Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Makroekonomika  |  28.12.2020 10:01:40

Češi letos utratí za Silvestra v průměru 1800 korun, celkově výrazně méně než loni


V loňském roce dosáhly silvestrovské výdaje Čechů rekordní sumy zhruba 14 miliard korun. Letos budou tržby příslušných prodejců výrazně nižší, kolem deseti miliard. Češi totiž z velké části vypustí silvestrovské zájezdy a pobyty, což byl loňský hit. Razantně přitom omezí také výdaje za pyrotechniku, částečně pak i za alkohol. Výdaje za alkohol dále snižuje skutečnost, že letošní Silvestr nebude mít udělenu výjimku ze zákazu nočního vycházení. Příchod do nového roku tak lidé budou slavit prakticky výhradně v interiéru, v soukromých objektech, což dramaticky utlumí silvestrovské impulsivní nákupy alkoholu v hospodách, v restauracích či u stánků.    

Popularita silvestrovských pobytů až do loňska citelně stoupala, loni se jich podle dat agentury Invia prodalo meziročně o desetinu více. Letos však dojde k propadu až kolem devadesáti procent. Prim totiž běžně hrávají „lyžařské“ destinace Rakousko a Itálie, z těch prosluněných přímořských pak Egypt a Dubaj, přičemž populární jsou také třeba maďarské termální lázně. V mnoha z těchto míst bude letos oslava Silvestra kvůli pandemii koronaviru omezena, či zcela vyloučena.   

Silvestra každoročně slaví přibližně 85 procent dospělé české populace. Nelze vyloučit, že letos bude toto číslo i citelně nižší, jelikož mnohé lidi odradí zákaz vycházení a uzavření hospod či restaurací. Ti, kteří příchod roku 2021 oslaví, letos za silvestrovské radovánky dají v průměru 1800 korun, o 450 korun méně než loni. Tato suma zahrnuje výdaje za potraviny (průměrně 1100 ), alkohol (průměrně 600 ) či pyrotechniku (průměrně 100 ), nikoli ovšem za silvestrovské zájezdy a pobyty. Dramaticky klesnou zejména výdaje za pyrotechniku, z loňských průměrných více než 500 korun.  

Celkově Češi letos vydají za Silvestra, včetně silvestrovských zájezdů a pobytů, zhruba deset miliard korun. Z hlediska obchodníků tak Silvestr i letos zůstane druhou nejvýnosnější sváteční příležitostí, umisťuje se po suverénně vedoucích Vánocích a před Velikonocemi.   

Předsilvestrovských nákupů se týká to samé, co těch předvánočních. Stále častěji je Češi uskutečňují prostřednictvím e-shopů, což letos znatelně zvýrazňuje pandemická situace. V roce 2014 činil podíl předvánočního obratu tuzemských e-shopů na celkových maloobchodních tržbách za celé čtvrté čtvrtletí 8,5 procenta. V roce 2016 to bylo historicky poprvé přes deset procent, předloni už 14,2 procenta. Letos se podle odhadu poprvé v dějinách přiblíží hodnotě dvaceti procent. Podobně citelným tempem roste podíl předsilvestrovských nákupů uskutečňovaných online.  

 

Lukáš Kovanda, Ph.D. 

Národní ekonomická rada vlády (NERV) 

Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na : www.trinitybank.cz






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste