Svět po pandemii ve znamení regionalizace
Koncem minulého desetiletí, tedy v době před pandemií, byla regionalizace debatována ekonomy jako jeden z hlavních faktorů, který ovlivňuje a v budoucnu nadále výrazně ovlivní podobu mezinárodního obchodu. Nasvědčoval tomu již v minulosti především zvyšující se podíl exportů cílených do domácích regionů, stejně jako rostoucí počet restriktivních omezení v mezinárodním obchodě.
Hlavní ekonom ministerstva zahraničí Marek Pyszko. Foto: MZV
Uvedené trendy potvrzovala i konkrétní data: v Asii vzrostl podíl intra-regionálních vývozů od roku 2000 do roku 2017 z 38 % na 49 % a v roce 2020 zasahovala omezení v mezinárodním obchodním prostředí více než 7,5 % světového obchodu v hodnotě 1,7 bilionu USD. Globální pandemie covid-19 proces regionalizace výrazně urychlila. Protekcionismus a postupné zkracování dodavatelských řetězců ve jménu soběstačnosti, bezpečnosti a odolnosti se staly nejen symbolem počátku pandemie, ale přenáší se i do současných politik států.
MIMO TRADIČNÍ INSTITUCE
Trend v podobě regionalizace navazuje a reaguje na dlouhodobý vývoj v mezinárodním systému – politiky jsou implementovány mimo tradiční mezinárodní instituce a důraz je kladen na regionální obchodní dohody. Mění se nejen preference lokálních průmyslů a komunit, ale také jejich kultura a zvyklosti, čímž dochází k fragmentaci stávajícího mezinárodního uspořádání a k celkové změně ekonomických toků.
Regionalizace je důsledkem několika faktorů. Jeden z nich představuje změnu struktury mezinárodního obchodu, kdy jednotlivé bariéry v dovozu nebo požadavky na vyšší domácí podíl produkce přivádí státy ke stále užší spolupráci. Regionální ekonomiky jsou v důsledku regionalizace stále více propojovány a dodavatelské řetězce se zužují a přesouvají blíže zákazníkovi. Zásadní roli hraje také změna v očekávání zákazníků, a to jak ohledně přizpůsobivosti dodavatele, tak rychlosti doručení zboží nebo služeb. Zákazníci v současné době preferují model výroby just-in-time a bližší vztahy s výrobci, které zlepšují koordinaci výroby a zvyšují tržní přizpůsobivost.
S regionalizací se pojí také pojmy deglobalizace nebo slowbalizace, které reflektují snižování globálního propojování a závislosti mezi firmami a státy. Náznaky deglobalizace nebo slowbalizace jsme mohli zaznamenat již v souvislosti s finanční krizí v roce 2008, po které se sice mezinárodní obchod zotavil, v procentuálním porovnání s růstem HDP však nikoliv.
Odklon od globálního obchodu směrem k obchodu regionálnímu nebo v případě největších zemí k modelu vyšší odolnosti a soběstačnosti vyjadřují v praxi hesla America First, Get Brexit Done, Made in India, In China for China nebo snaha o „emiratizaci“ saúdské ekonomiky. Dalším příkladem může být výrok francouzského prezidenta Emmanuela Macrona z června minulého roku, ve kterém zdůraznil potřebu nového ekonomického modelu nezávislého na zahraničních dodavatelích a deklaroval snahu Francie o návrat domácí výroby. Na významu nabývají také regionální obchodní dohody, například nově implementovaná dohoda RCEP z roku 2020, která se stala největší obchodní dohodou světa o volném obchodu, nebo smlouva CFTA z roku 2018, která obchodně spojuje 44 států Afriky.
DOPADY PANDEMIE
Nárůst protekcionismu a ekonomického nacionalismu dále výrazně znásobila pandemie covid-19, která významně přispěla k procesu deglobalizace. Počáteční uzavření hranic pro pohyb osob i zboží byl postupem času umocněn přesunem produkce do zemí původu, tedy reshoringu či nearshoringu – přesunem výroby zpět do regionu. Pandemie tak výrazně urychlila již započatý proces regionalizace, a posílila snahu národních vlád o soběstačnost v rámci země či konkrétního regionu. Důraz je kladen především na bezpečnost a přístup k produktům v sektoru zdravotnictví, snahy o soběstačnost se ale přelévají také do ostatních sektorů, jako jsou zemědělství nebo ICT.
Ministerstvo zahraničních věcí ČR tyto trendy trvale sleduje a analyzuje. Považujeme jejich pochopení za zcela zásadní pro působení a úspěch na mimoevropském trhu. Proto připravujeme nástroje na podporu českých firem v měnícím se světě tak, aby se mohly co nejlépe adaptovat na nové trendy. Za klíčovou považujeme trvalou přítomnost českých společností v perspektivních teritoriích a regionech s vlastní značkou a přidanou hodnotou – a to prostřednictvím zázemí v podobě servisu či pobočky, formou joint-venture, akvizice nebo třeba výrobní jednotky.
V dalších článcích na téma regionalizace postupně navážeme na konkrétní pohledy z jednotlivých trhů.
Marek Pyszko, hlavní ekonom Ministerstva zahraničních věcí ČR
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz