mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  07.04.2021 08:54:00

Koronavirus zesílil v Japonsku zájem o virtuální realitu

Koronavirus zesílil v Japonsku zájem o virtuální realitu

07.04.2021 / 15:50 | Aktualizováno: 07.04.2021 / 08:54

Současná koronavirová pandemie a související omezení přinutily každého trávit ve svých domovech více času, než byla většina z nás zvyklých. Není proto překvapivé, že v posledním roce výrazně roste zájem o prostředky poskytující svět virtuální, smíšené či rozšířené reality (VR/MR/AR). Japonsko v tomto směru není žádnou výjimkou, spíše naopak.

Od roku 2016 japonský trh s VR/MR/AR vybavením a softwarem vytrvale roste. Nedávným symbolem perspektivního odvětví se stala mobilní hra “Pokémon GO”, která zanedlouho dosáhla i celosvětové obliby. A očekává se, že tento trh bude i nadále expandovat. V roce 2019 dosahoval obratu 395 mld. JPY (3,7 mld. USD). Do roku 2025 se předvídá jeho trojnásobný růst na 1,2 bil. JPY, a do především díky budování vysokorychlostních 5G sítí, které otevřou VR/MR/ARzcela nové možnosti.

Uplatnění nejen v zábavě

U VR/MR/AR se přirozeně jako první vybaví zábavní a herní průmysl, a v této oblasti nepochybně k dalšímu výraznému růstu dojde. Nicméně použití těchto technologií je mnohem širší. Jejich častější aplikace se očekává v turistickém ruchu, který byl v roce 2020 zasažen obzvláště těžce. Již dnes některé japonské cestovní agentury a muzea nabízejí virtuální prohlídky a výlety do doby, než bude možné opět vycestovat za hranice a otevřou se opět výstavy. Podobně to platí i pro hudební scénu, kdy virtuální realita může alespoň částečně nahradit zrušené a odložené koncerty, jak dokládá i virtuální projekt japonské rockové hvězdy Miyavi. A k uplatnění dochází i ve sportu. Například japonský olympijský softbalový tým používá na trénincích VR headsety pro přípravu na konkrétní protivníky na olympijském turnaji.

Alternativní a upravená realita se stává stále oblíbenějším nástrojem japonských společností pro práci z domova i při zaučování nových zaměstnanců a dokončování zakázek v zahraniční, kam se jejich pracovníci kvůli cestovním omezením nemohou dostat. Jedna japonská společnost začala zaučovat své zaměstnance prostřednictvím smíšené reality ve smart headsetech. Přestože vývoj aplikace stál několik desítek tisících dolarů, zpětně si tuto investici pochvalují jako efektivní nástroj pro rychlé zapracování a vyzkoušení různých pracovních postupů.

Že VR/MR/AR prosazuje i u největších japonských firem potvrzují nedávné příklady tradičních automobilových výrobců. Firma Musaši Seimitsu, která je významným dodavatelem Honda Motors, zavedla do svých podniků po celém světě pracovní postupy založené na spolupráci prostřednictvím VR/MR/AR, aby omezila vysílání svých techniků v současných obtížných podmínkách. Toyota Motors zase prozkoumává možnosti, jak těchto technologií globálně využít při servisech a opravách jejích vozidel.

Zacíleno na EXPO 2025

VR/MR/AR technologie se mají také stát jednou z hlavních technických vymožeností příští Světové výstavy EXPO, která se uskuteční v Ósace v roce 2025. Prostřednictvím virtuální reality organizátoři plánují přivítat „osm miliard návštěvníků“, kteří ani nemusí do Japonska přicestovat, ale přesto si budou moci projít pavilony a všemi smysly světovou výstavu prožít i z obývacího pokoje. Takové ambiciózní plány samozřejmě zvyšují místní poptávku po těch nejpokročilejších technologiích.

Podpora pro VR/MR/AR firmy vstupující na japonský trh

Že se jedná o perspektivní odvětví s širokým uplatněním, dokládá i zájem japonské vlády o podporu jeho dalšího rozvoj. Japonská vládní organizace pro podporu zahraničního obchodu (JETRO) proto nabízí i zahraničním VR/MR/AR firmám různou formu pomoci v jejích začátcích. Jako přiklad takové pomoci uvádí čínskou společnost Zhongqu Technology Co., Ltd. vyrábějící 3D VR fotoaparáty, které pomohla založit v Japonsku dceřinou společnost a etablovat se na místním trhu.

Podpořit české firmy, z nichž řada v této oblasti vyniká a má co nabídnout, v Japonsku je také společným cílem Velvyslanectví ČR v Tokiu a kanceláře CzechInvest v Tokiu. Proto společně připravily v rámci Roku české vědy, školství a inovací v Japonsku český stánek na blížícím se prvním ročníku veletrhu VR/AR/MR World v Tokiu, kde se japonským návštěvníkům představí celkem šest českých firem s možností individuálních online konzultací.

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Tokiu



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688