Bosna a Hercegovina plánuje další modernizaci železnice
Panevropský dopravní koridor, vedoucí z Budapešti do chorvatského přístavu Ploče, prochází v Bosně a Hercegovině postupnou modernizací. Letos by měl být vypsán tendr na další úsek, připravuje se i projektová dokumentace na jiné tratě. Vzhledem k tomu, že se na modernizaci v minulosti podílely i české firmy, jde o další šanci na uplatnění jejich know-how v této balkánské zemi.
Ilustrační foto: Shutterstock
Nejbližší příležitost představuje rekonstrukce úseku železničního koridoru Vc mezi městy Doboj a Šamac, který je dlouhý 63 km. Vypsání tendru v hodnotě 140 mil. eur, který bude zahrnovat rekonstrukci traťového svršku a modernizaci traťového zabezpečení, se očekává ve druhé polovině letošního roku. Stavba bude financována půjčkou od EBRD. Připravuje se také projektová dokumentace na rekonstrukci úseku Doboj-Sarajevo v délce 175 km a hodnotě asi 260 mil. eur. Vypsání tendru je možné očekávat v příštím roce.
Vedle koridoru Vc se připravuje projektová dokumentace pro rekonstrukci a elektrifikaci trati vedoucí z Doboje přes průmyslové centrum Tuzla k východním hranicím. Celkem se jedná o 192 km trati a předpokládaná investice přesahuje 300 mil. eur. Tendr na realizaci je možné očekávat nejdříve v roce 2022. V této oblasti by v budoucnu mohla vzniknout také nová trať, jejíž financování je plánováno z vlastních prostředků Bosny a Hercegoviny. Vystavění asi 50 km železnice mezi městy Vareš a Banovići v náročném kopcovitém terénu (převýšení asi 460 m) by nejen zkrátilo cestu mezi Sarajevem a Tuzlou, ale vytvořilo také novou trasu pro spojení do Bělehradu, hlavního města sousedního Srbska.
Země mostů a tunelů
Železniční koridor mezi Sarajevem a Čapljinou je již zmodernizovaný. Do rekonstrukce, která probíhala posledních patnáct let, se úspěšně zapojily i české firmy AŽD Praha a SUDOP Praha. Posledním problémem na této trase, který zbývá vyřešit, je úzké hrdlo v místě horského sedla Ivan. Železnice je zde vedena náročnou trasou zahrnující stoupání dosahující až 27 ‰ a tunel s úzkým profilem neumožňujícím transport kontejnerů délky 40 stop a větších. V současné době probíhají práce na studii řešení tohoto úseku, která by měla být hotová počátkem příštího roku. Pokud bude projekt realizován, bude se jednat o největší investici do železnice za dobu samostatné existence země ve výši minimálně 400 mil. eur. I železnice vedená novou trasou bude nutně zahrnovat řadu tunelů, mostních staveb a pravděpodobně nákup speciálních lokomotiv pro prudké stoupání.
Nákladní doprava má velký potenciál
Železniční infrastruktura Bosny a Hercegoviny hodně utrpěla během ozbrojeného konfliktu v první polovině 90. let. Nejnutnější opravy umožnily rychlé obnovení provozu, v oblasti zabezpečení tratí či dálkového řízení provozu se však železnice ještě nevrátily na úroveň, kterou měly před válkou. V osobní dopravě se nepodařilo dosáhnout návratu na původní úroveň. S výjimkou turisticky atraktivní trasy Sarajevo–Mostar má dnes železnice problém konkurovat možnostem individuální dopravy či autobusovým dopravcům. Velký potenciál má však nákladní doprava, a to jak z hlediska mezinárodní dopravy panevropským koridorem do přístavu Ploče, tak potřeb domácího průmyslu, ve kterém má tradičně silnou roli těžba nerostných surovin, ocelářství či chemický průmysl.
Ondřej Picka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Sarajevu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz