Automobilové srdce kanady – rozběhne se na elektřinu?
Nástup elektromobility vnímá Kanada jako velkou příležitost, jak pomoci svému tradičně silnému autoprůmyslu k jeho transformaci a zvýšení konkurenceschopnosti, stejně jako možnost naskočit na vlnu nových technologií a produktů. To sebou nese příležitosti jak v Kanadě, tak pro nové partnery a investory ze světa.
V ontarijském automobilovém srdci Kanady působí také řada subdodavatelů automobilek. Foto: Shutterstock
Byť nejde v České republice o příliš známou informaci, automobilový průmysl je nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v Kanadě, přímo zaměstnávajícím přibližně 130 000 lidí a exportujícím 90 % své produkce (v hodnotě 80 miliard kanadských dolarů a 13 % celkového kanadského exportu), především do Spojených států. I přes pokles výroby aut za posledních dvacet let o třetinu na necelé dva milióny vozů ročně je Kanada, respektive provincie Ontario, 12. největším výrobcem automobilů na světě, s továrnami pěti velkých společností (GM, Stellantis, Ford, Honda, Toyota) a se sídlem největšího výrobce dílů v Severní Americe (Magna), který má své továrny i v České republice.
Rostoucí konkurence a technologický vývoj představují pro Ontario jak náročnou výzvu, tak zároveň i příležitost, ve které provincie může využít svou průmyslovou tradici i rozsáhlou výzkumnou základnu k proměně odvětví a transformaci jeho části na výrobu elektrických vozů. Trvalou výhodou samozřejmě zůstává blízkost a přístup na americký trh.
CESTA DO ČELA PELOTONU
Dosud byl podíl elektroaut na výrobě v Kanadě zanedbatelný, hluboko pod průměrem TOP 15 zemí s největší výrobou automobilů. S podporu kanadské federální vlády i vlády Ontaria má ale automobilový průmysl projít výraznou změnou, která jej opět dostane mezi země na čele pomyslného pelotonu.
Už na podzim roku 2020 se dohodla společnost Ford na investici ve výši zhruba 2 miliard dolarů do vybudování nové továrny na elektrické vozy v ontarijském Oakville, což znamená dosud největší investici do výroby elektroaut v Kanadě. Ford navíc získal příslib veřejné podpory více než půl miliardy dolarů, založený především na předpokladu vytvoření nových pracovních míst a technologií. Z továrny v Oakville na předměstí Toronta by se měla stát největší severoamerické továrna na elektroauta, jež bude od roku 2025 vyrábět pět různých modelů.
Ještě na konci roku se k Fordu přidala společnost Fiat – Chrysler (Stellantis) s oznámením o investici ve výši 1,3 miliardy dolarů do spuštění produkce buď hybridu nebo elektroauta v kanadském Windsoru, ležícím naproti americkému centru autoprůmyslu, Detroitu. Aby dobrých zpráv pro ontarijský automobilový sektor nebylo málo, na začátku roku 2021 následovala společnost GM s oznámením o plánované investici 1 miliardy dolarů do výroby stále více poptávaného typu auta, malého elektrického trucku v ontarijském Ingersollu (kde by měl výrobu od roku 2022 zajistit spin-off GM BrightDrop). Spolu s dalšími investicemi se tak Kanadě podařilo získat příslib téměř 6 miliard dolarů investic do automobilového průmyslu, a to v průběhu nejhorší hospodářské krize v moderní historii.
V neposlední řadě pak v lednu 2021 kanadská Automotive Parts Manufacturers Association zveřejnila svůj plán na spouštění nového programu vůbec prvního kanadského elektroauta, Arrow, a otevřela přihlášky pro subdodavatele.
TRADICE I NEROSTNÉ ZDROJE
Ontario má několik výhod, které z něj dělají jednoho z lídrů v odvětví. Kromě silné tradice průmyslu Ontariu vcelku nahrává také další tradiční výhoda Kanady – dostupné suroviny. Země má k dispozici nerostné zdroje pro to, aby se stala také jedním z lídrů ve výrobě elektrických baterií pro automobilový průmysl – disponuje lithiem, kobaltem i všemi dalšími potřebnými surovinami. Stále větší zájem přitahuje výzkumný potenciál kanadských univerzit, svá R&D centra v Kanadě zřídil mimo jiné Ford, GM či Uber, rychlým tempem přibývá také technologických startupů, zvláště v oblasti autonomního řízení. V průmyslu už jsou etablované technologické společnosti typu BlackBerry, jejichž technologie jsou součástí většiny moderních vozů. Celý automobilový ekosystém je nastavený tak, že v těsné geografické blízkosti propojuje průmyslovou výrobu a továrny s technologickými společnostmi a výzkumnými centry.
V kombinaci s vládní podporou, která reaguje na předpokládaný trend růstu poptávky po elektrických vozidlech, se vytváří zajímavý prostor pro rozvoj celého sektoru v Kanadě, zvláště v době stále rostoucí globální konkurence. To znamená také příležitosti pro subdodavatele, partnery a investory, včetně evropských a českých společností, které skrze Kanadu mohou získat i přístup na americký trh, kam většina kanadské produkce směřuje.
David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz