Moravskoslezský kraj se ve středu rozhodl odložit veřejné on-line projednání námitek proti kontroverznímu projektu nové tramvajové trati v Ostravě, které bylo naplánováno na dnešek. Odpůrci stavby totiž odeslali kraji i ministerstvu životního prostředí námitku podjatosti všech zaměstnanců krajského úřadu v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Z tohoto důvodu se kraj veřejné projednání rozhodl odložit na neurčito. Informovala o tom mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.
"Krajský úřad odkládá pokračování veřejného projednání na neurčito z důvodu podání námitky podjatosti dotčenou veřejností - spolkem Prosíme, přemýšlejme.
Krajský úřad v rámci předmětného záměru svou podjatost nijak nespatřuje, nicméně otázku podjatosti musí dle právních předpisů nejdříve posoudit ministerstvo
životního prostředí jako nadřízený správní orgán, a teprve následně může pokračovat posuzování vlivů záměru na
životní prostředí," řekla Birklenová.
Odpůrci
stavby poukazovali nejen na podjatost
zaměstnanců úřadu, ale nelíbila se jim ani on-line forma veřejného projednání. V
kraji by šlo o první takto vedené projednání EIA. Markéta Vysloužilová za spolek Prosíme, přemýšlejme uvedla, že projednání námitek on-line formou by mnoha zainteresovaným znemožnilo se jej účastnit. Také z tohoto důvodu spolek požadoval zrušení veřejného projednávání.
Kraj ale tento způsob komunikace s veřejností hájí. Podle mluvčí při jeho plánování postupoval na základě metodického pokynu ministerstva
životního prostředí z letošního února. "Veřejná projednání není možné konat prezenční formou, nicméně nelze zastavit posuzování záměrů v procesu EIA. Proto ministerstvo metodicky doporučuje konat veřejná projednání on-line formou," řekla Birklenová. Kvůli námitce podjatosti, kterou je ale nutno dořešit, se
kraj nakonec rozhodl čtvrteční projednání odložit.
Veřejné projednání záměru
stavby tramvajové tratě v ostravských městských obvodech
Poruba a
Pustkovec začalo loni v červnu a nyní mělo pokračovat. "Jednání o připomínkách, kterých se k dokumentaci ohledně posouzení vlivu projektu na
životní prostředí sešlo rekordních více než 3000, začalo už loni, bylo ale přerušeno," řekla Markéta Vysloužilová. Podle Birklenové byla většina témat, týkajících se dokumentace EIA, probrána už na loňském jednání. "Pokračování veřejného projednání má za cíl dát prostor neprobraným otázkám, směřujícím k dokumentaci EIA, pokud takové účastníci budou mít," vysvětlila mluvčí.
Na loňském veřejném projednání lidé poukazovali například na to, že by
místo tramvajové trati měly být využity
ekologické autobusy.
Ostrava ale vybudování tramvajové trati považuje za strategický projekt. Plánovaná trať má měřit zhruba tři kilometry, má mít šest zastávek a vést má od restaurace Slovan okolo
obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. Vybudování trati by podle dříve zveřejněných informací mělo
stát téměř
miliardu korun.