Atmosféra Olomouce je pro některé podstatnější než finanční aspekty
Atmosféra Olomouce je pro některé podstatnější než finanční aspekty
11. března 2021 (čt)Podle čeho volí své působiště lidé, kteří pracují či podnikají v kulturních a kreativních odvětvích? Co kreativcům v jejich práci pomáhá a co je naopak brzdí? A jak lze zabránit odchodu talentů a mozků z regionu? Odpovědi nabízí publikace Univerzity Palackého. Na projektu se podíleli zástupci Filozofické, Pedagogické a Přírodovědecké fakulty UP a odborníci z iniciativy Kreativní Olomouc.
Na základě zjištěných dat se tak čtenáři z publikace mimo jiné dozví, že v případě Olomoucka hrají při rozhodování, zda zůstat, nebo odejít, pozitivní roli spíše faktory, jako je atmosféra města a jeho velikost, dopravní dostupnost a možnost kulturního vyžití i dostatečná nabídka volnočasových aktivit, než aspekty finanční motivace. Region naopak respondenti nejčastěji opouštěli například kvůli lepší pracovní příležitosti s adekvátním finančním ohodnocením nebo proto, že chtěli podle svých slov žít v progresivněji smýšlejícím moderním městě.
Tým stavěl na výsledcích předešlého mapování z roku 2017, kdy se na Olomoucku vyskytovalo 1 211 subjektů identifikovaných jako součást odvětví kulturních a kreativních průmyslů s celkovým obratem více než 4,7 mld. Kč. Do této oblasti patří například architektura, design, reklama, film a audiovize, hudba, knihy a tisk, herní průmysl, software, nová média a navazující IT služby, rozhlasové a televizní vysílání a scénická umění, výtvarné umění, umělecká řemesla nebo kulturní dědictví (muzea a galerie). V průběhu projektu výzkumný tým aktivně komunikoval s lidmi, kteří se věnují právě těmto oborům. Informace čerpal z panelových diskuzí, kulatých stolů i dotazníkových šetření. Zkoumal motivace téměř tří stovek respondentů, a to jak těch, kteří se rozhodli svou kariéru realizovat na Olomoucku, tak těch, kteří aglomeraci z různých důvodů opustili.
Výsledky jejich práce shrnuje publikace „Motivace aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci: Strategie a doporučení pro posílení segmentu“. Projekt podpořila Technologická agentura ČR. „Mezioborový úhel pohledu je jednou z hlavních přidaných hodnot tohoto projektu a týmu, který se na publikaci podílel. Součástí publikace je i specializovaná mapa, která je výsledkem procesů kartografické analýzy a syntézy, zpracovaných v geografickém informačním systému (GIS),“ uvedl řešitel projektu Rostislav Nétek z katedry geoinformatiky PřF UP.
Publikace předkládá také návrhy systematických opatření pro zamezení odchodu talentů. „Navrhujeme konkrétní postupy podporující rozvoj kreativního potenciálu olomoucké aglomerace, jako jsou start-upy, co-workingy, kreativní huby a podniky, na kterých je potřeba s větší intenzitou stavět image moderního kreativního města. Pevně doufáme, že zjištění a návrhy, které publikace sumarizuje, budou maximálně využity při přípravě koncepcí pro kulturu a kreativitu jak města Olomouce, tak i Olomouckého kraje a dalších institucí, jež se podpoře a rozvoji oblasti kulturních a kreativních průmyslů věnují,“ řekla Magdaléna Petráková, předsedkyně spolku Kreativní Olomouc a členka projektového týmu.
Projekt byl ve svém průběhu ovlivněn pandemií covidu-19. Projektový tým se rozhodl na situaci zareagovat rozšířením výzkumného záměru o reflexi dopadů první vlny pandemie na olomoucké subjekty. Publikace tak obsahuje také shrnutí základních rysů dopadů či efektů v jednotlivých segmentech odvětví od IT sektoru po živá umění.
Veřejně bude publikace dostupná v informačním centru UPoint a v elektronické formě je spolu s ostatními materiály volně ke stažení na webových stránkách projektu kkp.upol.cz.
Odkazy:
- Online verze publikace: https://kkp.upol.cz/publikace/
- Online verze specializované mapy: https://kkp.upol.cz/mapa/
- Online verze mapování covid-19: https://kkp.upol.cz/covidmapa/
Zdroj: Univerzita Palackého v Olomouci
| Poslední úprava: 11. března 2021 (čt)
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz