Radek Stolář (Kurzy.cz)
Tiskové zprávy  |  30.10.2020 13:41:47

Podle seznamu, co největší nákup a hlavně rychle. Nákupní chování se v krizi opět mění

Nákupní chování Čechů se pod vlivem koronavirové krize opět mění. Na konci září se Češi, podobně jako před první vlnou pandemie, výrazně předzásobili: prodeje obchodů s potravinami se zvýšily o 19 procent, na jaře před prvním lockdownem to bylo o 21 procent.

Průměrná velikost nákupu se zvýšila o 15 procent a vzrostl i počet transakcí, a to o tři procenta. Téměř identicky přitom Češi nakupovali i před vypuknutím první vlny koronakrize letos na jaře. Vyplývá to z dat agentury Nielsen pro Plzeňský Prazdroj.

Experti nyní očekávají návrat k nákupnímu chování, jaké jsme zažili při prvním lockdownu v březnu a dubnu. Tehdy podle průzkumu společnosti Dunnhumby (nákupní myšlení v ČR) lidé snížili počet nákupů - zatímco před krizí nakupovala většina lidí (54 procent) jednou za dva až tři dny, v krizi lidé nejčastěji chodili na nákup v rozmezí 4-6 dní (34 procent lidí), čtvrtina z nich dokonce jen 1x týdně. Data tak ukazují, že aktuální rozhodnutí vlády o zavření obchodů v neděli současné nákupní zvyky ovlivní méně, než by tomu bylo v době mimo krizi.

Čím méně chodíme na nákupy, tím je pro nás důležitější se na ně připravit. Zatímco v běžném životě si detailní nákupní seznam dělá třetina lidí, v době lockdownu pečlivě plánuje nákup sedmdesát procent z nás. Odpadají naopak nákupy malého množství položek učiněné z náhlého rozhodnutí. Klesá také počet navštívených obchodů. V době mimo krizi lidé v běžném týdnu navštěvují nejčastěji 3 a více různých obchodů (68 procent lidí), v krizi pak nanejvýš dva různé prodejce (84 procent lidí). Lidé pak v době koronavirové pandemie vyhledávají nejčastěji výrobky českých a lokálních producentů (86 procent) a více se spoléhají na zavedené značky a produkty (80 procent). Mnohem méně jsou v době předzásobení citliví na cenu, nevyčkávají na slevové akce, jako by to u svého oblíbeného zboží dělali za běžných okolností.

Pokud jde o pivo, lidé v obchodech podle průzkumu nahrazují pouze malou část spotřeby z uzavřených hospod. Celkové prodeje piva koncem září narostly v rámci předzásobení podle průzkumu o 15 až 20 procent. Říjen, kdy se postupně omezily prodeje v hospodách, byl ale podle obchodního ředitele Prazdroje Tomáše Mráze v porovnání s jarním lockdownem v obchodech výrazně slabší. „Na jaře se do obchodu „přelilo“ každé čtvrté nevypité pivo v hospodě, nyní je to výrazně méně. Situace je odlišná, do obchodů chodí méně lidí, a to se projevuje i na prodejích baleného piva, které už nerostou tak, jako před půl rokem,“ říká Tomáš Mráz.

Většina nákupních zvyků se s krizí mění jen dočasně a platilo to i pro jarní koronakrizové období. Toto pravidlo má ale své výjimky. Během první vlny si spousta nových zákazníků vyzkoušela nákup potravin online a část z nich u této formy zůstala i po omezení restrikcí. Prazdroj se proto aktuálně soustředí na plynulé a efektivní zásobování internetových obchodů a zintenzivňuje i další rozvoj tohoto sektoru. „Nedávno jsme pomohli rozjet největší tuzemské prodejní skupině Coop její vlastní internetový obchod, který se soustředí na plynulé zásobování zejména menších měst a obcí. Chceme, aby byly naše produkty pro spotřebitele stále dostupné,“ říká Tomáš Mráz.

A ještě v něčem Češi svoje chování změnili. Drží se více v blízkosti svých domovů. To potvrzuje i fakt, že před současným lockdownem vzrostl o 7 procentních bodů (na 65 procent) podíl útrat, které udělají v hospodách bezprostředně v okolí bydliště. „Hosté z nejbližšího okolí jsou více loajální a jsou také ochotnější podpořit svou oblíbenou provozovnu, jak se například ukázalo na jaře u projektu Zachraň hospodu. Většinu voucherů do těch hospod, které nabízejí naše produkty, si koupili jejich pravidelní návštěvníci z okolí,“ říká Tomáš Mráz. Podle něj se znovu potvrzuje společenská role hospod. „Úkolem pro nás a pro hospodské je udělat vše pro to, aby tuto roli plnily co nejlépe i do budoucna. Aktuálně je dobrá zpráva, že spotřebitelé i teď na podzim své hospodské podporují a nakupují u nich přes výdejní okénko,“ dodává Tomáš Mráz.

Zdroj:  Zdeněk Kovář, Tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Podle seznamu, co největší nákup a hlavně rychle. Nákupní chování se v krizi opět mění

Diskuze a názory uživatelů na téma: Podle seznamu, co největší nákup a hlavně rychle. Nákupní chování se v krizi opět mění

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | M Mobil verze
Menu Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce COVID Diskuze

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange