Nejvyšší jistota smrti: nehoda na železničním přejezdu
Nehoda na železničním přejezdu představuje největší hrozbu ztrátu života ze všech dopravních incidentů, které se v Česku odehrávají. Jejich počet a smrtelnost případů trvale narůstají od roku 2015. Silnic a tudíž i přejezdů se nyní zmocňuje zimní klima se všemi známými nástrahami, čili období charakterizované sníženou viditelností s velkými výkyvy a typickými záludnostmi mokrých, namrzajících, zasněžených či jinak „nesuchých“ vozovek. Je to velmi nebezpečné období.
Experti ÚAMK ČR analyzovali statistiky nehod Drážní inspekce, Správy železniční dopravní cesty a Policie ČR na železničních přejezdech a dospěli k velmi varovným poznatkům.
ROZVAHU ŘIDIČE NELZE ROZMĚŘIT ZÁKONEM
V podstatě jediným taxativně nařízeným opatřením pro bezpečnost zimního automobilového provozu je povinnost mít dle zákona 361/2000 Sb. od 1. listopadu do 31. března (s místními úpravami) zimní pneumatiky s přesnými minimálními a tolerovanými technickými parametry. Zbytek tvoří vágně uložené povinnosti – velmi zjednodušeně shrnuto - věnovat se soustředěně řízení, přizpůsobit ho stavu vozovky, klimatickým a meteorologickým podmínkám, dodržovat vyhlášku a respektovat dopravní značení. V hlavní roli je tedy osobní řidičská morálka, disciplína, ohleduplnost, empatie, výrazněji se uplatní zkušenost a předvídavost. Všechny tyto aspekty nelze zákonem „rozměřit“. Nelze nařídit, že řidič s pětiletou praxí musí umět jezdit bezpečně ve smyku s autem se zadním či předním náhonem, či řidič s desetiletou praxí musí umět lépe vidět skrze sněžení, mlhu a určit brzdnou dráhu na ledě či ujetém sněhu plus mínus deset metrů a podobně.
KAŽDÝ TŘETÍ STŘET KONČÍ SMRTÍ
Podle statistik měla v roce 2018 v Česku každá šestá nehoda na železničním přejezdu minimálně jeden smrtelný následek. V polovině roku 2019 už každá třetí. Za rok 2020 dosud statistiky nejsou kompletní, ale dle trendu minulých let nelze očekávat příznivější výsledek, přičemž letošek je poznamenán specifickými okolnostmi velkých výkyvů v hustotě automobilového provozu vlivem koronavirové pandemie. Je však statisticky známo, že nehod na železničních přejezdech přibývá obvykle v prvním čtvrtletí roku. Je čas být ve větším střehu.
JAKO ZA KRÁLE KLACKA
Zákon vyžaduje, jak se chovat v silničním provozu, avšak neukládá, jaké jsou povinnosti státu se starat o bezpečnost silničního provozu na železničních přejezdech (krom jiného). Stát na sebe přijal povinnost zajistit lidská práva svých občanů v demokratické společnosti a podobně (včetně občanských, obchodních, rodinných, trestních, vlastnických a jiných vztahů), ale nemá povinnost, jak zvyšovat šanci svých poddaných na přežití. Což se týká mimo jiné – či v tomto případě - dopravní sféry státu a vztahů mezi jednotlivými druhy dopravy.
V Česku je totiž pravděpodobně 7825 železničních přejezdů (jejich počet drobně klesá díky dopravním opatřením). Česko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Ale 46,7% z nich je bez přejezdového zabezpečovacího zařízení, světelného či akustického. Jen 16 až 18,7% z nich má břevnové závory. Dokonce 49% z nich má na silnici před kolejemi jenom kříž. Nehod na přejezdech je ročně v posledních pěti letech 150 až 160. To je jako za Krále Klacka.
FALEŠNÁ INTERPRETACE
Je tu však i druhá strana mince. Chování řidičů. Polovina z těchto nehod se odehrává na přejezdech se světelným signalizačním zařízením, jichž je však v souhrnu jen čtvrtina z celkového počtu. Což znamená, že řidiči aut a jiní účastníci provozu nedostatečně respektují značení akustickou a světelnou signalizaci, nemluvě o závorových břevnech. Neřídí se zvýšenou koncentrací. Přibývá počet nehod způsobených profesionálními řidiči. Drážní inspekce a policie je toho mínění, že při respektování všech značení a nařízení je střet s jedoucím vlakem nemožný, takže téměř veškerá vina padne na hlavy řidičů automobilů, často už mrtvých.
Je to však pokřivená interpretace současného stavu v Česku. Intenzita provozu stále stoupá, jako v celé Evropě, ale česká dopravní legislativa ji nevnímá. Což je zejména aktuální v době, kdy je nastoleno zimní klima se sníženou viditelností. A bezpečnostní systémy českých železnic, nemluvě o jiných disciplínách tohoto druhu kolejové dopravy, zůstávají o 50 let zpět.
KDE SE UMÍ STÁT POSTARAT?
Je nade vši pochybnost ověřeno výzkumy autorizovaných a prestižních institucí v oblasti silniční dopravy, že nejmenší míra nehodovosti na železničních přejezdech v Evropě je tam, kde je instalována světelná a akustická signalizace a břevnové závory. V mnohem větší Velké Británii, kde snížili počet železničních přejezdů na 6000 (Česko jich má téměř 8000), má tuto výbavu 95% přejezdů. Roční počet obětí je šest včetně chodců. V Česku v desítkách od 36 úmrtí výše. V územně, dopravně a z hlediska obyvatel srovnatelném Švýcarsku má tuto výbavu téměř 100% přejezdů a oběti jsou jen výjimečně. To je výsledek aktivních opatření států v dopravě.
Co zbývá českému řidiči? Zaměřit se na sebe, na vlastní soustředění, předvídání, zkušenost, i kdyby sněžilo jako v Arktidě, mrzlo jako v Jakutsku, světelná signalizace nebyla vidět ani na dvacet metrů a vozovka byla kluzká jako na rychlobruslařské dráze v Heerenveenu. Nečekat na stát, který není dobrý hospodářem v dopravě. Doba, kdy u každého přejezdu budou kromě výrazné signalizace dřevěná či plastová závorová břevna s LED diodami nebo pohyblivé silniční bariéry, je pro Čechy asi hodně vzdálená.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz