VW a automobilový vrchol
Vedle Daimleru zařadila Morningstar na seznam atraktivních akcií firem, které nemají žádnou výraznější konkurenční výhodu (jsou „no moat“), i Hondu, Nissan a VW. Minulý týden jsem se věnoval výrobci Mercedesů a srovnával jej ohledně jeho výhody a valuace s BMW, dnes bych to rád dotáhl s VW do triptychu. Už proto, že podle Morningstar se hodnota jeho akcií pohybuje kolem 247 eur, zatímco cena na trhu ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, nedosahuje ani 185 eur.
1. Valuace a implikovaný růst dividend: Začnu mým pohledem na valuaci. VW v roce 2019 vyplatil na dividendách 2,9 miliard eur. Stejně jako u Daimleru a BMW použiju jako základ dividendu, protože z automobilek se stávají polobanky a u bank se těžko operuje s volným tokem hotovosti. Pokud bychom se jej u této trojky drželi, zjistili bychom, že v posledních letech byl povětšinou v záporu, ale to je z nemalé části právě odrazem této financializace.
Akcie VW má ve srovnání s jejími dvěma německými autokolegyněmi poměrně nízkou betu (0,95), což naznačuje, že akcie je relativně málo riziková. Požadovaná návratnost by se tak měla pohybovat kolem pouhých 4,7 %. A podle mých hrubých kalkulací by současnou kapitalizaci firmy ve výši 91 miliard eur ospravedlnil pouhý 1% dlouhodobý růst dividendy.
Podle mých kalkulací z minulého týdne by na ospravedlnění kapitalizace Daimleru musela jeho dividenda růst o 3,6 % ročně. Stejná úvaha odvíjející se od dividend BMW z roku 2019 ukazuje, že podle kapitalizace této firmy by tyto dividendy měly ročně růst o 1,7 %. U VW je tedy trhem nastavena laťka zdaleka nejníže, což by samo o sobě mohlo podporovat onu tezi o podhodnocených akciích (viz úvod).
2. Výhled a hry s (ne)nulovým součtem: Richard Hilgert z Morningstar míní, že poslední předběžné výsledky VW ukazují na slušné zlepšení v Q4 minulého roku. VW bude ale ještě několik měsíců tížit jednak pandemická nejistota (v čemž není sám). Ale také nejistota týkající se osudu dieselových motorů (což je u VW silné téma). Firma také bude muset hodně investovat do elektromobility.
Zavání to tedy hrou s maximálně nulovým součtem a dalo by se tak tvrdit, že zisky jedné automobilky, budou ztrátou druhé. Což by se mělo projevovat i na kapitalizacích – růst hodnoty jedné firmy by měl doprovázet pokles hodnoty jiných (nebylo by tomu tak v případě, že by slušně rostl celý trh s jejich produkty a volný tok hotovosti všech firem). Následující graf ukazuje, jak tento princip v praxi funguje na rovině Tesla vs. ostatní:

Zdroj: Twitter
U VW, BMW i Daimleru každopádně vidíme, že jejich kapitalizace implikují růst dividend z pandemií nepoznamenaného roku 2019 maximálně o pár jednotek procentních bodů. Každý bod nahoru či dolů tu výrazně mění valuační atraktivitu akcie. A i na dosažení oněch pár jednotek se firmy budou muset hodně snažit – tlačit bude z jedné strany Tesla, respektive nákladově a investičně ještě řadu let náročný posun k elektrifikaci, ze strany druhé možná onen poptávkový vrchol trhu.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Upadající odvětví a dividendový vrchol
- Rozběhne se automobilové srdce Kanady znovu na elektřinu?
- Automobilový trh v Německu: Menší prodeje a menší zájem i o servis
- Jižní Afrika: Podpora automobilového průmyslu znamená příležitosti pro české dodavatele
- Jižní Afrika chce být centrem automobilového průmyslu
- Automobilové srdce kanady – rozběhne se na elektřinu?
- VW v únoru omezí částečně výrobu, chybí mu elektronické součástky. Týká se to i Škodovky. Problémy mají i jiní výrobci
- Německá asociace automobilového průmyslu už nyní hlásí obavy z nedostatku autodílů z ČR, Slovenska, Maďarska, Ukrajiny a severní Itálie
- Předdůchod 2021: na váš soukromý důchod budete v roce 2021 potřebovat 10.384 Kč měsíčně.
- Nouzový stav a mimořádná opatření – co aktuálně platí (23.1.2021) - nouzový stav vyhlášen až do 14. února
- Akcie cz online, Burza Praha, RMS - kurzy.cz/akcie-cz
- MONETA MONEY BANK - Akcie MONETA MONEY BANK aktuálně, kurzy Burza - akcie online
Benzín a nafta 24.02.2021
Natural 95 28.98 Kč![]() ![]() | Nafta 27.84 Kč![]() ![]() |
Prezentace
25.02.2021 3 tipy, jak vybrat do vaší ložnice to nejlepší...
23.02.2021 Sníh a ledovka - úhlavní nepřítel každého řidiče..
19.02.2021 Jak vybrat přívěsný vozík za auto?
Okénko investora
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Olívia Lacenová, TopForex
Štěpán Křeček, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Prodeje mincí American Eagle v roce 2020, nejvyšší za poslední 4 roky
Martin Krištoff, CFD World
Petr Golka, Ronda Invest
Nájmy porostou. Vydělávat na nemovitostech ale můžete, i když žádnou nevlastníte.
Jonáš Mlýnek, LYNX
WallStreetBets a GameStop. Vyplatí se připojit k revoluci na trzích?
Tiskové zprávy
NN Group za rok 2020 vykázala provozní zisk 1,9...
Vakcína proti covidu-19 doposud přinesla...
Ať tu školu už otevřou, protože to je 100 a 1
Zaměstnavatelé zvažují zavedení stravenkového...