Týká se to především dopravy, firem působících v oblasti stravování a cestovního ruchu. - Ranní glosa: Služby stále věří v brzký konec českého lockdownu
Týká se to především dopravy, firem působících v oblasti stravování a cestovního ruchu.
Na první letošní tvrdá data z české ekonomiky si budeme muset ještě chvíli počkat, nicméně k dispozici jsou alespoň průzkumy nálad, které reflektují, jak současnou situaci vnímají firmy v nejvýznamnějších odvětvích a oborech. V pondělí publikované nálady potvrdily možná až překvapivě zhoršení důvěry v české ekonomice v době, kdy už fungovala v rámci třetího lockdownu, včera jsme měli možnost podívat se, co stojí za těmito prvními výsledky, když byly zveřejněny podrobné harmonizované statistiky za celou EU. I z nich vyplynulo, že do blízké budoucnosti hledí poměrně optimisticky služby. Firmy tam totiž dál předpokládají, že s uvolněním se jejich byznys opět rychle rozjede. Týká se to především dopravy, firem působících v oblasti stravování a cestovního ruchu. Pesimismus naproti tomu zavládl ve službách spojených s realitním trhem. Pozitivní očekávání ve službách jsou nepochybně dobrou zprávou, avšak vzhledem k tomu, že na pořadu dne je utahování a nikoliv rozvolňování protiepidemických opatření, budou si muset firmy na vyšší poptávku ještě počkat. Pokud tedy nemají v tuto dobu možnost využívat alternativní distribuční kanály. V celku neměnná situace zůstává v průmyslu, který je vůči současnému lockdownu zatím imunní. Je to vidět nejenom v automobilovém průmyslu, trápícího spíše než nedostatečná poptávka chybějící součástky, ale i ve strojírenství, v elektrotechnickém průmyslu a dalších silných oborech tohoto v tuzemsku největšího odvětví. Jak už ukázaly starší výsledky, výroba v průmyslu se rychle vrací na předkoronovou úroveň a rozhodně ne kvůli tomu, že by firmy vyráběly na sklad. S vyššími zásobami nyní pracují pouze strojaři a podniky zaměřené na produkci kovových výrobků. Průmysl tak může dál i přes obtíže se zahraničními subdodávkami udržet svoji stabilizační roli v době omezeného fungování ekonomiky. A na závěr ještě malý vzhled do nálad tuzemského spotřebitele. Ten druhý a třetí lockdown vnímá na rozdíl od firem téměř stejně negativně jako ten jarní. Z obavy o svoji finanční situaci, respektive ze strachu z nezaměstnanosti, počítá v letošním roce s výraznějším omezováním větších nákupů (tedy i automobilů) i investic do bydlení. A to už rozhodně tak pozitivní zprávou není, vzhledem k podílu spotřeby na tuzemském HDP.Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.