Tuzemský automobilový průmysl se rychle vzpamatoval z první vlny pandemie a jeho produkce se poměrně svižně začala vracet k loňským úrovním.
Tuzemský
automobilový průmysl se rychle vzpamatoval z první vlny pandemie a jeho produkce se poměrně svižně začala vracet k loňským úrovním. V září ji, alespoň co do objemu výroby překonal, byť počty vyrobených
aut ještě stále zaostávaly. Přesto i v tomto posledním případě už vypadaly
výsledky v posledních měsících o poznání lépe než na jaře. Ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského
roku se tak vyrobilo o zhruba 260 tisíc osobních vozů méně. Jak se dařilo
automobilovému průmyslu jako největšímu tuzemskému výrobci a exportérovi v posledním měsíci, zatím ještě nevíme, ale už dnes se můžeme podívat, jak dopadly registrace nových vozů v
EU v říjnu. Tedy v měsíci, kdy se naplno rozběhla druhá vlna pandemie nejenom v
ČR, ale i v řadě dalších evropských zemích.
A právě pandemie stoj i za horšími
výsledky letošního října, kdy se registrace meziročně propadly o 7,8 %. Hlavní důvody slabých
výsledků lze hledat jak na
straně nabídky (omezování prodejů v některých zemích), tak i slabší firemní i
spotřebitelské poptávky. V plusu byl tentokrát pouze irský trh, kde ovšem nelze přehlédnout velmi nízký srovnávací základ z předchozího podzimu. Největší
evropské trhy si vedly smíšeně. Od stagnace v
Itálii (-0,2 %), přes mírný pokles v
Německu (-3,6 %) až po dvouciferný propad ve
Španělsku (-21 %). Od začátku
roku tak trh poklesl o necelých 27 %, což představuje zhruba 3
miliony vozů.
Když se na
výsledky podíváme z pohledu výrobců, tak byl říjen byl pozitivním měsícem pro skupinu
Fiat (FCA) a
Peugeot (
PSA), nicméně tento jeden měsíc nic nezměnil na faktu, že obě skupiny letos ztrácejí podíl na trhu. Nárůstu tržního podílu v prvních deseti měsících dosahuje především
Toyota, VW a Hyudai. Shodou okolností
automobilky zastoupené i v
ČR. Nejde sice rozpitvat, jak moc se na tom podílejí právě jejich tuzemské závody, avšak minimálně v případě Škody dochází k posilování její pozice na unijním trhu z loňských 5,1 na 5,7 %. Přitom je stále více zřejmé, že druhá vlna pandemie nebude mít na
automobilky tak drtivý dopad, jako ta první. Minimálně proto, že neprobíhají plošné odstávky, ani se nerozpadají dodavatelské řetězce. Hlavním problémem tak zůstává především nejistá poptávka na
straně firem i spotřebitelů a zpřísňování emisních limitů. Ty tak dohromady představují hlavní rizika pro aktuálně nadějný rozjezd celého
automobilového průmyslu.