčastějším rizikem pro ně za uplynulý rok byl zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek.
Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu provedeném výzkumnou agenturou NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.
Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.
„Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním,“ dodává Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.
Průzkum pro Slavia pojišťovnu provedla v březnu
výzkumná agentura NMS Market Research. Zkoumala přitom vzorek 200 podnikatelů
z Českého národního panelu. Polovina zkoumaných podnikatelů vykazovala
obrat do 1 milionu korun ročně a polovina nad 1 milion korun.
Martina Lambert
Slavia pojišťovna:
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn
?
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jak zobrazení platební brány zvýší počet dokončených plateb?
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Petr Macek, Caflou