Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Investice  |  22.01.2021 10:23:28

CEBIA: Trh s ojetinami se loni zmenšil o 7%. Nabízeno bylo 707 000 vozů, 45% z toho ze zahraničí


Trh s ojetými auty zažil v loňském roce řadu turbulencí. Kvůli koronavirovým opatřením byly na jaře a na podzim po několik týdnů zavřené provozovny autobazarů a prodej vozidel se v těchto obdobích přesunul pouze do online prostředí, což bylo pro české zákazníky něco zcela nového. V důsledku uzavření provozoven, ale také nejisté ekonomické situaci řady domácností, došlo na trhu k meziročnímu propadu počtu nabízených ojetých osobních aut o 7 %. V loňském roce se tak v Česku prodávalo zhruba 707 000 ojetých osobních vozů, meziročně o 53 000 vozů méně. Polovinu z nich tvořila auta dovezená ze zahraničí v loňském roce nebo v předešlých letech. Nejčastěji se jednalo o auta z Německa (45 %).

Za menší nabídkou ojetých vozů stály především čtyři faktory: méně dovezených aut ze zahraničí, menší zájem a možnosti lidí prodat vůz a pořídit si jiný, menší ochota firem zbavovat se stávajících vozů a vyměnit je za mladší a v neposlední řadě také propad ve výrobě nových aut, který vedl mimo jiné právě k tomu, že lidé i firmy méně vyměňovali své vozy za mladší.

Počet dovezených ojetých osobních aut klesl loni meziročně o 15 %. Na trhu tak oproti loňskému roku chybělo 26 530 čerstvě dovezených vozidel. Největší ztráty utrpěl trh během jarních měsíců, zejména v dubnu, kdy se počet dovozů snížil o 53 %. Na podzim v době uzavření provozoven už sice k tak velkému poklesu nedošlo, ale i tak se v listopadu dovezlo do Česka meziročně o 20 % méně aut.

Problémem však nebyly jen počty aut, ale zejména jejich kvalita a stále se zvyšující stáří. V loňském roce překonalo průměrné stáří českého vozového parku v kategorii osobních vozidel pomyslnou hranici 15 let. Průměrné stáří prodávaných aut bylo 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, v roce 2019 to přitom bylo „jen“ 10,3 roku. Podíl dovezených aut, která byla starší 10 let, vzrostl meziročně o 2,5 procentního bodu na 54 %. Ještě ke konci září tvořil podíl takových aut 53,6 %, je tedy zřejmé, že trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Není proto překvapením, že v prosinci se k nám dovážely vozy v průměru 10,8 let staré, zatímco o rok dříve bylo jejich průměrné stáří jen 10,1 roku. Podíl aut starších 15 let stoupl loni z 19 na 22 %.

Důvodem, proč se k nám dovážela čím dál starší auta, byl nepříznivý kurz koruny, který dovozy prodražoval. Menší finanční možnosti a ochota řady lidí do auta investovat v nejisté době a možnost na voze více vydělat měly rovněž na dovoz starších aut výrazný vliv. Pravdou ale také je, že mladých aut je nejen v Česku nedostatek. A ta, která na českém trhu byla, se ve třetím kvartálu začala často vyvážet k prodeji do zahraničí.

Nestabilní byla loni také průměrná cena, za kterou se ojeté vozy nabízely. Na jaře došlo k dramatickému snížení poptávky a prodejů a během prvního pololetí se cena meziročně snížila o 7 %, tedy o 16 000 na 212 000 . V druhé polovině roku se obchodníci snažili prodávat vozy dráže a vynahradit si tak ušlou marži a tržby z týdnů, kdy mohli fungovat jen v online režimu, v němž však prodeje dosahovaly řádově jednotek procent. Průměrná cena prodávaných ojetých vozidel za celý loňský rok nakonec činila 229 400 . Meziročně došlo k jejímu nárůstu o 2,5 %. Loni se oproti ostatním letům dařilo prodejům aut v prosinci, což nebývá tradiční jednak kvůli nastávajícím vánočním svátkům a jednak kvůli tomu, že v lednu vozy kalendářně o rok zestárnou a sníží se jejich hodnota. Otázkou je, zda se vzhledem k nastalé situaci snížení ceny v důsledku vyššího stáří projeví u vozů i letos.

Průměrně se vozy loni prodávaly 100 dní, tedy o 15 dní déle než předešlý rok. Rychleji se prodávaly vozy s tuzemským původem (84 dní) než se zahraničním (116 dní). Nejrychleji z trhu mizela auta s českým původem a benzínovým motorem (83 dní), naopak dovezená auta s benzínovým motorem stála u prodejců nejdéle (126 dní).

Kvůli špatné ekonomické situaci prodejců i kupujících rostlo u ojetin riziko podvodů, a to zejména zatajených havárií a stočených tachometrů. Podíl aut, která nebyla podle prodejců havarovaná, loni opět narostl, konkrétně na 99,63 %. Je jasné, že číslo neodpovídá realitě a prodejci o poškozeních a haváriích často mlčí.

Nabízené vozy vykazovaly průměrně 162 000 najetých kilometrů, což bylo o 2,5 % více než předloni. I tak by ale vzhledem k průměrnému stáří vozů měl být skutečný průměrný počet najetých kilometrů vyšší. Stáčení tachometrů bylo i v loňském roce pomyslným elixírem mládí, který zvyšoval atraktivitu i cenu více než třetiny vozů.

V důsledku uzavření provozoven a menším prodejům se loni zvýšil o 2,3 procentního bodu podíl aut, která se prodávala bez platné STK. Během delší doby prodeje pravděpodobně STK častěji vozům prošla.

Většina ojetých vozů, které se v loňském roce prodávaly, měla motor na naftu (55 %). Nejprodávanějším modelem byla opět Škoda Octavia, která svůj podíl meziročně navýšila o necelou polovinu procentního bodu na téměř 12 %.


Barbora Minksová
manažerka marketingu a komunikace

Diskuze k článku
22.01. 12:31  Takové šroty (Jan Novák)

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Út 20:08  Crypto.com spouští vlastní blockchain s 20% APY za staking cryptokingdom.tech (Crypto Kingdom)
Út 19:39  Fed: americká ekonomika ožívá Martin Krištoff (CFD World)
Út 19:28  Stojíme na začátku nového komoditního supercyklu? Jozo Perić (CapitalPanda)
Út 18:47  EURUSD se odrazil od supportu na 1,20 X-Trade Brokers (XTB)






Zobrazit sloupec 
Menu Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.