Falešné slevy se nevyhnuly ani letošnímu Black Friday. Vždy neplatí ani to, že by dnes nebo v tomto týdnu bylo údajně zlevněné zboží levnější než jindy v roce
Právě dnes vrcholí takzvaný „Black Week“, neboli týden slev a akčních nabídek – byť leckdy falešných. Velké předvánoční nakupování kulminuje stále populárnějším „Black Friday“ – „Černým pátkem“. Žně zaznamenají například české e-shopy, které se mohou během „Black Weeku“ a následujících tří předvánočních, adventních týdnů těšit na tržby čítající zhruba 35 miliard korun, a 75 procent více než loni. Vyplývá to z dosavadního listopadového zájmu o nákup na tuzemských e-shopech, která je právě zhruba o tři čtvrtiny vyšší než loni, alespoň co se tedy nárůstu objemu tržeb týká.
Celkové tržby tuzemských e-shopů by tak letos měly překonat úroveň 200 miliard korun. To je rekordní hodnota. Třeba za celý předloňský rok činily tržby e-shopů dohromady 135 miliard, loni pak zhruba 155 miliard.
„Black Friday“ byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem online nakupování, které letos z důvodu pandemie dostává zvlášť silný impuls. Pro zákazníky je „Black Friday“ lákavou možností, jak využít slev.
Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak letos jen z velmi malé části také už i v kamenných obchodech – podniká zhruba 60 procent Čechů, v průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.
Slevy slouží jako lákadlo na „první signální“, jemuž zdaleka ne vždy je učiněno zadost. Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.
„Black Friday“ následuje každoročně po Dni díkuvzdání v USA, který připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Od počátku 30. let minulého století jde v USA o začátek vánoční nákupní sezóny.
Od poloviny „nultých let“ toho století jde v USA kvůli nástupu e-shopů o nejrušnější obchodní den v roce. Jeho význam však v posledních letech klesá, neboť prodejci zahajují vánoční sezónu nově už dříve. Časově omezené akční slevy či zvýhodněné nabídky už nejsou záležitostí jediného dne, ale prodejci je rozkládají o do celých týdnů (viz „Black Week“), či dokonce měsíců, listopadu i prosince.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz