Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Osobní finance  |  31.12.2020 10:32:12

Češi ročně za alkohol utratí přes 90 miliard korun, plyne z nových dat Eurostatu. V Evropské unii takřka nemají konkurenci

Češi v loňském roce utratili za alkoholické nápoje historicky rekordní sumu, a sice 93,5 miliardy korun. Vyplývá to z nově aktualizovaných údajů Eurostatu.
(zde: 
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20201230-1?redirect=%2Feurostat%2F)

V roce 2018 přitom za pivo, víno a lihoviny dali při svých nákupech v obchodech celkem 89,2 miliardy korun. V roce 2017 to přitom bylo 78,7 miliardy korun

Češi tak v současnosti utrácí za alkohol zhruba dvojnásobek toho, co v polovině 90. let, kdy se jejich výdaje za pivo, víno a lihoviny pohybovaly v tehdejších cenách kolem úrovně 45 miliard korun, jak dále plyne z dat Eurostatu

Od poloviny 90. let však klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů. V roce 1995 tento podíl činil 5,4 procenta, do roku 2008 pak poklesl na rovná tři procenta. Poté však došlo k jeho opětovnému navýšení, takže v roce 2019 činil 3,4 procenta. To Českou republiku řadí podle dnes zveřejněné zprávy Eurostatu na 4. místo v EU, neboť vyšší podíl vykazují už jen všechny tři Baltské státy.  

Pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu, kteří dnes Češi nepochybně vedou. 

Mnohem více než v půli 90. let se dnes stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu takřka 180 miliard korun, tedy o zhruba 100 miliard korun více než ještě v roce 2000. Jejich výdaje za restaurace, hospody či kavárny tedy narůstají citelně rychleji než výdaje za alkoholické nápoje v obchodech. Přitom lze předpokládat, že podstatnou část výdajů za alkohol, které by před čtvrtstoletím realizovali ještě v obchodu pro domácí spotřebu, dnes realizují právě v některém z veřejných stravovacích zařízení. Místo lahváče v obchodu na rohu si dnes zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají „jedno“ v restauraci. Letošní koronavirové krize s tímto jistě „zamíchá“, ale jen přechodně, po jejím odeznění lze sáze na pokračování popsaného trendu. 

Lukáš Kovanda, Ph.D.         
Národní ekonomická rada vlády (NERV)         
Hlavní ekonom, Trinity Bank         

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na : www.trinitybank.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste