Za výmoly budou sankce: Česká spořitelna navrhla podmínky dostavby dálnice D4 formou PPP projektu
Výmoly budou sankcionovány. Dostupná a kvalitní vozovka bude klíčovou prioritou. Takové jsou hlavní parametry, které jako hlavní finanční proradce doporučila Česká spořitelna Ministerstvu dopravy při přípravě pilotního silničního projektu dálnice D4. Projekt dálnice D4 se má stát prvním úspěšným PPP projektem (tzv. Public Private Partnership), na kterém se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor.
Rekonstrukci stávajících a výstavbu nových úseků v celkové délce 32 km mezi Příbramí a Pískem zajistí francouzské konsorcium DIVia, které ho bude následně po dobu 28 let i provozovat. Financování období výstavby bude probíhat ze soukromých zdrojů DIVia. Stát za to bude konsorciu platit měsíční platby, jejichž celková výše byla vysoutěžena za 16,55 miliardy korun.
Schválením finančního závazku státu se dnes bude zabývat Poslanecká sněmovna.
„Jedná se o unikátní projekt, který určí další vývoj zapojení soukromého financování na dlouho dopředu ,“ zdůrazňuje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny. „I proto jsme se v rámci příprav projektu a doporučení pro Ministerstvo dopravy snažili nastavit takové podmínky, které budou dlouhodobě udržitelné, napomohou k úspěšné realizaci a budou vzorem pro další PPP projekty nejen v oblasti silniční infrastruktury.“
Klíčovým parametrem je zejména princip plateb ze strany státu. Ty započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou vycházet nikoliv z počtu aut, které budou úsekem projíždět, ale z jeho celkové dostupnosti. V případě, že bude snížená kvalita dálnice, bude omezen počet jízdních pruhů a bude potřeba provádět opravy vozovky, bude konsorcium DIVia financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu. To má sloužit jako motivace k tomu, aby vozovka byla v bezvadném stavu, a v případě potřebných oprav pak motivuje k jejich promptnímu provedení.
„Takto nastavené podmínky jsou výhodné zejména pro běžné občany, kteří jezdí do práce a z práce a propustnost dálnice a kvalita vozovky jsou pro ně důležité. Vydělá na nich ale i stát, protože koncesionář od začátku ví, že projekt bude provozovat po dobu 28 let, a tak vhodně zkombinuje úvodní investici s navazujícími investicemi v rámci životního cyklu, aby dlouhodobě udržel požadovanou kvalitu. Celkové náklady projektu jsou tak nižší, než kdyby stát projekt realizoval tradiční cestou,“ vysvětluje Jan Ornst.
Ke snížení nákladů přispěje i navržená metoda financování. Koncesionář projektu, tedy konsorcium DIVia, bude moci čerpat úvěr ve dvou měnách – v korunách a v eurech. Rozložení úvěrování do více měn umožnilo státu vybírat z více uchazečů, uchazečům umožnilo získat levnější financování a nabídnout tak státu realizaci projektu za nižší cenu.
„Podmínkou účasti ve výběrovém řízení bylo, že si každý účastník musí zajistit závazné financování na celou částku úvodní investice. Kdyby ale bylo umožněno čerpat 11 miliardový úvěr výhradně v korunách, tak by při poskytnutí exkluzivity některé z velkých domácích bank konkrétnímu uchazeči hrozilo, že ostatní uchazeči nebudou schopni financování získat a nebude tak zabezpečeno dostatečně konkurenční prostředí. V prostředí více měn tak mohou mezi sebou soutěžit české i evropské banky, což má výrazně pozitivní dopad na cenu projektu pro stát,“ říká Jan Ornst.
Význam PPP projektů poroste i kvůli tlaku na veřejné rozpočty
Efektivní nastavení podmínek bude mít zásadní vliv na úspěšnou realizaci dostavby dálnice D4 a následně na budoucnost dalších PPP projektů v Česku.
„Zapojení soukromého kapitálu do financování veřejné infrastruktury bude v blízké budoucnosti nezbytné i v důsledku toho, jak roste tlak na veřejné rozpočty,“ zdůrazňuje Antonín Piskáček, manažer korporátního financování České spořitelny. „Podmínkou úspěchu PPP projektů je jejich profesionální příprava. Česká spořitelna má kapacity se na přípravě takových projektů podílet a přispět tak k rychlejšímu budování infrastruktury, ať již se jedná o výstavbu dopravní infrastruktury, domovy pro seniory či jiné projekty veřejné infrastruktury se zapojením soukromých zdrojů,“ dodává Jan Šnajdr, ředitel infrastrukturního poradenství České spořitelny.
Česká spořitelna
Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,5 milionu klientů a zároveň bankou nejdostupnější - disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.
- Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech . Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
- Naše internetové a mobilní bankovnictví George má 1,8 milionu uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
- Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a v sociálním podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje každý rok v průměru 60 milionů korun.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stipendia pro krajany ve Španělsku v roce 2021, čtyřtýdenní kurz českého jazyka a dvoutýdenní kurz metodiky výuky českého jazyka
- Vybrané informace o podmínkách vstupu do Slovinska
- Plzeň: V Západočeské univerzitě navrhli a vytiskli držáky na vakcíny
- ČESKÁ ZBROJOVKA GR - Akcie ČESKÁ ZBROJOVKA GR aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- ČEZ: Lídři politických stran budou jednat o dostavbě Dukovan
- V Lotyšsku se vystřídali čeští vojáci působící v rámci mise NATO
- Hospodářský výbor dal stopku návrhu poslanců ANO, měl zajistit na dálnicích monopol pro lovce nehod
- Expertní komentář k českému maloobchodnímu trhu: které značky přicházejí a odcházejí
- Komise navrhla navýšit rozpočet na 2021 o rezervu pro brexit
- Valná hromada Philip Morris ČR bude formou per rollam
- KZPS ČR podporuje dostavbu nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany
- Kambodžští středoškoláci rozvíjejí díky projektu ČRA konkrétní dovednosti v oblasti zpracování potravin
Benzín a nafta 27.02.2021
Natural 95 29.13 Kč![]() ![]() | Nafta 27.93 Kč![]() ![]() |
Prezentace
26.02.2021 Jaké jsou typy stahovacích schodů na půdu?
25.02.2021 3 tipy, jak vybrat do vaší ložnice to nejlepší...
23.02.2021 Sníh a ledovka - úhlavní nepřítel každého řidiče..
Okénko investora
Štěpán Hájek, PurpleTrading
3 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (26.2.2020)
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Olívia Lacenová, TopForex
Štěpán Křeček, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Prodeje mincí American Eagle v roce 2020, nejvyšší za poslední 4 roky
Martin Krištoff, CFD World
Petr Golka, Ronda Invest
Nájmy porostou. Vydělávat na nemovitostech ale můžete, i když žádnou nevlastníte.
Jonáš Mlýnek, LYNX
WallStreetBets a GameStop. Vyplatí se připojit k revoluci na trzích?
Tiskové zprávy
IBM redefinuje své hlavní služby, aby zůstala...
NN Group za rok 2020 vykázala provozní zisk 1,9...
Vakcína proti covidu-19 doposud přinesla...
Ať tu školu už otevřou, protože to je 100 a 1
Finanční rady
Kateřina Jandová,Quaentas
České HDP: vloni příjemné překvapení se letos nemusí opakovat
Daniela Adamová, RekvalifikačníKurzy.cz
Jiří Sýkora, FC&SLS a.s.
Fincentrum Hypoindex leden 2021: Sazby stále hledají pomyslné dno
Robert Chmelař, BezDodavatele.cz
Neplaťte zbytečně energetickým molochům! Odebírejte zelenou elektřinu od lokálních výrobců