Rok 2020 znamenal v ČSOB růst úvěrů na bydlení a vkladů, vyšší tempo digitalizace a odklady splátek úvěrů.
Od příchodu pandemie covid-19 bylo pro skupinu ČSOB prvořadé podporovat všechny skupiny klientů, udržet dostupnost služeb fyzicky i online 24/7 a pomáhat české ekonomice. Celoroční čistý zisk skupiny ČSOB činil 8,5 miliardy korun. Objem klientských úvěrů, vkladů a aktiv pod správou meziročně vzrostl.
”V uplynulém roce převrátila pandemie covid-19 lidem život doslova naruby. Jsme rádi, že v této nadmíru složité době se lidé a firmy mohli spolehnout právě na bankovní a pojišťovací služby. Zůstali jsme dostupní na pobočkách i online, kde jsme zaznamenali pozoruhodný nárůst ve využívání služeb a v počtu transakcí. Schválili jsme téměř 65 tisíc odkladů splátek. I po skončení plošného moratoria klientům v potížích pomáháme individuálně,” říká generální ředitel ČSOB John Hollows a doplňuje:
“Získali jsme prestižní ocenění Nejlepší banka a Klientsky nejpřívětivější banka. Vnímáme je jako odměnu za úsilí celé skupiny ČSOB, nasazení a obětavost při obsluze našich zákazníků ve ztížených podmínkách, které jsme si doposud nedokázali ani představit. Jde rovněž o povzbuzení, abychom neustali v investicích do inovací a péči o klienty. Chtěl bych vyjádřit hlubokou vděčnost všem kolegům, kteří svým mimořádným úsilím zajišťovali kvalitní služby a nadstandardní servis našim klientům i v čase pandemie a starali se o jejich maximální pohodlí a spokojenost. Stále čelíme ztíženým podmínkám, ale jsme o takřka rok s pandemií zkušenější a silnější a proto se nemusíme budoucnosti obávat.“
· Čistý zisk skupiny ČSOB byl 8,5 mld. Kč (meziročně méně o 57 %).
· Objem úvěrů narostl na 792 mld. Kč (meziročně o 2 %).
· Objem úvěrů na bydlení stoupl na 458,2 mld. Kč (meziročně o 5 %).
· Objem vkladů se zvýšil na 1 073 mld. Kč (meziročně o 12 %).
· Objem aktiv pod správou činil 253 mld. Kč (meziročně vyšší o 5 %).
· Provozní výnosy dosáhly 35,3 mld. Kč (meziroční pokles o 17 %, resp. o 14 % na srovnatelném základě).
· Provozní náklady byly 19,3 mld. Kč (meziročně růst o 1 %, ale pokles o 3 % na srovnatelném základě).
· ČSOB zůstává kapitálově silná a drží excelentní likviditní polštář. Kapitálový poměr Tier 1 činí 23,7 %.
· ČSOB schválila zhruba 65 tisíc žádostí o odklad splátek.
97 % klientů se po skončení moratoria vrátilo k běžnému splácení.
· ČSOB podporuje firmy a podnikatele pomocí financování ze záručních programů COVID, celkový objem financování za rok 2020 činil 10,3 mld. Kč.
· Počet uživatelů mobilního bankovnictví meziročně stoupl o 34 %.
· ČSOB spustila nové aplikace DoKapsy od ČSOB a ČSOB Drobné a jako první na trhu představila digitální hlasovou asistentku Kate.
· ČSOB vyhrála soutěž Hospodářských novin Nejlepší banka 2020 a ovládla i kategorii Klientsky nejpřívětivější banka.
· ČSOB jako první získala akreditaci pro Bankovní identitu a v lednu 2021 službu spustila.
Nižší čistý zisk skupiny ČSOB byl způsoben růstem objemu opravných položek k úvěrům a poklesem provozních výnosů. Meziroční porovnání také negativně ovlivnila vyšší základna roku 2019, na které se projevily jednorázové výnosy z přecenění podílu v ČMSS a prodeje ČSOB Asset Management. Bez zmíněných mimořádných faktorů a dopadů konsolidace ČMSS by byl čistý zisk ČSOB meziročně nižší o 51 procent.
Kvalita úvěrového portfolia zůstala vysoká, vyšší náklady na úvěrové riziko odrážejí očekávané dopady zhoršeného ekonomického vývoje kvůli covid-19. Tvorba opravných položek k úvěrům se zvýšila na 5,6 miliardy Kč. Podíl úvěrů v selhání z celého portfolia úvěrů byl na konci loňského roku nízkých 2,26 procenta.
Celkové úvěrové portfolio meziročně narostlo o 2 procenta díky růstu retailového segmentu včetně úvěrů na bydlení, kde skupina ČSOB ( jejíž součástí je Hypoteční banka a ČMSS) udržela postavení lídra. Úvěry na bydlení, tedy hypotéky a úvěry ze stavebního spoření, meziročně stouply o pět procent. Objem vkladů se zvýšil o 12 procent a objem aktiv pod správou se zvedl o 5 procent.
Strmý růst mobilního bankovnictví
Počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví vyskočil meziročně o 34 procent a počet transakcí o 48 procent. Klienti častěji platili bezkontaktně kartami a nakupovali zboží v eshopech. “Období s pandemií potvrdilo, že naše strategie Digitálně a s lidmi je nastavena správně. Bankovnictví se přirozeně přesouvá do digitálního prostředí a doba s covid-19 k tomu ještě přispívá. Pro nás zůstává prioritní přinášet tak pohodlné a jednoduché produkty a služby, abychom zůstali pro klienty první volbou v online prostředí i na pobočkách. Na pobočkách nyní zavádíme nový obslužný systém zahrnující i zónu pro bydlení, v jehož financování je naše skupina jedničkou,” říká Jan Sadil, člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail. “Ještě s více novinkami přicházíme v digitálním prostředí. Rád bych upoutal pozornost klientů zejména k novému Smartbankingu a hlasové asistentce Kate,” dodává Jan Sadil.
Pomoc v pandemii
Darovali jsme 2 200 kusů IT techniky 68 neziskovým a příspěvkovým organizacím. Notebooky, tablety, stolní počítače i monitory putovaly prostřednictvím organizací a škol hlavně k žákům a studentům ze sociálně slabých a pěstounských rodin. Podporujeme seniory v domovech, aby mohli snadněji navázat kontakt s rodinou v době, kdy jsou zakázané návštěvy. Spolupracujeme 25 let s Výborem dobré vůle - Nadací Olgy Havlové a společně poskytujeme studentům se sociálním a zdravotním znevýhodněním studijní stipendium. Loni na podzim jej nově získalo dalších 22 studentů středních a vysokých škol. Aktuálně tak z Fondu vzdělání podporujeme celkem 90 mladých lidí se zdravotním postižením, z dětských domovů nebo sociálně znevýhodněných rodin. Na jaře i na podzim jsme vyčlenili 30 našich telefonních operátorů, aby pomohli při trasování v rámci Chytré karantény. Velmi nás potěšil rekordní zájem v programu ČSOB Pomáhá regionům, díky němuž neziskové organizace loni získaly přes 8,6 milionu Kč, což je nejvíce za osm let fungování.
Ochrana zdraví a benefity zaměstnancům navíc
V rámci ochrany zdraví a vyváženosti pracovního a rodinného života skupina ČSOB doporučila využívání home office. V posledním čtvrtletí pracovalo z domova v průměru 68 procent změstnanců, ve špičkách až 83 procent. V prosinci byla udělena všem zaměstnancům mimořádná odměna do benefitního systému jako zvláštní poděkování za náročný rok. Nestandardní potřeby skloubení pracovního a osobního života v situaci uzavřených škol byly v roce 2020 podpořeny 5 dny volna navíc. Pracoviště byla vybavena dezinfekčními prostředky, teploměry a ochrannými pomůckami a stovky osob byly na podzim očkovány proti chřipce. Od ledna se zaměstnanci v pražském Kampusu a Hradci Králové mohou nechat pravidelně testovat na covid-19.
Odpovědnost v podnikání a zelené produkty
Udržitelnost a šetrnost k přírodě patří dlouhodobě do firemní DNA a je základem filozofie společenské odpovědnosti skupiny ČSOB. Systematicky redukujeme naši uhlíkovou stopu. Objem emisí CO2 jsme snížili na 41 procent stavu z roku 2015. Loni jsme ušetřili 550 tun papíru díky používání biometrických podpisů a elektronickým dokumentům. Produkce odpadů ČSOB klesla za posledních pět let o bezmála dvě třetiny. Ekologický přístup se promítá ve vytvářeném prostředí pro zaměstnance i klienty, v bankovních a pojišťovacích službách a dalších aktivitách. ČSOB Kampus patří k nejmodernějším a nejekologičtějším kancelářským komplexům v Evropě. Řada ekologických produktů zahrnuje zelenou hypotéku, zelenou autopůjčku, podílový fond ČSOB Akciový vodního bohatství nebo platební kartu z recyklovaného plastu, se kterou jsme přišli jako první na trhu.
Vybrané ukazatele skupiny
ČSOB
|
Meziroční změna
| ||
Čistý zisk (mld. Kč)
|
19,7
|
8,5
|
-57 %
|
Poměr nákladů a výnosů
|
44,9 %
|
54,6 %
|
+9,7 p.b.
|
780,7
|
792,5
|
+2 %
| |
Objem vkladů (mld. Kč)
|
957
|
1073
|
+12 %
|
Aktiva pod správou (mld. Kč)
|
240,6
|
252,5
|
+5 %
|
Kapitálový poměr Tier 1 (CET 1)
|
19,2 %
|
23,7 %
|
+4,5 p.b.
|
Ukazatel nákladů na úvěrové riziko (CCR)
|
0,04 %
|
0,67 %
|
+0,63 p.b.
|
Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která aktivně působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Na českém trhu působí skupina ČSOB zejména pod obchodními značkami ČSOB, Era, Poštovní spořitelna, Hypoteční banka a ČMSS. Své služby skupina ČSOB poskytuje všem typům zákazníků, a to jak fyzickým osobám, tak malým a středním podnikům, korporátní a institucionální klientele. Do produktového portfolia skupiny ČSOB patří financování potřeb spojených s bydlením (hypotéky a půjčky ze stavebního spoření), pojistné produkty a penzijní fondy, produkty kolektivního financování a správa aktiv i specializované služby (leasing a factoring). Skupina ČSOB pečlivě naslouchá potřebám svých klientů a nabízí jim nikoliv produkty, ale nejvhodnější řešení. V rámci konceptu bankopojištění nabízí také produkty sesterské ČSOB Pojišťovny.
Více informací na: www.csob.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz