Aut se loni v EU vyrobilo o 3 miliony méně, jejich cena poste i kvůli emisním pokutám. Nová auta budou nad finanční možnosti Čechů
Výroba nových aut v Evropě klesla o 23 %, což představuje více než tři miliony vozů. Vyplývá to z březnové zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Česko, které má třetí nejvyšší produkci nových aut v EU zaznamenalo propad o 19,5 %, a je tak pátou nejvíce postiženou zemí. Mezi členskými státy EU došlo k vyššímu poklesu výroby ve Francii (-46 %) a sousedním Německu (-24 %). Podle odhadu společnosti Arval, poroste cena aut nejen kvůli snížení výroby, ale také kvůli emisním pokutám.
Výroba vozů v Česku klesla na úroveň z roku 2014, kvůli nedostatku budou auta zdražovat
Podle výroční zprávy Evropské asociace výrobců automobilů se loni v zemích EU vyrobilo o 3,3 milionů vozů méně než v loňském roce. Mezi nejvíce zasažené země patří i Česko, které je třetím největším producentem aut v EU. Loni se v ČR výroba snížila o 19,3 % a množství vyrobených vozů se tak vrátilo na úroveň z roku 2014. „Kvůli propadu počtu vyrobených vozů v Evropě i v Česku dojde ke zvýšení cen aut, i když zatím není jasné, o jak velký nárůst cen půjde. Automobilky potřebují dohnat ztráty z jarní a podzimní vlny pandemie, na vině jsou také stále přísnější požadavky na bezpečnost, které zdražují základní výbavu malých městských vozů,“ vysvětluje Jiří Solucev, ředitel divize Retail ve společnosti Arval.
Nová auta budou nad finanční možnosti Čechů
Čeští zákazníci nebudou mít v budoucnu na nová auta peníze. Podle údajů poradenské společnosti Ernst & Young chce většina Čechů vlastnit levné vozy v cenové hladině od 250 tisíc do 500 tisíc korun. Trh ovšem brzy přestane nová auta v této cenové hladině nabízet. „Žebříčkům prodejů nových aut dominuje Škoda Octavia, jejíž cena ale 1,5krát převyšuje částku, kterou je většina Čechů ochotná za nové auto utratit. Proto stále více domácností volí jako alternativu pořízení auta jeho dlouhodobý pronájem. Za loňský rok poptávka od těchto zákazníků vzrostla o 80 %. Tím se přibližujeme trendům západní a jižní Evropy, kde je tato forma financování aut běžná a těší se velké oblibě.“ Komentuje situaci Jiří Solucev ze společnosti Arval, která poskytuje dlouhodobý pronájem aut.
Emisní pokuty mohou dosahovat desítek tisíc korun.
Výrobci vozů musí od loňského roku platit orgánům Evropské unie za každý gram CO2 nad limit 95 g/km částku 95 €, což je v přepočtu skoro 2500 korun. Podle údajů analytické společnosti JATO jsou stále dvě pětiny automobilek s plněním emisních limitů pozadu. Patří mezi ně i koncern Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto. V loňském roce měl koncern v období od ledna do října průměrné hodnoty emisí 114,5 g/km. Pokuty, které budou muset automobilky zaplatit EU, se pak samozřejmě promítnou do cen nových vozů. Je možné, že pokuty u vozů vyšší střední třídy mohou dosáhnout desítek tisíc korun.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- ŠKODA OCTAVIA zvítězila v kategorii „Rodinné auto“ v anketě Světové ženské auto roku 2020
- Střídaní času je zabijácké. Kvůli úspoře 50 haléřů z 60 tisíc korun kvůli němu v ČR každoročně umírají desítky lidí, více než kolik zemře kvůli klíšťatům
- Plánovač tras autem
- Německo: Blesky způsobily škody ve výši 200 milionů eur
- Po tuhé zimě dopřejte autu péči, při prodeji za něj dostanete víc. Technický stav vozu je nejvýraznějším faktorem ovlivňujícím jeho výkupní cenu
- Středočeský kraj podpoří rozvoj cyklotras 18,5 milionem korun. Peníze budou připraveny v novém fondu
- ŠKODA AUTO vyrobila dvoumilionté SUV
- Německo očekává v roce 2021 v provozu 1 milion elektromobilů
- Jeden bitcoin stojí už skoro milion korun. Muskova Tesla totiž nakoupila bitcoiny za 1,5 mld. USD, po zveřejnění dnes cena kryptoměny vylétla na bezmála 950 tisíc korun
- Emisní kalendář státních pokladničních poukázek - březen 2021
- Bitcoin poprvé stojí víc než milion korun, díky Elonu Muskovi. Jeden bitcoin dnes prvně v historii překonal cenovou úroveň milionu korun, nahoru jej vyhnal obří nákup Muskovy Tesly
- Přes milion a půl Čechů stále bydlí „jako sardinky“. Podíl Čechů žijících v přelidněné domácnosti ale klesl na historické minimum, navzdory citelnému zdražování nájmů i nemovitostí
Benzín a nafta 10.04.2021
Natural 95 31.37 Kč![]() ![]() | Nafta 29.48 Kč![]() ![]() |
Prezentace
06.04.2021 Zateplení budov svépomocí nebo stavební firmou?
06.04.2021 Stínění bytových domů šetří náklady i energie
31.03.2021 Nízkoenergetické rodinné domy v pražských Košířích
Okénko investora
Lukáš Blažek, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Inflace jako cesta z dluhové krize. Hodnotové akcie možná zrychlí
Jonáš Mlýnek, LYNX
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Olívia Lacenová, TopForex
Známé společnosti vyjádřily svůj názor na nucené práce, trest přišel po roce
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Martin Krištoff, CFD World
Ropa poklesla: lockdown v evropských zemích vyvolává obavy z poptávky
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Tiskové zprávy
Analýza: Jak se pracuje lidem na home office?...
Asociace autobazarů žádá vládu o otevření...
Reakce generálního ředitele ČT Petra Dvořáka v...
Češi barvu svého auta příliš neřeší, veselé...
Finanční rady
Richard Bechník, FC&SLS a.s.
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Kateřina Jandová,Quaentas
Brexit potvrdil, co už 200 let víme: překážky obchodu dělají poražené z obou stran