Zažíváte v práci stres a chaos? V době koronaviru je to více vidět...
Napjatá atmosféra, stres a blázinec v práci? Některé firmy netuší co jednotlivá oddělení vlastně dělají a jaká je pracovní náplň každého pracovníka.
Leckdy se totiž stává, že přijímají člověka na jistou práci, avšak nakonec se k pracovní náplni nabalují další povinnosti a původní činnost dělá nakonec někdo úplně jiný. Zaměstnanci tak ve výsledku dělají odlišné věci, než jim ukládá pracovní smlouva. A nikdo to neřeší. Tedy až do doby pandemie koronaviru, kdy vše více vyplouvá na povrch a je to více vidět.
Chaotičnost, zmatek a stres na pracovišti
Přesně to zažívají někteří zaměstnanci v práci. Jste na tom podobně? Najděte inspiraci ke změně. Ne každému bude fungovat jeden a ten samý univerzální návod, každému z nás vyhovuje jiné pracovní prostředí, povahové typy kolegů a odlišný styl komunikace mezi šéfem a týmem. Odborníci však zjistili, jaké firmy dělají nejčastější chyby vedoucí k nesmyslnému shonu a blázinci.
Přestaňte se honit a říkat „nemám čas“
I když je těžké v současné situaci nezažívat stres a nebýt v neustálém shonu, přece jen se nad tímto stylem života zamyslete. K dlouhodobé spokojenosti a celkovému zdraví člověka to nevede. Zhoršená situace na pracovišti je způsobená i menším počtem pracovníků, kdy je mnoho zaměstnanců v karanténě nebo se starají o děti, které mají zavřenou školu. Domácí výuka malých žáků je psychicky i časově náročná. V důsledku vládních opatření pak na jednoho zaměstnance logicky připadá více pracovních povinností, což právě vede ke stresu a prohlubující se frustraci.
Kdo má čas, je divný? Stres a chaos je normální
Žijeme v uspěchané době. Nepřipadá vám, že ti co mají čas na spoustu věcí, jsou divní nebo líní? Některé firmy na své lidi kladou vysoké nároky a je na ně vyvíjen tlak. Takový zaměstnanec pak sám sobě nedovolí nezvednout telefon, když má oběd či svačinu, na e-maily odpovídá nejpozději do půl hodiny a neumí vypnout ani ve svém volném čase.
Slyšeli jste o FOMO (Fear of Missing Out)? Typicky se to pozná, když např. zapomenete doma telefon. Jste pak nervózní, když nemůžete zkontrolovat kdo vám volal a co půl hodiny shlédnout novinky na sociálních sítích. Co kdyby vás někdo zrovna potřeboval nebo se něco stalo? Cítíte se nepostradatelní.
V zaměstnání ve firmě či aktuálně doma na home officu (umožňuje-li to náplň vaší práce) máme neustále zapnutý Skype, Slack, Hangout a jsme v pozoru. Nerespektujeme pracovní dobu, ta se natahuje, až pracujeme vlastně pořád.
Jaké je východisko z vysokého pracovního nasazení?
Měli bychom dbát na svoje fyzické a psychické zdraví, a to mnohem více než dříve. Nejlepším lékem proti nemocem je eliminace stresu. Představte si, že náhle onemocníte a vaše okolí a šéf si budou muset poradit bez vás. Uvědomte si, že každý je nahraditelný, i když si myslíte, že ne. Možná se vám uleví.
A jaké je řešení? Přestaňte se cítit zodpovědní za to, že máte povinnost sdělovat každý svůj pohyb nadřízenému nebo kolegům. Nemějte výčitky, když vám chatovací okénko svítí červeně místo zeleného signálu, že jste na příjmu během pauzy na oběd, nebo když se odhlásíte, abyste se mohli soustředit na důležitou práci.
NEMÁTE POVINNOST SDĚLOVAT KAŽDÉMU SVŮJ ONLINE/OFFLINE STATUS A AKTUÁLNÍ POLOHU
A to ani na home officu ne. Přece jen i během vaší pracovní doby máte určitě k řešení věci, které vyžadují maximální soustředění. Zvukové signály příchozích e-mailů a zpráv na chatu vás budou jen vyrušovat a odtrhávat od myšlenek.
Když všechny kolem vás naučíte, že na každé zavolání ihned přiběhnete, zvyknou si na to a cesta ven pak bude mnohem těžší. Navíc takové pracovní nasazení je dlouhodobě neudržitelné!
A jak jste na tom vy? Máte vysoké pracovní nasazení? Donutila vás pandemie koronaviru zvolnit a věnovat se své rodině a sobě? Odpočíváte více nebo méně? Napište nám do komentáře svůj názor.
Ing. Romana Hubáčková
Na pozici mzdové účetní a personalistky nastoupila již během posledního ročníku vysoké školy UTB ve Zlíne, kde studovala na fakultě ekonomiky. V roce 2013 začala pracovat ve společnosti Orange Academy s.r.o. jako lektorka kurzu Mzdové účetnictví. Později se stala garantkou pro rekvalifikační kurz Personalistika.
Orange Academy
Orange Academy s.r.o. poskytuje jazykové a rekvalifikační kurzy pro jednotlivce i firmy. Školí přední české společnosti, jako jsou ČEZ, RegioJet, RWE a má tisíce spokojených individuálních klientů. Akreditované formy vzdělání pořádá po celé České Republice. Od roku 1990 má více než 20 000 absolventů ve 34 městech. Zaměřuje se na kurzy účetnictví, mzdové účetnictví, personalistiku, daně a online marketing. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz