Valuace aneb alfa a omega každého start-upu - II. část
V první části jsme se zaměřili na určení valuace pomocí srovnání s konkurencí s co možná nejbližším produktem. Pro získání přesnější hodnoty je vhodné doplnit výpočet o druhý způsob, a to na základě realistického, s investorem projednaného a odsouhlaseného finančního plánu. Ten by měl ukázat, jak budou vypadat výnosy, případně zisk v rámci nadcházejících pěti let fungování společnosti na cílovém trhu. Finanční plán dává obrysy směřování vývoje podniku a promítá dopady tohoto vývoje na výnosy, náklady a zisk. Protože jde vždy pouze o nejlepší možný odhad, je dobrou praxí připravovat finanční plán v pesimistické, realistické a optimistické variantě, přičemž pro určování valuace pracujeme nejčastěji s realistickou variantou.
Mysleme na investora
Budoucí valuaci posuzujeme buď z hlediska výnosů nebo zisku a vždy musíme najít a zdůvodnit správný násobek těchto hodnot pro určení valuace. Každý obor má tržní multiply, které odrážejí spíše investorskou náladu pro dané segmenty než exaktní výpočty. Pro určitý obor se akceptuje například dvojnásobek výnosů, případně desetinásobek zisku. Pokud tedy máme realistický finanční plán a známe násobek běžně používaný v našem oboru, spočítáme budoucí orientační hodnotu podniku. My ale stanovujeme valuaci k dnešnímu dni a budoucí hodnota je jen odrazový můstek pro další výpočty.
První z nich je na straně investora. Jak velký return on investment (ROI, neboli násobek návratnosti investice) očekává? Vše záleží na konkrétním investorovi a na jeho investiční strategii, míře rizika, srovnatelných výnosech z jiných investic či délce investičního období. Například, pokud investor chce své celkové portfolio a jeho hodnotu zdvojnásobit a investuje do aktiv, kde očekává úspěšnost u jednoho z pěti zainvestovaných start-upů, musí ten úspěšný (jeden z pěti) přinést minimálně desetinásobek své hodnoty. Takto můžeme velmi zjednodušeně určit ROI na straně investora. Budoucí hodnotu za použití multiplu převedeme na současnou finanční hodnotu pomocí diskontování, kdy převádíme budoucí hodnotu peněz na dnešní. Vyplatí se mít na paměti, že peníze vždy ztrácejí na své hodnotě, minimálně ve formě inflace. Pokud jsme tedy budoucí hodnotu diskontovali na hodnotu dnešní, vydělíme získanou veličinu stanoveným ROI a dostaneme post-money valuaci. Od té ještě odečteme výši investice a získáváme pre-money valuaci společnosti.
Vnímejte potenciální rizika
Nevýhodu metody představuje použití multiplu pro určení budoucí valuace, které nepracuje s časovou hodnotou – nezohledňuje, zda trh bude stejným multiplem oceňovat obdobné produkty a projekty i v budoucnosti, nebo zda se nálada investorů v tomto ohledu výrazně změní. Diskontování budoucí hodnoty start-upu na současnou přináší do celého výpočtu neznámou v podobě nákladů na kapitál. Ty mohou být ovlivněny budoucí inflací a interními náklady na kapitál na straně investora a pro zakladatele start-upu tedy neznámou veličinou. Obdobný problém budeme mít při stanovení očekávané návratnosti. Kromě investiční strategie sem musíme započítat i riziko, které je samo o sobě kombinací produktu, trhu, na který vstupujeme, konkurence, času a fáze vývoje našeho start-upu. Takové riziko bude každý investor vnímat jinak, a proto neexistuje univerzální vzorec na výpočet očekávaného ROI pro investora. Výhodou této kalkulace naopak je, že na rozdíl od srovnání s konkurencí, vychází z „tvrdých“ čísel a nechává jen málo prostoru pro sáhodlouhé nehmatatelné diskuse.
Do investičního rozhodování ale vstupují vždy i faktory pohybující se na emoční rovině. Pokud je investorem strukturovaný stabilní fond, má své pevné mechanismy. Nicméně za každým rozhodnutím ve své finální podobě stojí člověk. Ten není stroj a do veškerých svých rozhodnutí vkládá jistou dávku emocí. Díky nim dostává zakladatel start-upu možnost obhájit požadovanou valuaci bez ohledu na výše popsané metody, zatímco investor získává prostor valuaci snížit. Stanovení valuace totiž není ve finále ničím jiným než obyčejným vyjednáváním.
Jiří Kuchyňa
Před tím, než v roce 2020 přestoupil na pozici CFO do investičního akcelerátoru Soulmates Ventures, působil jako finanční ředitel společnosti Hilti pro Česko a Slovensko či jako globální CFO v Creative Dock. Ve svém stávajícím působišti se věnuje zejména finanční stránce akcelerací a zároveň byl v únoru letošního roku jmenován do funkce ředitele a prokuristy investičního fondu Soulmates CEE Fund. Je odborníkem na due diligence a analýzy investic do startupů, o kterých přednáší na Vysoké škole kreativní komunikace.
Soulmates VenturesSoulmates Ventures je investiční ekosystém složený z akcelerátoru, inkubátoru a investičního fondu soustředící se na udržitelné, zelené a technologické inovace pro udržitelnou budoucnost. Pomocí strategických partnerství posouvají Soulmates Ventures zelené technologické inovační projekty z fáze ověřeného MVP do rostoucího a škálovatelného byznysu, který je v případě potřeby připraven na růst na globálním trhu nebo na vstup velkého investora.
Více na https://www.soulmatesventures.com/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn