Tiskové zprávy  |  26.11.2020 17:20:50

Internetových „závisláků“ je mezi Čechy čtvrtina. Sdílená data jsou pro společnosti cennou komoditou, budují si digitální důvěru

Otázka, jak nakládáme s daty a jejich hodnotou, se stále častěji stává předmětem veřejné debaty. Data se jako zdroj informací stala klíčovým ekonomickým aktivem. Společnosti se dozvídají o spotřebitelích řadu osobních údajů a přizpůsobují jim své nabídky či produkty na míru. Konkrétně přes třetinu Evropanů (38 %) jsou tzv. „těžcí“ uživatelé internetu, kteří tráví online téměř každou volnou chvíli, používají nejrůznější digitální služby a sdílejí svá data intenzivně. Češi jsou ve srovnání s evropským průměrem méně aktivní, „těžkých“ uživatelů je zhruba čtvrtina (28 %). Nejčastěji sdílejí své kontaktní údaje (44 %). Vyplývá to z mezinárodního průzkumu EOS KSI, který se zabýval hodnotou dat internetových uživatelů a spotřebitelů. Podle odborníků je potřeba, aby společnosti budovaly více svoji digitální důvěru.

Pandemie a izolace s ní spojená zasáhla většinu zemí a ovlivnila i dobu, kterou věnujeme internetu. Čím více jsou lidé online, tím větší digitální stopu po sobě zanechávají. A právě ta je stále cennější komoditou na trhu. Osobní údaje firmy používají k různým účelům, pro vývoj nových produktů, individuální analýze potřeb zákazníků a k co nejpřesnějšímu zacílení marketingových aktivit.

Čtvrtina Čechů (28 %) tráví podle studie EOS téměř veškerý volný čas online, kde využívá řadu digitálních služeb, se kterými sdílí svá data. Tato data se pak přeprodávají dál. V porovnání s evropským průměrem jsme ale zdrženlivější, v Evropě je takovýchto těžkých uživatelů 38 %, v USA 35 %. V Čechách zároveň sílí trend, například po vzoru Německa a Slovinska, kdy sice spotřebitelé tráví na internetu a s digitálními službami hodně času, stejně tak ale oceňují i dobu strávenou offline aktivitami (50 % Čechů).

  

Čím více času tráví lidé online, tím více dat mohou s poskytovateli služeb sdílet. Češi uvedli, že nejčastěji poskytují dalším stranám své kontaktní údaje (44 %). Nejméně sdílenou komoditou jsou naopak data týkající se zdraví a zdravotního stavu, ty s různými společnostmi sdílí pouze desetina českých uživatelů internetu.

Přístupovými cestami k datové „dálnici“ jsou nejčastěji chytré telefony a počítače. Možnost trvalého připojení umožňuje nejčastěji kombinace několika zařízení najednou. Češi k tomu nejčastěji používají stolní počítač nebo laptop (88 %), chytrý telefon (82 %), chytrou televizi (38 %), tablet (36 %) nebo chytré hodinky (15 %).

„Pro společnosti není ani tak důležitý čas spotřebitelů strávený online, jako spíše jejich ochota sdílet s nimi svá data. K tomu si potřebují vybudovat tzv. digitální důvěru. V EOS se neřídíme heslem „sbírat data pro data“. Namísto toho vyznáváme minimalistický přístup, data shromažďujeme vždy pro konkrétní účel,“ vysvětluje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI. Pokud si firmy dokážou získat důvěru uživatelů internetu, budou s nimi pak lidé sdílet své údaje ochotněji. Z toho mohou profitovat nejen firmy, kterým data umožní lépe znát „svého“ zákazníka, ale i samotní uživatelé internetu.


Rozsáhlá mezinárodní studie EOS „Jakou hodnotu mají data?“ byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v sedmnácti zkoumaných zemích. Vyhodnocen byl vzorek vždy 1 000 respondentů z Belgie, Bulharska, České republiky, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a vzorek 300 respondentů ze Severní Makedonie. Účastníci odpovídali na otázky o tom, jak sami nakládají se svými údaji, jak je poskytují dalším stranám, o důvěře ve firmy a o připravenosti prodat data za odměnu.

EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:

30.01.2024  Sodexo Benefity jsou nyní Pluxee Pluxee Česká republika (Pluxee ČR)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688