McKinsey: Přijde „použitá“ revoluce v elektroenergetice
Lithiové baterie, které se používají v elektromobilech, jsou obvykle navrženy na desetileté používání, během prvních pěti let ale dojde i přesto k výraznému poklesu jejich kapacity. Tvrdí to nová studie společnosti McKinsey, ovšem s tím, že i po deseti letech je baterie stále použitelná. A to zejména ve stacionární oblasti s nižším počtem nabíjecích cyklů (100 – 300 cyklů ročně). Podle společnosti se tak v souvislosti s rozvojem elektromobility objevuje nová příležitost, kterou je právě masové rozšíření baterií dříve používaných v této oblasti. Kapacity vytvořené tímto způsobem by mohly v roce 2030 dosáhnout 200 GWh.
Pokud má vzniknout nové odvětví stojící na využití použitých baterií, musí být podle McKinsey naplněno několik požadavků. Současné baterie se totiž liší svou velikostí, chemickým složením a dalšími rysy. Podle společnosti se dá očekávat, že v roce 2025 bude po silnicích jezdit asi 250 nových modelů elektromobilů s bateriemi od více než 15 výrobců. Právě ti by měli svou výrobu nastavit i s ohledem na druhotné využití baterií. McKinsey navíc dodává, že s celkovým poklesem cen baterií daným masovou výrobou a technologickým pokrokem se bude snižovat i rozdíl v cenách mezi použitými a novými bateriemi. Nicméně na to, aby použité baterie byly atraktivní, musí být tento rozdíl dostatečně vysoký. Tak, aby bylo stále atraktivní pracovat s použitými bateriemi s horším výkonem.
Společnost míní, že celý proces masového využívání baterií z elektromobilů musí stát i na přísnějších standardech týkajících se jejich kvality, bezpečnosti a výkonu. Na nich začíná pracovat řada subjektů a koalice firem, což by mělo přinést větší transparentnost do celé vertikály. Žádná regulace přitom dnes neříká, zda se mají baterie znovu používat či recyklovat. McKinsey v této souvislosti zmiňuje společnost Renault, která jde se svými dodavateli někde cestou recyklování, někde cestou opětovného použití. Jejich výběr by měl přitom záležet na tom, která cesta je za daných okolností nejziskovější. V budoucnu bude třeba řešit problém s miliony baterií použitých v elektromobilech. Již nyní tak vzniká odvětví, které se zaměřuje na jejich recyklaci či opětovné použití. Hodnotu, která se může v tomto odvětví skrývat, mohou odkrýt zejména firmy, které hledí dopředu, a pomoci jim v tom mohou regulátoři, kteří jednají stejně.
Hlavní scénář, se kterým Chevron v současnosti počítá, podle ředitele společnosti odráží možnost, že během dvaceti let budou ve světě stovky milionů elektromobilů. „Určitě uvidíme úspěch těchto firem, penetraci elektromobilů, ale i přesto se očekává, že poptávka po našem produktu bude dál růst,“ řekl Wirth. A dodal, že celé odvětví těžby ropy v minulých letech příliš investovalo a nyní je namístě, že je od něj požadována vyšší návratnost.
Zdroj: McKinsey, CNBC
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz