(Kurzy.cz)
Ekonomické uzavírky si v maloobchodu vybírají svou daň
Říjnové
tržby v maloobchodu byly podle očekávání zatíženy zavedením vládních
restriktivních opatření. Nicméně meziroční pokles tržeb byl nižší, než jsme
předpokládali my i trh. Vyjma prodeje automobilů tržby poklesly meziročně o
0,9 % (září +0,4 %). Po zahrnutí prodeje vozidel tržby meziročně poklesly o
4,0 %. Zářijový výsledek byl ČSÚ revidován směrem nahoru, konkrétně z -2,8 % na
-2,5 %.
Maloobchodní tržby | ||||
---|---|---|---|---|
v % r/r |
Aktuální |
Předchozí |
RB |
Trh |
Včetně aut | -4,0 |
-2,8 |
-6,5 |
-5,3 |
Bez aut | -0,9 |
0,4 |
-3,3 |
-3,3 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
Vládní opatření vedla k poklesu tržeb především v prodejnách nepotravinářského zboží. Například tržby v kategorii oděvů a obuvi zaznamenaly meziroční pokles o 31,6 %. Byl tak prohlouben předchozí pokles o 18 %. Tržby se snížily také ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 16,4 %), s potravinami (o 17,3 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 18,8 %). Ovšem nejvíce utrpěl sektor zahrnující ubytování, stravování a pohostinství, kde došlo k poklesu o 60 % (v září o 27,9 %). Omezení volného pohybu a práce z domova se patrně projevily také v nižších tržbách pohonných hmot (-11,6 %).
Bez překvapení opět působily ve směru růstu tržeb prodeje přes internet, kde se dostavil nárůst o 31,5 % oproti předešlým 19,7 % a srpnovým 14,4 %. Sektoru online prodeje se tak vlivem omezení spojených s koronavirem nadále daří. Otázkou je, do jaké míry se tento trend v budoucnu normalizuje. Je možné, že i v absenci omezení budou spotřebitelé volit nákupy prostřednictvím internetu častěji, než bylo doposud zvykem. Stěžovat si nemohly ani nespecializované prodejny s převahou potravin (růst o 5,3 %) a prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 6,3 %).
Vládní protiepidemická opatření přinesla očekávaný, i když mírnější, pokles říjnových maloobchodních tržeb. Celkově tak maloobchod včetně prodeje automobilů za prvních deset měsíců letošního roku ztrácí 5,6 %. Jelikož nás ekonomické uzavírky provázely i celý listopad, nelze od příštího výsledku maloobchodních tržeb očekávat změnu. Uzavřeny během listopadu zůstaly také autosalony, což dle informací od Svazu dovozců automobilů vedlo k nižšímu odbytu o 13 %. Vysokofrekvenční data měřící aktivitu spotřebitelů již v uplynulých několika týdnech nehlásily další pokles, nadále ovšem setrvaly na nízkých hodnotách. V negativních číslech se meziročně drží také objem karetních transakcí, který v listopadu oproti říjnu ještě dále navýšil ztráty. S blížícím se koncem roku jsou tak nadějí pro tržby v maloobchodu vánoční nákupy. Ty by ovšem měly být v porovnání s minulými roky slabší vzhledem ke složitější finanční situaci některých domácností, nejistotě ohledně udržení zaměstnání a vyššímu sklonu spořit. Navíc opětovné zpřísnění vládních nařízení do konce roku nelze vyloučit.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik ,
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz