Turecko – jediná země evropy, kde loni rostly prodeje automobilů
Celosvětové prodeje v automobilovém sektoru klesly v loňském roce kvůli pandemii covid-19 o 15 %. Jedinou zemí Evropy s meziročním růstem prodejů bylo Turecko. Na konci roku 2020 došlo k nárůstu prodaných vozů o 61,8 % ve srovnání s předchozím rokem, kdy se prodalo 773 tisíc aut. Turecko se tak zařadilo na šesté místo v evropském žebříčku prodaných automobilů.
Ilustrační foto: Shutterstock
Nejhlubší pokles prodejů v automobilovém průmyslu v Evropě zaznamenalo ve srovnání s rokem 2019 Chorvatsko (-40 %), následované Portugalskem (-34 %), zatímco Česká republika i Německo shodně registrovaly propad o 18,6 %. Jedinou zemí v Evropě, která loni dokázala prodeje meziročně navýšit, se stalo Turecko.
KAPACITY SROVNATELNÉ S ČESKEM
Počtem šestnácti výrobních linek automobilů je Turecko srovnatelné s Českem, které jich má v současnosti v provozu třináct. V objemu prodaných vozů však místní ekonomika Českou republiku několikanásobně překonává. Místní produkce tak ani zdaleka nestačí poptávku pokrývat. V roce 2020 se v ČR prodalo 203 tisíc aut, zatímco v Turecku se celkový počet prodaných automobilů vyšplhal na 773 tisíc. Počet nově registrovaných vozů podle Tureckého statistického institutu TÜIK dosáhl zhruba jednoho milionu, tedy o čtyři procenta více než za stejné období předcházejícího roku. Celoevropsky se tak Turecko dostalo na 6. místo v počtu prodaných osobních vozů a na 4. místo v prodeji užitkových vozidel, kterých přibylo dokonce o 77 %.
Na prodej osobních automobilů v Turecku má významný vliv téměř dvojnásobná výše daně z prodeje automobilů oproti průměru v EU. Ta zapříčinila stagnaci prodejů v předcházejících letech. V letech 2018 a 2019 tak klesly domácí prodeje automobilů, což na druhou stranu způsobilo deficit v reálné poptávce. V loňském roce pak rozdíly zdanění vedly ke značnému rozdílu (266 tisíc vozů) mezi nově registrovanými a prodanými vozidly – automobily jsou často kupovány přímo v zahraničí. Přestože daně na import vozů byly v roce 2020 dokonce o 20 % navýšeny, potřeba vyrovnat deficit z let předcházejících zapříčinila růst prodeje o více než polovinu. Zájem byl především o automobily segmentu C a B, na které jsou uvalené daně nejnižší.
POTENCIÁL ČESKÝCH AUTOMOBILEK
Potenciál tureckého trhu dokládají také čísla prodeje vozů Škoda, ale i dalších značek distribuovaných z ČR. V loňském roce prodeje firmy Škoda Yuce Auto dosáhly 24 tisíc vozů, což je oproti roku 2019 nárůst o 15 tisíc kusů. Škoda Kodiaq si v roce 2020 udržela svoji pozici nejprodávanějšího B SUV, stejně jako Superb obhájil druhou nejlepší pozici v segmentu B limuzín. I přes svůj původně omezený prodejní potenciál se Škoda Scala po loňském úspěšném uvedení na turecký trh stala druhým nejprodávanějším vozem řady A HB. Turecký prodej dalších automobilových značek, z nichž část produkce je vyráběna v ČR, například Hyundai, předběhl v loňském roce škodovku a dosáhl téměř 29 tisíc prodaných kusů.
Rok 2020 byl pro turecký automobilový trh velmi úspěšný. Zvrátil výrazný pokles roku 2019 a přes potíže spojené s pandemií covid-19 pomohl udržet turecký průmysl na přijatelné úrovni. Rychle se vyvíjející turecká ekonomika spolu s rostoucí demografickou křivkou tak z této země činí stabilní odbytiště evropských automobilek, které na tureckém trhu převládají. Pokud se potvrdí současné ekonomické prognózy růstu místní ekonomiky, bude to mít nepochybně pozitivní dopad pro místní trh s automobily a náhradními díly, čehož by měly české firmy využít.
Jakub Dluhosch, ekonomický specialista, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Jan Ondřejka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz