Češi se cítí díky členství v NATO bezpečněji, mohli by o něm mít ale více informací
Muži, mladí a VŠ vzdělaní vnímají NATO nejpozitivněji
Hlavním ukazatelem průzkumu byla otázka, jestli NATO představuje pro Českou republiku a její občany záruku bezpečnosti. Pro 69 % respondentů tomu tak je, jen 22 % si to nemyslí a 9 % na věc nemá jednoznačný názor. Nejčastěji kladně odpovídali muži, nejmladší generace mezi 15 a 29 lety a lidé s vysokoškolským vzděláním.
Ještě vyššího, tříčtvrtinového podílu pozitivních odpovědí průzkum dosáhl u odpovědí na tři další otázky. První se týkala hodnot, se kterými si lidé NATO nejvíce ztotožňují. Pro 76 % občanů znamená NATO spolupráci, bezpečnost, udržování míru, přičemž nejčastější byla odpověď „spojenectví a mezinárodní spolupráce“ ve výši 24% podílu respondentů. Jen 17 % lidí vidí NATO v tomto kontextu negativně.
S tím souvisí také vnímání hrozeb, kterým může NATO pomáhat předcházet. 77 % občanů se domnívá, že členství v NATO nás chrání před nějakou hrozbou. Není překvapivé, že pro nejvíce z nich (41 %) jde o válku. Důležitým ukazatelem ale je, že pouhých 12 % respondentů nevidělo vzhledem k hrozbám ve světě vůbec žádný přínos NATO. Podobně ve třetím případě, otázce, zda by ČR měla pomoci jiné členské zemi v případě napadení, kladně odpovídalo 76 % dotázaných.
Informací má veřejnost spíše nedostatek
Druhá část průzkumu obsahovala sérii otázek na informovanost lidí a práci se zdroji o NATO a obraně jako takové. Dostatek informací o NATO a o českém členství v Alianci má v obou případech zhruba třetina respondentů, zatímco zhruba 60 % zhodnotila, že nemá. Existuje tak značný prostor, jak informovanost veřejnosti zlepšit. Pozitivně naopak lze vnímat, že kategoricky tato tvrzení odmítá pouze asi 15 % dotázaných.
V podstatě stejný podíl respondentů uvedl, že se o informace o NATO ani nezajímá. To byla jedna z odpovědí na otázku, odkud lidé čerpají informace o Alianci. Dvě třetiny uvedly jako zdroj média, čtvrtina pak sociální sítě. Tato statistika se však neodráží v důvěryhodnosti uvedených zdrojů, kde jsou sociální sítě na samém chvostu, zatímco nejvíce lidí věří informacím získaným z odborné literatury, od bezpečnostních expertů, nebo přímo od příslušníků Armády ČR.
Posledním tématem bylo ověřování informací o tématu obrany ČR a členství v NATO, které pocházejí z médií a sociálních sítí. Ověřují je téměř dvě pětiny lidí, především pokud jde o informace ze sociálních sítí. Ostatní je neověřují (43 %) nebo tyto zdroje vůbec nepoužívají (18 %).
Cílovou skupinou průzkumu byli obyvatelé České republiky ve věku nad 15 let. Na otázky průzkumu odpovídal reprezentativní vzorek populace (1010 osob) podle pohlaví, věku, nejvyššího dosaženého vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Průzkum proběhl v době od 5. do 9. února 2021.
]]>Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz