Taylor: I po pandemii se bude z domova pracovat mnohem více
Postoje směrem k práci z domova se mění. Tak to alespoň vnímá americký ekonom Tim Taylor, podle kterého na jaře dominovaly úvahy o tom, jak tento systém spoří čas a jak moc lidí jej preferuje. Nyní se ale podle ekonoma znatelně více hovoří o tom, že spolupráce na dálku je těžší, projekty trvají déle a podobně. I WSJ psal, že „firmy začínají přehodnocovat svůj postoj k práci na dálku“. Jak tedy může s ohledem na posun vnímání práce z domova vypadat budoucnost?
Taylor poukazuje na novou studii, kterou zpracovali Jose Maria Barrero, Nicholas Bloom a Steven J. Davis a podle které bude takzvaný teleworking hrát i po pandemii výrazně větší roli než před ní. Podle jejich odhadů bylo před pandemií touto formou odpracováno asi 5 % pracovních dní, po ní to bude přibližně 22 %. Důvodů by mělo být hned několik včetně toho, že „opadne stigma“ teleworkingu. Jinak řečeno, zlepšilo se vnímání tohoto druhu práce a jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé k němu budou otevřenější a nebude považován například za snahu vyhnout se pracovním povinnostem.
Pandemie také přispěla k tomu, že firmy se naučily s tímto systémem pracovat a experimentovaly ve snaze najít optimální způsob jeho využití. K tomu „průměrný zaměstnanec investoval asi 13 hodin svého času a přibližně 660 dolarů na to, aby mohl pracovat z domova“. Tyto investice podle ekonomů celkem dosahují asi 1,2 % HDP a další teleworking sebou kvůli nim a technologickým změnám ponese již menší mezní náklady. V neposlední řadě analýza ukazuje, že téměř 70 % lidí se nebude chtít vrátit k některým aktivitám ani ve chvíli, kdy již bude široce dostupná vakcína. Týká se to například cestování metrem či přeplněnými výtahy, návštěv restaurací a podobně.
Podle ekonomů by permanentní posun k vyššímu podílu práce z domova vedl k poklesu výdajů lidí na stravování v centru měst, zábavu a nákupy v těchto místech. A to o 5 – 10 % tržeb firem v těchto odvětvích. Z teleworkingu by pak měli nejvíce těžit zejména lidé s vyššími příjmy a pozicemi, tuto možnost naopak nemají ti, kteří pracují ve výrobě, retailu či podobných odvětvích. Teleworking ale také ztěžuje vytváření vztahů mezi zaměstnanci, neumožňuje některé druhy získávání zkušeností a může vést k separaci různých skupin a lidí v zaměstnání.
Zajímavé je, že podle analýzy lidé většinou tvrdí, že práce z domova u nich zvyšuje produktivitu, ale firmy tvrdí opak. Podle Taylora může být tento rozdíl ve vnímání způsoben tím, že lidé pracující z domova jsou spokojenější a to se promítá i do jejich příliš optimistických odhadů produktivity takové práce. Navíc odhadují jen svou osobní produktivitu, ale firmy hledí i na produktivitu aktivit, které jsou mnohem efektivnější při osobním kontaktu, tedy například brainstormingu.
Zdroj: The Conversable Economist
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz