Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Podnikání  |  12.04.2021 13:23:22, aktualizováno 18.04.2021 09:01:43

Průzkum: Jak přežili drobní podnikatelé lockdown a co si nově myslí o rizicích podnikání?


V Česku nedělní půlnocí skončil nouzový stav, který trval nejdelší dobu v naší novodobé historii. Nejvíce postihl zejména malé podnikatele a živnostníky, kteří museli svůj provoz významně omezit nebo úplně přerušit. Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje právě živnostníky, proto během března sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání. Nejčastějším rizikem pro ně za uplynulý rok byl zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek.

Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu provedeném výzkumnou agenturou NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.

Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.

„Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním,“ dodává Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

 

 

Průzkum pro Slavia pojišťovnu provedla v březnu výzkumná agentura NMS Market Research. Zkoumala přitom vzorek 200 podnikatelů z Českého národního panelu. Polovina zkoumaných podnikatelů vykazovala obrat do 1 milionu korun ročně a polovina nad 1 milion korun.

Martina Lambert
Slavia pojišťovna: 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688