(Kurzy.cz)
Shoptet: Češi loni v e-shopech utratili rekordních 217 mld. Kč, zájem vzrostl hlavně o nákup potravin online
České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich totiž utratili meziročně o 62 miliard korun více, celkem tak Češi loni v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení. Meziročně o 42 % vzrostl také zájem o nákup potravin online. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.
Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech loni utratili celkem zhruba 217 miliard korun, tedy o třetinu více než v roce 2019. Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. „Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Nejvíce se utrácelo opět za elektroniku
Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 % na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20% podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 % na celkovém obratu e-shopů.
Téměř o polovinu větší zájem o nákup jídla online
Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin online. Podle údajů Shoptetu se totiž právě kategorie jídla a nápojů dočkala 42% meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech. Vzrostly ale také i prodeje zboží z kategorii hobby (o 37 %), pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma. Zajímavostí může být i to, že online prodeje erotických pomůcek se meziročně zvýšily o 33 %.
V prodejích „na kusy“ vítězí roušky a respirátory
Ačkoliv elektronika běžně zaujímá přední místa co do objemu prodejů v korunách, zájem o ni meziročně vzrostl jen mírně. „Elektronika sice loni měla největší podíl na penězích utracených v e-shopech, nicméně oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o 12 procent více. Jedním z důvodů může být to, že český trh je do velké míry tímto zbožím již nasycen. Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodává Miroslav Uďan. Rovněž i kategorie kosmetiky a zdraví, kam spadají také dezinfekční přípravky, zaznamenala vůbec největší meziroční nárůst prodejů (65 %).
Češi nejvíce platili online kartou
Zákazníci českých e-shopů v loňském roce také nejvíce preferovali online platby kartou, a to v 36 % případů. Čtvrtina plateb potom proběhla prostřednictvím bankovního převodu. Pokles oproti loňskému roku zaznamenala pouze platba na dobírku, kterou využilo 28 % zákazníků. Výdejny zboží zaznamenaly platby osobně při převzetí v 11 % případů.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz