V nakupování potravin online jsme nad průměrem EU
24. března 2021
V minulém roce došlo v důsledku pandemie koronaviru k velkým změnám ve využívání internetu. Ve větší míře jsme přes něj začali například sledovat placené pořady, nakupovat či vyhledávat informace o zdraví. Další podrobnosti o rozvoji informační společnosti přináší aktuální publikace ČSÚ.
Internet se stal vedle mobilního telefonu nejrychleji se rozvíjející technologií. V roce 2020 bylo bez internetu již jen 18 % českých domácností. Jde převážně o domácnosti seniorů, kteří o tuto technologii nemají zájem nebo ji neumějí používat. „Minulý rok se v Česku k internetu připojovalo denně 75 % dospělých osob. Ve věkové kategorii 16 až 44 let bylo online každý den dokonce 95 % z nich,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
I díky dynamickému rozšíření chytrých telefonů roste počet osob, které internet používají právě na svém telefonu. Minulý rok tak činilo téměř 6 milionů Čechů starších 16 let v porovnání s jedním milionem v roce 2012. Nejběžnější je to u mladých lidí ve věku 16 až 24 let, kde používá internet v mobilu téměř 97 % z nich. Naopak mezi osobami staršími 65 let je to jen 16 %. Jedním z důvodů může být i to, že mezi seniory má chytrý telefon pouze necelá čtvrtina osob, tři čtvrtiny stále používají klasický tlačítkový telefon.
Mezi Čechy roste také obliba internetového bankovnictví, které používají již dvě třetiny dospělých. Jde o výrazně vyšší podíl než v případě všech našich sousedních zemí. V rámci zemí EU je Česko na nadprůměrném sedmém místě.
Pandemie Covid-19 změnila chování lidí na internetu. Vlivem omezení kontaktů lidé více telefonovali a chatovali, velký boom zažilo také online sledování placených videí, filmů a seriálů. „Nejviditelnější změnou je však významný nárůst nakupování přes internet. Ve druhém čtvrtletí roku 2020 nakupovala online více než polovina Čechů. V případě nakupování potravin a nápojů přes internet se Česko nachází nad průměrem Evropské unie, hned za sousedním Německem,“ upozorňuje Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Pandemie se podepsala i na tom, že Češi na internetu častěji vyhledávali témata související se zdravím. Ve 2. čtvrtletí 2020 tak činila polovina mužů starších 16 let, téměř dvojnásobek oproti roku 2015. V případě žen informace o zdraví na internetu vyhledávaly dvě třetiny z nich. V obou případech je to nad unijním průměrem.
Mezi podniky zažívá rozmach používání sociálních sítí a cloudových služeb. Účet na sociálních sítích má téměř polovina podniků s deseti a více zaměstnanci, placené služby využívalo minulý rok 29 % firem. Cestu do průmyslové výroby si v Česku našly také 3D tisk a robotika. Aditivní výrobu loni používalo ve zpracovatelském průmyslu 13 % firem a průmyslové roboty 18 %. Ve zpracovatelském průmyslu využívalo robotiku šest z deseti firem s více než 250 zaměstnanci.
Kontakt:
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Přílohy
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz