Investice do reklamy loni neklesly, dosáhly téměř 120 miliard korun
Investice do marketingové komunikace v loňském roce dosáhly podle Asociace komunikačních agentur úrovně 119,7 miliardy korun. Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostly zhruba o 700 milionů korun (0,6 %) oproti roku 2019. Třemi největšími zadavateli mediální reklamy za loňský rok jsou řetězce Lidl, Kaufland a Albert. Objemy investic do reklamního prostoru klesly u venkovní reklamy o 19 %, v rádiu o 8 % a v tisku o 13 %. Naopak u televizní reklamy meziročně o 8 % vzrostly.
Reklamní trh v České republice se udržel v mírném růstu i přes nepříznivé dopady spojené s pandemií. Podle monitoringu mediálních výdajů do reklamy a průzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhl objemu téměř 120 miliard korun. „Z výsledků výzkumu lze vypozorovat opatrnost zadavatelů, která se projevila zejména v prvním pololetí. Závěr roku ale přinesl nárůst investic do reklamy. V letošním roce očekáváme, že se tempo růstu vrátí na hodnoty před pandemií. Firmy si uvědomují, že reklama posiluje spotřebu a je jejím hnacím motorem,“ uvádí Marek Hlavica, ředitel AKA. To platí zejména v případě využití alternativních způsobů prodeje, kterým nebrání vládní omezení. Některé sektory, jako je například letecká doprava či turismus, ovšem stojí stranou.
Největší zadavatelé jsou řetězce s potravinami
Všechna tři první místa největších zadavatelů reklamy co do objemu investovaných finančních prostředků v loňském roce zaujaly obchodní řetězce prodávající zejména potraviny, konkrétně Lidl, Kaufland a Albert. Lidl meziročně do reklamy investoval o 31 % více, Kaufland o 15 % více. Albert navýšil své reklamní investice dokonce o 113 %. Z předloňského desátého místa se dostal až na třetí pozici a předběhl tak společnost Alza, největší český internetový obchod s elektronikou.
Právě Alza přitom v roce 2019 zaujímala první místo, v loňském roce ale své investice do reklamy podle monitoringu agentury Nielsen Admosphere snížila o 11 %. „Kategorie potravin a potravinových řetězců byla v hodnotě reklamního prostoru s velkým náskokem první. Za ní následovalo bankovnictví a pojištění, třetí místo obsadila kategorie elektroniky a domácích spotřebičů. V této kategorii hrají významnou roli internetové obchody, které ale nemusely nutně zvyšovat investice do reklamy. Automaticky se totiž staly alternativou uzavřených kamenných obchodů,“ doplňuje Marek Hlavica.
Posiluje televize i online a mobilní podpora
V rámci mediálních kanálů, které mají na celkovém marketingovém rozpočtu většinový podíl, vzrostla cena reklamního prostoru jen u televize (o 8 %). Mezi nemediálními kanály zaujímá největší podíl kategorie online a mobilní podpory, která tvoří pětinu všech výdajů do nemediálních kanálů a pokračuje ve svém růstu. Podíl nemediálních kanálů na celkovém marketingovém rozpočtu i přesto klesl, a to z 46 % v roce 2018 na 41 % v roce 2019, respektive 2020. Během letošního roku by měl podle odhadů klesnout na 40 %. „Komunikační taktiky, které sázejí na přímé oslovení lidí, zaznamenaly propad. Nejvíce organizování různých akcí, ochutnávky a sponzoringy. Nárůst naopak očekáváme u věrnostních programů, což koresponduje s reklamními investicemi řetězců s potravinami,“ vysvětluje Marek Hlavica z AKA.
Podle výzkumu AKA mezi zadavateli z konce loňského roku se očekává, že celkový objem trhu v roce 2021 nepatrně vzroste a mírně překročí 120 miliard korun. Každé euro investované v Evropské unii do komunikace vygeneruje podle studie společnosti Deloitte 7 eur hrubého domácího produktu.
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Koruna, Švédská koruna SEK, kurzy měn
- Koruna, Norská koruna NOK, kurzy měn
- Enormní jackpoty padly, miliarda dolarů jen na jeden tiket
- Čistá pozice ČR vůči EU loni dosáhla +85,7 miliardy, jde o historicky druhý nejlepší výsledek
- Bitcoin zvýší PayPalu příjem o miliardu dolarů
- RUB, ruský rubl - převod měn na CZK, českou korunu
- Bank of America mohla dosáhnout víc. Výsledky nenadchnou ani neurazí
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- Investicím se oživení vyhnulo (28.01.2021)
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Zoom oznamuje ponuku akcií v hodnote 1,5 miliardy dolárov
- Zprávy Investice - Zprávy z ekonomiky, zprávy z domácích i zahraničních akciových, devizových a komoditních trhů.
Benzín a nafta 27.02.2021
Natural 95 29.13 Kč![]() ![]() | Nafta 27.93 Kč![]() ![]() |
Prezentace
26.02.2021 Jaké jsou typy stahovacích schodů na půdu?
25.02.2021 3 tipy, jak vybrat do vaší ložnice to nejlepší...
23.02.2021 Sníh a ledovka - úhlavní nepřítel každého řidiče..
Okénko investora
Štěpán Hájek, PurpleTrading
3 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (26.2.2020)
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Olívia Lacenová, TopForex
Štěpán Křeček, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Prodeje mincí American Eagle v roce 2020, nejvyšší za poslední 4 roky
Martin Krištoff, CFD World
Petr Golka, Ronda Invest
Nájmy porostou. Vydělávat na nemovitostech ale můžete, i když žádnou nevlastníte.
Jonáš Mlýnek, LYNX
WallStreetBets a GameStop. Vyplatí se připojit k revoluci na trzích?
Tiskové zprávy
IBM redefinuje své hlavní služby, aby zůstala...
NN Group za rok 2020 vykázala provozní zisk 1,9...
Vakcína proti covidu-19 doposud přinesla...
Ať tu školu už otevřou, protože to je 100 a 1