Export (export.cz)
Export  |  08.01.2021 13:12:08

Výrobce outdoorového oblečení Tilak zaujal Švýcary i Japonce

Výrobce outdoorového oblečení Tilak vsadil na špičkové materiály a kompletně českou produkci a servis. Namísto nízké ceny nabízí zboží s jasně dohledatelným původem a příběhem, který zaujal Švýcary i Japonce.

Šumperská firma v Česku obléká mimo jiné také Horskou službu. Foto: Tilak

?S necelými dvěma procenty podílu na exportu se textil řadí mezi okrajové obory českého vývozu. Přesto mezi našimi výrobci najdeme i několik firem, jejichž výrobky se uchytily i na náročných zahraničních trzích. Jednou z nich je šumperský Tilak, výrobce outdoorového oblečení, kterému se podařilo získat zajímavé zakázky na švýcarském trhu. Pro policii v kantonu Curych už čtyři roky na severu Moravy šijí zateplovací vrstvy pod uniformu. Pro curyšské policisty tak Tilak vyrobil již přes tři tisíce bund a jejich součástí.

Podle Romana Kamlera, zakladatele a majitele společnosti, je receptem na úspěch nejen kus štěstí, který má Tilak v názvu (v sanskrtu je to červený symbol ochrany, který si hinduisté malují na čelo), ale i samotný příběh firmy. „Nejde nám jen o kvalitní materiály, které používáme, ale i o zpracování. Vše šijeme ručně v naší továrně v Šumperku, nic se neoutsourcuje. A k našim výrobkům nabízíme samozřejmě i servis v podobě oprav. Švýcaři jsou přesně tím typem zákazníka, který nejde po nejnižší ceně a zajímá se o původ a příběh zboží,“ říká horolezec a podnikatel, který je v kraji známý také jako šumperský patriot. A přidává další postřeh – ve Švýcarsku se hodně dá na reference, což může Tilaku otevřít dveře k dalším zakázkám v zemi.

Pro policii v kantonu Curych šije Tilak už čtyři roky zateplovací vrstvy pod uniformu. Ilustrační foto: Kantonspolizei Zürich

?JAPONCI ZA KVALITU PLATÍ

Země helvetského kříže není jedinou destinací, kde se Tilak se svými outdoorovými produkty uchytil. „Před koronavirovou krizí jsme vyváželi polovinu naší produkce, teď je to tak maximálně 40 procent,“ říká Roman Kamler. Tilak prostřednictvím svých obchodních partnerů prodává v Německu, Velké Británii, Švédsku, Nizozemsku, Norsku a také v Jižní Koreji. Nejdůležitějším zahraničním trhem, kam míří devět z deseti vyvezených produktů Tilaku, pak zůstává Japonsko. Šumperská firma tam vyváží už více než deset let. V pozadí úspěchu je zvyk, který v Evropě nenajdeme. Japonci jsou totiž pověstní tím, že si i do města na sebe obléknou špičkové outdoorové oblečení, tím spíše, když jde o drahý produkt evropské firmy. „Japonsko je zvláštní, zákazník tam rozezná kvalitu a je ochoten za ni zaplatit. V Japonsku jsou naše výrobky o dost dražší než v Evropě, navíc prodejci mají na skladě jen pár kusů, vytváří se tím exkluzivita. Možná právě proto jsme tam úspěšní,“ líčí Roman Kamler.

Design bund a kabátů, původně určený pro Japonsko, ostatně šumperská firma reexportovala i do Evropy. Pod značkou „Poutník by Tilak“ prodává městskou módu šitou z outdoorových materiálů, na které spolupracuje s pražským návrhářským studiem Boa Design. Pro Tilak to znamenalo posun od výrobce čistě sportovního vybavení k módní značce. Streetwearová kolekce z roku 2016 získala třetí cenu v soutěži Czech Grand Design a jak vysvětluje Roman Kamler, s designéry spolupracuje i na ryze outdoorových věcech nebo produktech odvozených z řady military, které jsou určené nejen profesionálům, ale i vyznavačům vojenských her. „Dotváříme třeba barevný koncept, který se dělá každé jaro rok a půl před nadcházející zimní sezonou, tedy rok a půl předem. Je to podobné jako v automobilovém průmyslu. I my máme své osvědčené výrobky, které ale každý rok inovujeme,“ říká majitel Tilaku.

Mezi takové vlajkové lodě firmy patří třeba bunda a kalhoty Evolution, jejichž upravenou podobu obléká Horská služba či speciální hasičské jednotky, nebo dnes již pátá generace expediční horolezecké bundy Raptor, která se nedávno dočkala i své vojenské verze pod označením Raptor MiG. Právě sekci vojenské módy, která vedle outdooru a streetwearu tvoří jeden z pilířů Tilaku, by šumperská společnost chtěla dále rozvíjet. Plány jí ale poněkud pokazil koronavirus. „My pravidelně jezdíme na veletrh ISPO v Mnichově, kde představujeme novinky z naší kolekce. Letos jsme chtěli zkusit norimberský Enforce Tech, který má tu výhodu, že je určen jen profesionálům z řad bezpečnostních složek. Veletrh byl ale kvůli koronavirové nákaze zrušen a bude se konat až příští rok na jaře,“ vysvětluje Roman Kamler.

Na trhu, kam se čím dál víc tlačí levná produkce z Číny, kde šijí i některé české firmy, chce majitel Tilaku konkurovat ruční výrobou ve vlastní továrně a prvotřídními materiály. Patří mezi ně především membrána Gore-Tex, na níž Roman Kamler získal licenci již v roce 1993. Přijel si pro ni tehdy do Mnichova ve staré škodovce, před jednáním přespal ve stanu a na meeting si vzal vypůjčený kožený kufřík, aby vypadal důvěryhodněji.

To, co majitel Tilaku rád dává k dobru jako historku z poněkud divokých „devadesátek“, je ovšem také velkou konkurenční výhodou. Tilak je dodnes jedinou českou firmou, která má licenci na Gore-Tex pro outdoorové oblečení. Membránu z expandovaného teflonu, která letos oslavila padesátiny, si ovšem Američané přísně hlídají. Kromě etických principů výroby poskytovatel licence sleduje také další textilie, s nimiž se Gore-Tex kombinuje. „Na zkoušku jsme používali i české tkaniny, ale nevyhověly přísným požadavkům. V katalozích se různí výrobci předhánějí v tom, jaký vodní sloupec jejich oblečení vydrží. Ale to je jen jedno kritérium. Nás zajímá také to, jak dlouho takové vlastnosti tkanina bude mít. S výjimkou některých doplňků tak materiál nakupujeme především v Americe a Japonsku, což samozřejmě cenu našich výrobků navyšuje,“ líčí Roman Kamler.

Foto: Tilak

ČÍNA? TO RADĚJI ZAVŘU

Sám v podnikání zažil leccos. Živnostenský list má již od roku 1988, kdy místo povinného razítka zaměstnavatele získal do občanského průkazu zápis „výroba spacích pytlů“. První látky stříhal na pingpongovém stole, dnes vlastní továrnu s šedesáti zaměstnanci. A je přesvědčen, že s koronavirem přišel další zlom. Trh s outdoorovým oblečením se podle něj promění. Pokud budou mít lidé hluboko do kapsy, novou bundu si nekoupí. Nebo naopak budou hledat vyšší standard a jistotu, že za své peníze dostanou čtyřletou záruku a servis a oblečení jim dobře poslouží. „My můžeme jen doufat, že se naplní druhý scénář a zákazníci raději sáhnou po prověřené kvalitě, která jim opravdu vydrží a dá se opravit. Myslím, že lidé mají rádi, když má zboží svůj jasný původ a někdo se k němu hlásí,“ říká Roman Kamler. Jedno proto ví jistě: zboží z jeho firmy bude nadále kompletně Made in Šumperk. „Než přesunout výrobu do Číny, tak to tu raději zavřu,“ uzavírá majitel Tilaku.

BLAHOSLAV HRUŠKA


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688