CEBIA: Trh s ojetinami se loni zmenšil o 7%. Nabízeno bylo 707 000 vozů, 45% z toho ze zahraničí
Trh s ojetými auty zažil v loňském roce řadu turbulencí. Kvůli koronavirovým opatřením byly na jaře a na podzim po několik týdnů zavřené provozovny autobazarů a prodej vozidel se v těchto obdobích přesunul pouze do online prostředí, což bylo pro české zákazníky něco zcela nového. V důsledku uzavření provozoven, ale také nejisté ekonomické situaci řady domácností, došlo na trhu k meziročnímu propadu počtu nabízených ojetých osobních aut o 7 %. V loňském roce se tak v Česku prodávalo zhruba 707 000 ojetých osobních vozů, meziročně o 53 000 vozů méně. Polovinu z nich tvořila auta dovezená ze zahraničí v loňském roce nebo v předešlých letech. Nejčastěji se jednalo o auta z Německa (45 %).
Za menší nabídkou ojetých vozů stály především čtyři faktory: méně dovezených aut ze zahraničí, menší zájem a možnosti lidí prodat vůz a pořídit si jiný, menší ochota firem zbavovat se stávajících vozů a vyměnit je za mladší a v neposlední řadě také propad ve výrobě nových aut, který vedl mimo jiné právě k tomu, že lidé i firmy méně vyměňovali své vozy za mladší.
Počet dovezených ojetých osobních aut klesl loni meziročně o 15 %. Na trhu tak oproti loňskému roku chybělo 26 530 čerstvě dovezených vozidel. Největší ztráty utrpěl trh během jarních měsíců, zejména v dubnu, kdy se počet dovozů snížil o 53 %. Na podzim v době uzavření provozoven už sice k tak velkému poklesu nedošlo, ale i tak se v listopadu dovezlo do Česka meziročně o 20 % méně aut.
Problémem však nebyly jen počty aut, ale zejména jejich kvalita a stále se zvyšující stáří. V loňském roce překonalo průměrné stáří českého vozového parku v kategorii osobních vozidel pomyslnou hranici 15 let. Průměrné stáří prodávaných aut bylo 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, v roce 2019 to přitom bylo „jen“ 10,3 roku. Podíl dovezených aut, která byla starší 10 let, vzrostl meziročně o 2,5 procentního bodu na 54 %. Ještě ke konci září tvořil podíl takových aut 53,6 %, je tedy zřejmé, že trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Není proto překvapením, že v prosinci se k nám dovážely vozy v průměru 10,8 let staré, zatímco o rok dříve bylo jejich průměrné stáří jen 10,1 roku. Podíl aut starších 15 let stoupl loni z 19 na 22 %.
Důvodem, proč se k nám dovážela čím dál starší auta, byl nepříznivý kurz koruny, který dovozy prodražoval. Menší finanční možnosti a ochota řady lidí do auta investovat v nejisté době a možnost na voze více vydělat měly rovněž na dovoz starších aut výrazný vliv. Pravdou ale také je, že mladých aut je nejen v Česku nedostatek. A ta, která na českém trhu byla, se ve třetím kvartálu začala často vyvážet k prodeji do zahraničí.
Nestabilní byla loni také průměrná cena, za kterou se ojeté vozy nabízely. Na jaře došlo k dramatickému snížení poptávky a prodejů a během prvního pololetí se cena meziročně snížila o 7 %, tedy o 16 000 Kč na 212 000 Kč. V druhé polovině roku se obchodníci snažili prodávat vozy dráže a vynahradit si tak ušlou marži a tržby z týdnů, kdy mohli fungovat jen v online režimu, v němž však prodeje dosahovaly řádově jednotek procent. Průměrná cena prodávaných ojetých vozidel za celý loňský rok nakonec činila 229 400 Kč. Meziročně došlo k jejímu nárůstu o 2,5 %. Loni se oproti ostatním letům dařilo prodejům aut v prosinci, což nebývá tradiční jednak kvůli nastávajícím vánočním svátkům a jednak kvůli tomu, že v lednu vozy kalendářně o rok zestárnou a sníží se jejich hodnota. Otázkou je, zda se vzhledem k nastalé situaci snížení ceny v důsledku vyššího stáří projeví u vozů i letos.
Průměrně se vozy loni prodávaly 100 dní, tedy o 15 dní déle než předešlý rok. Rychleji se prodávaly vozy s tuzemským původem (84 dní) než se zahraničním (116 dní). Nejrychleji z trhu mizela auta s českým původem a benzínovým motorem (83 dní), naopak dovezená auta s benzínovým motorem stála u prodejců nejdéle (126 dní).
Kvůli špatné ekonomické situaci prodejců i kupujících rostlo u ojetin riziko podvodů, a to zejména zatajených havárií a stočených tachometrů. Podíl aut, která nebyla podle prodejců havarovaná, loni opět narostl, konkrétně na 99,63 %. Je jasné, že číslo neodpovídá realitě a prodejci o poškozeních a haváriích často mlčí.
Nabízené vozy vykazovaly průměrně 162 000 najetých kilometrů, což bylo o 2,5 % více než předloni. I tak by ale vzhledem k průměrnému stáří vozů měl být skutečný průměrný počet najetých kilometrů vyšší. Stáčení tachometrů bylo i v loňském roce pomyslným elixírem mládí, který zvyšoval atraktivitu i cenu více než třetiny vozů.
V důsledku uzavření provozoven a menším prodejům se loni zvýšil o 2,3 procentního bodu podíl aut, která se prodávala bez platné STK. Během delší doby prodeje pravděpodobně STK častěji vozům prošla.
Většina ojetých vozů, které se v loňském roce prodávaly, měla motor na naftu (55 %). Nejprodávanějším modelem byla opět Škoda Octavia, která svůj podíl meziročně navýšila o necelou polovinu procentního bodu na téměř 12 %.
Barbora Minksová
manažerka marketingu a komunikace
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Reuters: Rok 2021 otestuje vládu technologií nad americkým trhem
- Rostoucí cena kukuřice na mezinárodních trzích
- Bidenův záchranný balík udělal radost trhům
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Closing Bell (4. 1. 2021) – Vyhlídky na demokratický Senát trhům nechutná!
- ČR loni hospodařila s historicky nejvyšším schodkem státního rozpočtu
- Poslední týden v roce bude pro většinu trhů kratší o páteční svátek
- Zrušení twitterového účtu Trumpa se trhům moc nelíbí
- Zprávy Akcie ve světě - Akcie ve světě - zpravodajství z nejvýznamnějších světových trhů, NYSE, NASDAQ, XETRA.
- Po Vánocích vládne na trzích dobrá nálada - Denní shrnutí
- Rok 2020 z pohledu investorů - nejrychlejší krize na trzích a globální pokles HDP
- Posílení přítomnosti malých a středních firem na globálních trzích je jednou z priorit italského předsednictví G20
Benzín a nafta 01.03.2021
Natural 95 29.18 Kč![]() ![]() | Nafta 27.94 Kč![]() ![]() |
Prezentace
01.03.2021 Kterak agáve k šipkám a tequile přišla
26.02.2021 Jaké jsou typy stahovacích schodů na půdu?
25.02.2021 3 tipy, jak vybrat do vaší ložnice to nejlepší...
Okénko investora
Martin Krištoff, CFD World
Štěpán Křeček, BHS
Naše ekonomika utrpěla obří šok. Lze ho srovnat s malou válkou
Jonáš Mlýnek, LYNX
IPO Coinbase: Ovládne kryptoměnový gigant také akciový trh? (2.3.2021)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, TopForex
Štěpán Hájek, PurpleTrading
3 zprávy, bez kterých se dnes na trzích neobejdete (26.2.2020)
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Petr Golka, Ronda Invest
Nájmy porostou. Vydělávat na nemovitostech ale můžete, i když žádnou nevlastníte.
Tiskové zprávy
Komentář ČBA k vývoji nevýkonných úvěrů dle...
ČEZ se jako jeden z prvních podniků zapojil do...
MONETA testuje své zaměstnance od října loňského..
IBM redefinuje své hlavní služby, aby zůstala...