Za nákupy na Silvestra letos Češi dají o miliardy méně než loni, zhruba jen deset miliard. Spadnou výdaje za pyrotechniku a silvestrovské zájezdy
V loňském roce dosáhly silvestrovské výdaje Čechů rekordní sumy zhruba 14 miliard korun. Letos budou tržby příslušných prodejců výrazně nižší, kolem deseti miliard. Češi totiž z velké části vypustí silvestrovské zájezdy a pobyty, což byl loňský hit. Razantně přitom omezí také výdaje za pyrotechniku, částečně pak i za alkohol. Výdaje za alkohol dále snižuje skutečnost, že letošní Silvestr nebude mít podle dnešních slov ministra zdravotnictví Jana Blatného udělenu výjimku ze zákazu nočního vycházení. Příchod do nového roku tak lidé budou slavit prakticky výhradně v interiéru, v soukromých objektech, což dramaticky utlumí silvestrovské impulsivní nákupy alkoholu.
Silvestra každoročně slaví přibližně 85 procent dospělé české populace. Nelze vyloučit, že letos bude toto číslo i citelně nižší, jelikož mnohé lidi odradí zákaz vycházení a uzavření hospod či restaurací. Ti, kteří příchod roku 2021 oslaví, letos za silvestrovské radovánky dají v průměru 1800 korun, o 450 korun méně než loni. Tato suma zahrnuje výdaje za potraviny (průměrně 1100 Kč), alkohol (průměrně 600 Kč) či pyrotechniku (průměrně 100 Kč), nikoli ovšem za silvestrovské zájezdy a pobyty. Dramaticky klesnou zejména výdaje za pyrotechniku, z loňských průměrných více než 500 korun.
Předsilvestrovských nákupů se týká to samé, co těch předvánočních. Stále častěji je Češi uskutečňují prostřednictvím e-shopů, což letos znatelně zvýrazňuje pandemická situace. V roce 2014 činil podíl předvánočního obratu tuzemských e-shopů na celkových maloobchodních tržbách za celé čtvrté čtvrtletí 8,5 procenta. V roce 2016 to bylo historicky poprvé přes deset procent, předloni už 14,2 procenta. Letos se podle odhadu poprvé v dějinách přiblíží hodnotě dvaceti procent. Podobně citelným tempem roste podíl předsilvestrovských nákupů uskutečňovaných online.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz