Dopravní nehody v Jihomoravském kraji v roce 2020
Na silnicích Jihomoravského kraje došlo v roce 2020 k 7 039 dopravním nehodám. O život při nich přišlo 51 osob, 201 osob bylo těžce a 2 333 osob lehce zraněno. Hmotná škoda dosáhla částky 427 mil. Kč.
S provozem dopravních prostředků, který v kraji probíhá na 4,5 tisíc kilometrů silnic a dálnic, je spojena i negativní stránka, a tou je nehodovost. V minulých letech se ukazatele nehodovosti v kraji spíše každoročně zhoršovaly. V roce 2020 omezující opatření vydané v souvislosti s pandemickou situací příznivě ovlivnily alespoň oblast dopravní nehodovosti. Počet 7 039 dopravních nehod, k nimž došlo v kraji v roce 2020, byl meziročně o 1 102 nehod nižší (o 13,5 %). Způsobené škody činily 427,2 mil. Kč, proti roku 2019 se snížily o 90,1 mil. Kč (o 13,4 %).
Graf 1 Počet dopravních nehod a způsobená škoda při nehodách v Jihomoravském kraji k 31. 12.
Pokles počtu nehod doprovázený poklesem objemu způsobených škod se projevil i poklesem průměrné výše škody u jedné nehody. V roce 2020 činila 60,7 tisíc Kč, meziročně poklesla o 4,5 %. V posledních 10 letech byla nejvyšší průměrná škoda zaznamenána v roce 2018, a to 64,4 tis. Kč.
Graf 2 Škody na zdraví při dopravních nehodách v Jihomoravském kraji k 31. 12.
Neměnným ukazatelem nehodovosti jsou škody způsobené na zdraví. Pokud by měřítkem byl pouze počet usmrcených (osoby, které zemřely bezprostředně nebo na následky dopravní nehody do 30 dnů), pak nejpříznivějším roky v novodobé historii Jihomoravského kraje byly roky 2016 a 2018 s 49 usmrcenými.
V roce 2020 při nehodách v kraji zemřelo 51 osob, což bylo o 12 méně než v roce předchozím. Meziročně poklesl i počet těžce i lehce zraněných. Těžce zraněno bylo 201 účastníků nehod (o 25 méně), s lehkým zraněním vyvázlo z nehod 2 333 osob (o 439 méně).
Více než polovina dopravních nehod v kraji byla v roce 2020 zapříčiněna nesprávným způsobem jízdy (55,4 % z celkového počtu), následovala nepřiměřená rychlost jízdy (14,3 %) a nedání přednosti v jízdě (11,3 %).
Mezi nejčastější viníky dopravních nehod obecně patří řidiči motorového vozidla. V Jihomoravském kraji řidiči motorového vozidla zavinili tři čtvrtiny dopravních nehod (5 435 nehod, tj. 77,2 % celku), Bylo zde však i 1 053 nehod (15,0 % z celkového počtu) jako následek střetu s lesním či domácím zvířetem.
Řidiči pod vlivem alkoholu byli v kraji viníky 459 dopravních nehod (6,5 % z celku), proti roku 2019 byl tento počet „jen“ o 2 případy vyšší. Navíc zde bylo i 34 dopravních nehod, při nichž byl viník nehody pod vlivem drog (opět o 2 případy více než v roce 2019).
Počet dopravních nehod v Jihomoravském kraji byl v roce 2020 ve srovnání s ostatními kraji 5. nejvyšší, počet zemřelých byl 2. nejvyšší. Nejvíce nehod bylo v Praze, nejméně v Karlovarském kraji, v Karlovarském kraji byl i nejnižší počet usmrcených, naopak nejvyšší počet usmrcených byl ve Středočeském kraji.
Přepočteme-li počet usmrcených na 1 tisíc hlášených nehod, pak nehody s nejtragičtějšími následky byly v roce 2020 v Jihočeském kraji – na 1 tisíc hlášených nehod připadlo 8,9 usmrcených. Naproti tomu v Praze připadlo na 1 tisíc nehod „pouze“ 1,3 usmrcených, v Jihomoravském kraji připadlo 7,2 usmrcených na 1 tisíc nehod, což byla mezi kraji 4. nejvyšší hodnota.
Nejvíce dopravních nehod pod vlivem alkoholu se v roce 2020 stalo na území Středočeského kraje (604 nehod), v pořadí následoval Jihomoravský a Moravskoslezský kraj (459, resp. 428 nehod). Jihomoravský kraj společně se Středočeským krajem byl v čele pomyslného žebříčku počtu nehod s viníkem nehody pod vlivem drog.
Graf 3 Počet dopravních nehod, počet usmrcených a těžce zraněných podle krajů k 31. 12. 2020
Pro doplnění je možno uvést srovnání počtu nehod, usmrcených a těžce zraněných při dopravních nehodách v roce 2020 s rokem 2019. Z grafu 4 je zřejmé, že počet nehod se v roce 2020 snížil ve všech krajích.
Pozitivní byl pokles počtu zemřelých, a to celkem v 9 krajích - v rámci ČR při nehodách zemřelo 460 osob, což bylo o 87 méně než v roce 2019. Pokles byl zaznamenán i u počtu těžce zraněných – celkem v 9 krajích, v rámci ČR bylo při nehodách těžce zraněno 1 807 osob, což bylo o 303 méně než v roce 2019. Pouze v Libereckém kraji oba počty „postižených“ při dopravních nehodách meziročně vzrostly.
Graf 4 Rozdíl počtu nehod, počtu usmrcených a těžce zraněných (rok 2020 mínus rok 2019) podle krajů
Poznámka
Od počátku roku 2009 došlo ke změnám v povinnosti ohlášení dopravní nehody - nehodu je nově nutno hlásit v těchto případech:
· Pokud při nehodě dojde ke zranění (třeba i jen drobnému) nebo k usmrcení osoby.
· Pokud při nehodě dojde na některém z vozidel včetně přepravovaných věcí ke škodě převyšující 100 000 Kč.
· Pokud při nehodě dojde ke škodě (v jakékoli výši) na majetku třetí osoby (např. k poškození zaparkovaného vozidla, přilehlé nemovitosti apod.); policie se však nebude volat v případě, kdy půjde o škodu na vozidle, které sice je v majetku třetí osoby (např. leasingové společnosti, zaměstnavatele, ale třeba i někoho z rodiny), ale jeho řidič měl na nehodě účast.
· Pokud při nehodě dojde k poškození pozemní komunikace či ke zničení nebo poškození její součásti nebo příslušenství (např. dopravní značky, svodidel apod.).
· Pokud při nehodě dojde k poškození obecně prospěšného zařízení (např. přejezdového zabezpečovacího zařízení) nebo životního prostředí (např. při úniku provozních kapalin z vozidla).
· Pokud po nehodě nebudeme sami schopni (bez vynaložení nepřiměřeného úsilí) obnovit plynulost provozu.
· Pokud se nedohodnete s účastníkem nehody na zavinění.
Kontakt:
Ing. Karel Adam
Krajská správa ČSÚ v Brně
e-mail: karel.adam@czso.cz
tel.: 542 528 172
Přílohy
-
Dopravní nehody v Jihomoravském kraji v roce 2020 (komentář v PDF)
- Zdroj informací:
-
Statistika nehodovosti Odkaz [nové okno]
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz