Tuzemskému maloobchodu se v únoru vedlo lépe, než se čekalo. Uzavírky přesto znamenaly další pokles tržeb
Tuzemskému maloobchodu se v únoru vedlo
lépe, než se čekalo, přesto ale vedly uzavírky související s pandemií
k dalšímu poklesu tržeb. Spotřebitelé se v rámci nákupů vrhli na
internetové a zásilkové obchody, kde letos v únoru vykázaly tržby nebývalý
nárůst, přesto to ale nestačilo k vykompenzování poklesu tržeb
v kamenných prodejnách. V březnu ale lze čekat návrat maloobchodních
tržeb k meziročnímu růstu, neboť loňské jarní měsíce představují nízký
základ pro meziroční srovnání s tím, jak bylo fungování maloobchodu
omezeno v souvislosti s nástupem první vlny pandemie.
Maloobchodní tržby vykázaly v únoru
neočištěný meziroční pokles o 5,8 %, zatímco trh očekával propad o 8 %. Kalendářně
očistěný meziroční pokles tržeb byl ještě mírnější, v únoru činil 3 %.
Na výkon maloobchodu dopadají uzavírky
související s pandemií, zároveň je ale vidět, že jak prodejci, tak
spotřebitelé se dokázali s trvajícími omezeními vypořádat lépe, než se
čekalo.
Za zmínku stojí nárůst prodejů skrze internet a
zásilkové služby o 41,7 %, což je nesilnější nárůst tržeb pro tuto formu
prodeje od loňského dubna.
Kamenné prodejny ale v rámci uzavírek čelí z podstaty věci pokračujícímu poklesu prodejů, situace je dramatická zejména v případě oděvů a obuvi anebo u výrobků pro kulturu a sport.
Prodeje motorových
vozidel
Prodeje motorových vozidel v únoru klesly
meziročně o 2,4 %, což v porovnání s propadem pozorovaným
v loňském roce není špatný výsledek.
Prodeje motorových vozidel klesaly již
v prvních měsících loňského roku, laťka pro meziroční srovnání tedy není
vysoko a tato pomyslná laťka se dále sníží v březnu a v dalších
měsících, neboť loni na jaře prodeje motorových vozidel v souvislosti
s první vlnou pandemie výrazně propadly.
Počínaje březnem lze v meziročních
statistikách čekat obecně pozitivní posun s tím, jak od loňského března
tuzemský maloobchod upadl do několika týdnů uzavírek spojených s nástupem
první vlny pandemie.
Maloobchodní tržby se v březnu velmi
pravděpodobně vrátí k meziročnímu růstu a nízká srovnávací základna
loňského roku bude tlačit prodeje k meziročnímu růstu také v dubnu.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby
kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %.
Letos by se měl maloobchod v celoročním
vyjádření vrátit k mírnému růstu, prvním meziročně kladný měsíc bude velmi
pravděpodobně již březen.
Radomír Jáč
Radomír Jáč působí na kapitálových trzích již dvacet let, a to s praxí na pozici hlavního analytika v předních investičních bankách a asset management společnostech aktivních na středoevropských trzích. Profesně pokrývá makroekonomický vývoj včetně měnové a rozpočtové politiky, vývoj měnových kurzů či výnosů vládních dluhopisů, především ve středoevropském regionu (včetně české ekonomiky) a v eurozóně. Vystudoval VŠE v Praze se zaměřením na hospodářskou a sociální politiku, ekonomické teorie a finanční trhy. Volný čas dělí mezi své nejbližší, běh a literaturu.
Generali Investments CEE, investiční společnost, a.s.
nabízí individuálním investorům a institucím komplexní produkty a služby v oblasti kolektivního investování a investičního managementu. Spravuje české podílové fondy vedené v českých korunách a irské investiční fondy nabízené v CZK, EUR a PLN. Nabídku přímých investic individuálních investorů do široké škály podílových fondů doplňuje nabídka produktů pravidelného investování, investičních programů a produktů životního cyklu. Mezi hlavní institucionální klienty patří pojišťovací a zajišťovací společnosti a penzijní fondy a současně obhospodařuje aktiva nejvýznamnějších částí Generali CEE Holding B.V. Společnost působí na trhu od roku 1991 a podle údajů Asociace pro kapitálový trh ČR je největším správcem aktiv v České republice. Její aktiva ve správě přesahují 289 mld. Kč. Řadí se tak mezi vedoucí firmy rovněž v regionu střední a východní Evropy.
Generali Investments CEE je součástí skupiny Generali, nezávislé italské finanční skupiny se silnou mezinárodní působností, která vznikla v roce 1831. Skupina Generali patří mezi přední světové pojišťovny s předepsaným pojistným 70 miliard euro (v roce 2016). Ve více než 60 zemích světa zaměstnává 74 tisíc odborníků. Skupina Generali zaujímá vedoucí postavení na trzích západní Evropy. Stále významnější pozici získává v Asii a také v regionu střední a východní Evropy. V 10 zemích tohoto regionu je skupina Generali jedním z předních poskytovatelů pojištění prostřednictvím holdingové společnosti Generali CEE Holding B.V.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz