MALL Pay zmapoval, jak rok s covidem změnil e-shopy: Nároční zákazníci, kteří na e-shopech tráví více času a potřeba zásadních investic
Na jednu stranu přesvědčení, že zákazníci budou přicházet sami i po uvolnění restrikcí v retailu a že výdělky budou vyšší než loni. Na straně druhé pocit zodpovědnosti, obrovský tlak na inovaci a vědomí, že pro úspěch v tomto roce je třeba začít do byznysu výrazně investovat. A to v podstatě na všech frontách – od marketingu přes CX po logistiku, protože Češi přestali e-shopům odpouštět nedostatky. Právě to vyplynulo z průzkumu fintechu MALL Pay, který realizoval na takřka 170 svých partnerských e-shopů.
Pokud by mělo rok 2021 něco definovat, pak jsou to podle provozovatelů e-shopů obrovské příležitosti. Naprostá většina oslovených hráčů věří dalšímu růstu. 63 % z dotázaných hráčů očekává větší útraty zákazníků než loni, přičemž podle 19 % bude tato útrata dokonce výrazně větší než v roce 2020. Shodují se na tom především velcí a středně velcí provozovatelé. Naopak malé a takzvané „nadšenecké“ e-shopy jsou opatrnější a na růst sází jen polovina z nich. 13 % z oslovených e-shopů očekává pokles útrat.
Příležitost k růstu však zhodnotí pouze někteří. Podle 2/3 provozovatelů totiž loni výrazným způsobem stoupl tlak na kvalitu poskytovaných služeb a veškerý doprovodný servis, který e-shopy nabízí. Tedy platební metody, způsoby doručení, dostupnost zákaznického servisu, ale také technickou vyspělost e-shopu jako takového. Zákazníci, kteří nedostanou vyšší kvalitu než v předchozích letech, pak nemají problém odejít ke konkurenci.
Doba strávená na e-shopu se prodloužila, vzrostla role zákaznické podpory. Z technologické vyspělosti se stává konkurenční výhoda
Covid přivedl do online prostředí největší množství uživatelů v historii včetně zcela nových zákaznických skupin. A také změnil chování těch stávajících. Podle jednotlivých hráčů se v loňském roce prokazatelně prodloužila doba, kterou Češi online nakupování věnovali. Podle 62 % oslovených provozovatelů vzrostla doba strávená zákazníky na jejich e-shopu. To se projevuje několika způsoby: Zákazníci začali být komunikativnější, více se zajímají o detaily nákupu a nákup častěji konzultují se zákaznickou podporou. Na druhou stranu jsou také „rýpavější “.
„Tím, že Češi byli nuceni pořizovat loni výrazně větší množství věcí online, vyrostl i počet e-shopů, které využili. Díky tomu získali mnohem větší přehled a srovnání kvality služeb jednotlivých hráčů, “ vysvětluje Adam Kolesa, CEO MALL Pay. "Pokud jim na oblíbeném e-shopu chybí funkce, které znají odjinud, mohou s tím provozovatele konfrontovat. V některých případech si teprve loni Češi uvědomili, jak moc jsou některé e-shopy funkčně zastaralé. Z technologické vyspělosti se tak stala výrazná konkurenční výhoda. “
E-shopy nestíhají inovovat, všímají si rozevírajících se nůžek
Tempo inovace se však daří držet menšině e-shopů. Více než 64 % provozovatelů má dokonce dojem, že jim konkurence uniká. Výrazně více tento pocit mají střední a velké e-shopy. A to i přesto, že 57 % z oslovených provozovatelů se shoduje, že možností pro rozvoj e-shopu je letos výrazně více než před rokem, a to zejména kvůli rozvoji pluginů nebo nabídce marketplace. Největší nedostatky cítí jednotlivé e-shopy v logistice – především kvalitě, rychlosti a přesnosti doručení nákupu, samy však řešení nabídnout neumí.
„ Oslovení hráči se zároveň shodují, že kdo letošní zájem zákazníků nevyužije k inovacím, ten ho nepřeklopí do růstu v příštích letech, “ vysvětluje Kolesa. „ Na druhou stranu je cítit určitá bezradnost a chybějící inovační strategie, a to jak u velkých, tak malých e-shopů. Často zapomínají, že výrazný posun udělají i detaily, které zlepší zákaznickou zkušenost. Třeba větší paleta platebních metod, lepší komunikace v průběhu objednávky nebo realističtější nastavení logistiky a doprovodných služeb.“
Dobírka na odstřel, karty dále rostou
Právě mix platebních metod loni prošel výraznými změnami. Například rychlost propadu kdysi nejoblíbenější dobírky se oproti loňskému podzimu ještě zvýšila. Za klesající platební metodu ji nyní označuje 93 % oslovených e-shopů. Skoro 80 % provozovatelů si všímá propadů u bankovních převodů, kolem 70 % sleduje pokles při platbách na pobočce.
Oproti tomu dále roste platba kartou (přes 90 % e-shopů zaznamenalo nárůst) a zájem o odloženou platbu – zvýšené využití této platební metody zaznamenaly skoro ⅔ e-shopů, které tuto metodu nabízí. Celkově se 45 % provozovatelů shoduje, že zákazníci mají zájem o méně tradiční platební metody.
„ Rok s koronavirem výrazným způsobem urychlil digitalizaci platebních transakcí a dá se předpokládat, že situace se výrazněji nezmění ani po ukončení koronavirových restrikcí. Z mého pohledu se právě v dobře nastaveném platebním mixu skrývá pro e-shopy jedna z největších příležitostí letošního roku, “ věří Kolesa. „Především pro střední a malé hráče se zde nachází miliardy z opuštěných nákupních košíků. “
71 % e-shopů řeší reputaci a sílu značky
Zajímavý je také další z trendů. 71 % provozovatelů se shodlo, že v letošním roce musí výrazněji posílit komunikaci, public relations aktivity a více hlídat reputaci. Část z nich tuší, že bude hledat po překotném růstu zcela novou propozici svého e-shopu a teprve identifikovat, v čem je jejich výhoda oproti konkurenci. V popředí zájmu se tak mohou kromě zákaznické zkušenosti, do které chtějí investovat ⅔ z oslovených hráčů, dostat také doplňkové služby, na kterých e-shopy postaví svou identitu.
„V minulosti se e-shopy vymezovaly například dopravou zdarma, v letošním roce se může stát důležitou propozicí například spolehlivost doručení, nejširší paleta doplňkových služeb nebo platba za zboží až po převzetí,“ zakončuje Kolesa. „Sami provozovatelé si uvědomují, že budou muset jít naproti především zákaznické zkušenosti – tedy schopnosti uspokojit mnohem širší paletu zákazníků než v minulosti.“
MALL Pay (MallPay s.r.o.) je společný e-commerce fintech skupiny MALL Group (MALL Group a. s.) a ČSOB (Československá obchodní banka, a. s). Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém služeb spojených s internetovými platbami. Je jedním z předních poskytovatelů takzvaných BNPL plateb (buy now – pay later), které jsou podle studie Global Payment Report nejrychleji rostoucí platební metodou v regionu. V současnosti je s MALL Pay možné nakupovat ve zhruba 160 českých e-shopech nebo online služeb, jako je MALL.cz, Vivantis, CZC.cz, Košík.cz, LeoExpress.cz nebo Patro.cz, se skipovací platební kartou, kterou MALL Pay nabízí jako alternativu kreditní karty, pak zcela kdekoli. V rámci doplňkových B2B služeb pak majitelům e-shopů nabízí například možnost prodeje nebo prodloužené záruky nebo připojištění produktů.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- ČEZ: Výsledky za rok 2020 blízko odhadům firmy, výhled pro rok 2021 slabší
- Rok 2021 - nejdůležitější změny ve financích, podnikání a zákonech v roce 2021, finanční kalkulačky pro rok 2021
- Počet nebezpečných výrobků stažených z trhu každým rokem roste
- Kdo, s kým, o čem. Zmapujte komunikaci se zákazníkem krok po kroku
- Pandemie změnila způsob podnikání ve stavebnictví
- Bitcoin zůstává vysoko, protože se trh změnil
- Philip Morris změnil termín pro nárok na letošní dividendu
- Co se změní v pondělí? 🚷Vláda omezí pohyb - lidé by neměli opouštět okres, ve kterém bydlí (popřípadě Prahu).
- Summers: Rizika se změnila, podobnost se šedesátými lety
- Vakcinace v USA, zdá se, funguje a tamní covidové statistiky vykazují významné poklesy
- Způsob bydlení se za 20 let změnil. Na koupelnu nebo počítač se už sčítání ptát nebude
Benzín a nafta 20.04.2021
Natural 95 31.47 Kč![]() ![]() | Nafta 29.52 Kč![]() ![]() |
Prezentace
16.04.2021 Netopí to? Tak tomu naložte!
06.04.2021 Zateplení budov svépomocí nebo stavební firmou?
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Olívia Lacenová, TopForex
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Štěpán Křeček, BHS
Martin Krištoff, CFD World
Lukáš Blažek, Ronda Invest
Následky pandemie se na rezidenčním realitním trhu neodrážejí, ceny dále rostou
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jonáš Mlýnek, LYNX
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Tiskové zprávy
Home Credit loni umožnil odklad splátek 13 000...
Spotřeba piva v Česku je nejnižší za posledních...
Před rokem se kupovaly ochranné prostředky a...
Správným výběrem testů se testování na Covid- 19..
Finanční rady
Jiří Sýkora, FC&SLS a.s.
Fincentrum Hypoindex březen 2021: 100 miliard korun sjednaných hypoték za čtvrtletí
Monika Kopřivová, Buřinka
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Kateřina Jandová,Quaentas
Brexit potvrdil, co už 200 let víme: překážky obchodu dělají poražené z obou stran